Evenimentele săptămânii Înapoi

"The Don Shirley Trio - In Concert" în ”Jazz à la carte”

Publicat: joi, 23 Ianuarie 2020 , ora 17.23

Dincolo de filmul de mare succes "Green book" apărut în 2018, îl descoperim cu admirație pe adevăratul Dr. Don Shirley, personaj principal în această peliculă care a fost distinsă cu atâtea premii importante. Nu neg, filmul a avut rolul său de a readuce în atenția lumii cazul acestui muzician care, dacă s-ar fi născut cu 40 - 50 de ani mai târziu ar fi devenit unul dintre marii pianiști de factură clasică, în egală măsură un foarte valoros compozitor.

Dar Don Shirley s-a născut în 1927 și deși a început studiul pianului încă de la vârsta de doi ani, deși a ajuns, șapte ani mai târziu în fosta Uniune Sovietică pentru a urma cursuri la Conservatorul din Sankt Petersburg și s-a format ulterior la Universitatea Catolică din Washington, debutând la vârsta de 18 ani ca solist al Orchestrei Boston Pops în Concertul nr.1 pentru pian și orchestră de Ceaikovski, în ciuda tuturor acestor performanțe, un personaj de talia lui Sol Hurok, impresarul lui Artur Rubinstein, Emil Gilels și Arturo Benedetti Michelangeli îl sfătuia pe tânărul Don Shirley să se rezume la jazz, întrucât publicul american al anilor '50,'60 nu era pregătit să accepte pe scenele clasice, un pianist de culoare.

Ceea ce s-a și întâmplat, însă cu unele amendamente - pentru că Don Shirley a tratat întotdeauna jazz-ul cu mijloacele muzicii clasice.Este un alt punct de vedere, cu nimic mai prejos față de cele impuse de confrații săi dezinvolți pe linie swing, be-bop, hard-bop..... pentru că ceea ce realizează el, îmbogățește în mod neașteptat American Songbook, repertoriul gospel și jazz-ul în sine.

"The Don Shirley Trio - In Concert" este titlul albumului pe care îl vom asculta în Jazz à la carte, duminica 26 ianuarie, de la ora 12,00. Reținem din acest concert al anului 1968, lansat de casa de discuri Columbia, un stil care aduce influențe din muzica lui Debussy, Rahmaninov, Bach, sau pur si simplu, forme de improvizație apropiate de modul în care Schumann, Chopin sau Liszt, își gândeau muzica în secolul al XIX-lea.

Marina Nedelcu