Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Andras Demeter, Consilier al Ministrului Culturii

Publicat: luni, 1 Februarie 2010 , ora 16.03
În ultimul timp, Timișoara a devenit centrul unor evenimente semnificative pe plan cultural: prin exprimarea intenției de a-și depune candidatura pentru titlul de Capitală Culturală Europeană, dar și prin înființarea primei fabrici de decoruri din România. Cel de-al doilea proiect va presupune crearea decorurilor și costumelor atât pentru producțiile puse în scenă de instituțiile timișorene, cât și pentru cele ale altor teatre lirice din țară, scopul principal al acestui demers fiind îmbunătățirea calității spectacolelor de operă românești. Andras Demeter (foto), Consilierul Ministrului Culturii, ne-a acordat un interviu pe marginea acestui subiect.


La Timișoara urmează să fie construită prima fabrică de decoruri din România. Care a fost principala motivație în inițierea unui astfel de demers?

În lumea teatrului, ca și în lumea muzicii, oamenii au o caracteristică: visează. Visează mult, visează frumos și de foarte multe ori aceste visuri se nasc pe tărâmul unor realități practice, pragmatice. Timișoara este un oraș care într-un mod unic în Europa găzduiește “sub același acoperiș” patru teatre, în patru limbi: Teatrul Național, Teatrul German, Teatrul Maghiar și cel de Operă, care se adresează publicului său în limbajul muzicii. Aceste patru instituții sunt flancate la rândul lor de un teatru de tineret. Totodată, în apropierea Timișoarei există orașele Lugoj, Arad, care au propriile teatre; aceste instituții au o stringentă nevoie de o infrastructură profesionistă, care să le poată asigura necesarul, atât în privința decorurilor, cât și a costumelor și a recuzitei de teatru.


Proiectul finanțat de Ministerul Culturii va asigura decoruri și pentru spectacolele teatrelor lirice din țară. Cum considerați că va influența această inițiativă calitatea spectacolelor de operă românești?

Dacă în această economie de piață în care trăim ne-am imagina niște situații diverse, total “atipice” unele în raport cu altele, cred că acestea ar putea fi adunate sub o denumire generică, și anume: Producția pentru teatru. Diferența specifică față de orice altă linie de producție în acest context este acela că pentru teatru – fie liric sau dramatic – se produc exclusiv unicate; dacă se naște o fabrică ce poate produce unicatele necesare pentru fiecare decor, pentru fiecare concepție artistică în parte, atunci putem să concluzionăm că efectul existenței sale asupra fenomenului teatral în general este unul cât se poate de benefic.
Interviu realizat de Alexandra Cebuc