Discul de muzică clasică al anului 2015 Înapoi

Schumann cu instrumente istorice - CD review din 13 octombrie

Publicat: joi, 8 Octombrie 2015 , ora 18.22

Apărut sub sigla Harmonia Mundi, conține două lucrări de anvergură - stigmatizatul Concert pentru vioară și orchestră, dedicat de Schumann lui Joseph Joachim, marele violonist al secolului al XIX-lea, care însă a lăsat în testamentul său dispoziția de a nu fi publicat în următorii 100 de ani - concertul va vedea lumina tiparului abia în 1937, dovedindu-se o lucrare inovatoare, specifică profilului creator din ultimii ani, atât de dramatici, ai autorului german. Alături de acest Concert, Isabelle Faust interpretează și cel de-al treilea Trio cu pian op.110 în sol minor, împreună cu violoncelistul Jean-Guihen Queyras și cu Alexander Melnikov la pian (Melnikov - partenerul său într-o integrală a Sonatelor pentru pian și vioară de Ludwig van Beethoven, album distins cu premiul Gramophone în 2012 pentru cea mai bună înregistrare de muzică de cameră).

De fapt ideea acestui album Schumann înregistrat cu instrumente de epocă, a pornit tocmai de la această componentă camerală, după cum declară violonista germană în broșura compact-discului. Cei trei muzicieni, interpretând în cadrul unui turneu Trio-ul op.80, și-au propus să prezinte publicului lucrările lui Schumann pentru pian, vioară și violoncel într-un context mai amplu și bine argumentat sonor, pentru o înțelegere mai profundă a acestora. A urmat apoi hotărârea de a realiza acest material cu instrumente istorice și cu un ansamblu orchestral de profil (pentru înregistrarea Concertului), astfel încât s-a optat în favoarea Orchestrei Baroce din Freiburg, conduse de Pablo Heras Casadom - "un demers care ne-am așteptat să permită o abordare mai echilibrată, mai bine articulată și pe cât posibil eliberată de tot ceea ce s-a înregistrat a priori".

Sumbru ca atmosferă, Concertul pare a se dezice de statutul de opus de virtuozitate. Strălucirea, nonșalanța și caracterul demonstrativ sunt înlocuite de liniile largi, intense, de afirmații pătrunzătoare, muzica este mai densă. Schumann se declara de-altfel deranjat în epocă de patosul excesiv al confraților săi. Iar sunetul viorii lui Isabelle Faust răspunde impecabil acestor afirmații. Simțim în discursul său o implicare totală și o înțelegere superioară a mesajului autorului "Renanei".

Atmosfera devine și mai profundă în Trio-ul op.110, cu profilul său atât de melancolic. Schumann se retrăgea cu totul "din lumea exterioară", inclusiv se separa de cea care i-a fost muză inspiratoare și soție, pentru a se adânci cu totul în muzica pe care a compus-o în doar 7 zile, muzică tulburător interpretată de Isabelle Faust, Alexander Melnikov și de Jean-Guihen Queyras. Sunt trei mari soliști care și-au reunit forțele într-un ansamblu foarte valoros, invitat în festivaluri și în marile capitale ale lumii să susțină recitaluri. Pe Schumann ni-l devoalează în nuanțe întunecate, cu un vibrato reținut din partea instrumentelor de coarde ( Isabelle Faust cântă pe Stradivarius-ul său "La Belle au bois dormant" din 1704), discursul pianului este tulburător și plin de culori nebănuite, susținerea interioară atinge cote dincolo de ceea ce ascultăm în mod obișnuit. Doar finalul își arcuiește cu nonșalanță profilul spiritualizat, aidoma unei concluzii în care întrezărești mesajul benefic al muzicii. Parcă îl auzim pe Schumann: "numai atunci când forma îți va fi cu totul clară, ți se va lumina și spiritul".

La final redăm declarația celor trei muzicieni: "Această călătorie realizată împreună în lumea magică a acestui incomparabil compozitor va rămâne pentru noi o experiență extraordinar de intensă, fericită și plină de satisfacții." Semnează Isabelle Faust, Alexander Melnikov și Jean-Guihen Queyras.

Cu siguranță veți regăsi acest album în campania Radio România Muzical, "Votează discul de muzică clasică al anului 2015" !


Marina Nedelcu