Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Sebastien Rouland

Publicat: vineri, 9 Septembrie 2011 , ora 15.25
Stimate d-le Sebastien Rouland, pentru început vă rog să-mi vorbiți despre cele mai importante momente din cariera dumneavoastră. Știu că la început ați studiat violoncelul. Când v-ați decis să deveniți dirijor și care au fost motivele unei asemenea opțiuni?

Am studiat la Paris, unde ca violoncelist am interpretat foarte multă muzică de cameră pentru că acesta era specificul profesiei mele. Acolo l-am întâlnit întâmplător pe Marc Minkowski, care repeta Hippolite et Arcie de Rameau în vederea unei înregistrări pentru Deutsche Gramophone. Am fost absolut fascinat de de modul în care lucra cu orchestra, de raportul stabilit cu membrii orchestrei, ceea ce m-a determinat să asist la această producție în următoarele trei săptămâni. În sfârșit, m-a luat sub protecția sa, devenindu-i asistent, și datorită lui am ajuns să dirijez operă în întreaga lume. Așa a început cariera mea dirijorală.


Ați debutat pe plan internațional în 1995. Cu ce program?

De fapt a fost în 1996, când am dirijat Olandezul Zburător de Wagner, unde l-am înlocuit pe Minkowski. Acela a fost debutul meu ca dirijor. După aceea am fost prim dirijor al Operei din Lucerna, unde am avut un repertoriu bogat - de la Carmen de Bizet la Armide de Gluck. De asemenea, am fost invitat în Cehia, la Orchestra Radio din Oslo.


Îndrăgiți și Germania...

Începând din 2002 lucrez mult în Germania. În acest sezon am dirijat la Staatsoper din Stuttgard unde am reluat La juive (Evreul) de Halévy pe care am dirijat-o și în 2008. Am fost des invitat la Freiburg, Leipzig, Wiesbaden....


Sunteți un apreciat dirijor de muzică de operă. Există diferențe între orchestrele franceze și cele germane?

Bineînțeles că sunt diferențe. Fascinant la orchestrele germane este modul lor de a-și concepe repertoriul. Sunt foarte disciplinați pentru că de fiecare dată interpretează altceva, motiv pentru care sunt foarte riguroși. În Franța de multe ori avem repetiții ce se rezumă doar la o oră. Așa că sunt diferențe mari, mai ales în privința organizării muncii noastre.


Sunteți unul dintre cei mai bine pregătiți muzicieni ai generației dumneavoastră. Credeți în specializări, vă întreb acest lucru pentru că dețineți un repertoriu foarte vast de la Lully, Rameau la Honegger, trecând desigur prin Mozart și Wagner.

Țin foarte mult, atât cât am posibilitatea, să abordez un repertoriu cât mai diferit și stiluri cât mai variate. Evident că specializarea este un lucru remarcabil, dar ceea ce mă interesează este acuratețea stilistică. Gândesc că orice muzician ar trebui să aibă capacitatea să abordeze stiluri diferite.


Câteva cuvinte despre programul pe care-l veți dirija în festival; este atractiv și divers pentru că e alcătuit din lucrări de Darius Milhaud, Guillaume Connesson, Cornel Țăranu și Hanns Wolf.

Este un program extrem de diversificat, ce ce solicită din plin capacitatea orchestrei de a fi receptivă și suplă la o asemenea varietate stilistică într-un singur concert, ceea ce găsesc interesant.


Sunteți apropiat ca vârstă de Jerome Pernoo. Ați mai lucrat împreună?

Jerome și cu mine am făcut școala împreună. Îl cunosc de mai bine de 15 ani și, cum am fost și eu violoncelist, am devenit prieteni apropiați. De curând l-am dirijat la Filarmonica din Essen unde a fost solistul concertului de Haydn. Este un artist extraordinar cu care-mi place foarte mult să colaborez.


Interviu realizat de Monica Cengher