Interviuri cu artistii Înapoi

Interviu cu violonista Corina Belcea

Publicat: joi, 27 August 2015 , ora 10.58

Violonista română, fondatoare a unui cvartet care îi poartă numele și care a devenit unul dintre cele mai importante cvartete la nivel mondial, Corina Belcea, a vorbit despre concertul pe care urmează să-l susțină la Ateneul Român în 1 septembrie 2015.

Sunteți fondatoarea cvartetului care vă poartă numele. Avem în elita londoneză cu care ne și mândrim foarte mult și din care faceți parte, români admirați și prețuiți pentru ceea ce fac la Londra, dar nu numai. Cum se vede România muzicală din capitala Marii Britanii și din lume și mai ales cum este perceput festivalul Enescu, unde în această toamnă participați direct împreună cu Cvartetul Belcea?

Cred că Festivalul George Enescu este deja cunoscut în întreaga lume, nu numai în Marea Britanie, sunt foarte mulți muzicieni care au participat de multe ori la acest festival, fie în orchestre sau în grupuri de cameră. Remus Azoiței, care este prezent în România foarte des, ne duce numele României prin toate colțurile lumii și este extraordinar că acest tânăr muzician cântă lucrările lui George Enescu, atât de mult în străinătate și bineînțeles că și noi suntem extraordinari de fericiți că avem această ocazie că anul acesta să participăm și noi la festivalul Enescu pentru prima oară și abia așteptăm.


Pentru programul concertului de care vorbim v-ați oprit la clasici, la Beethoven, mai precis la Cvartetul de coarde nr. 14 op. 131 în do diez minor și la Schubert, Cvintetul pentru două viori, violă și două violoncele, op. 163, două aventuri clasice, gestionate în oglindă, așa-i?

De fapt, programul inițial trebuia să cuprindă și o lucrare a lui George Enescu, dar din cauza faptului că noi am așteptat un bebeluș, care a venit acum câteva luni,un  băiețel, a devenit puțin complicat pentru repetițiile noastre în cvartet. George Enescu nu face parte din repertoriul nostru și ar fi fost foarte dificil să-l lucrăm și să-l cântăm așa cum ne-am fi dorit și cum merită într-un timp atât de scurt și cu un program de repetiții mult redus și de aceea sperăm că o ediție viitoare, dacă vom mai fi invitați, vom avea ocazia să cântăm și o lucrare, de aceea ne-am oprit la clasici, dar în special Cvintetul de Schubert cu două violoncele, o lucrare foarte dragă și e important pentru noi să-l interpretăm cu unii dintre primii noștri profesori, domnul Valentin Erben, care a fost violoncelistul Cvartetului Alban Berg, care ne-a fost mentor și cu care am lucrat mulți ani de zile.


Dacă îmi permiteți, v-aș propune un soi de joc de imaginație, în care publicul potențial al acestui concert din toamnă nu v-ar cunoaște povestea foarte bine, dar ar fi foarte curios s-o afle. Cum și de ce s-a format Cvartetul Belcea?

S-a format dintr-o dorință a mea și a colegilor mei, de a afla mai multe despre repertoriul de cameră. Eu am studiat la școala Menuhin timp de trei ani, în care am descoperit multe cvartete și cvintete și sextete, niște lucrări extraordinare, pe care nu avusesem ocazia să le cunosc și am dorit să continui această călătorie minunată în această lume aparte a muzicii de cameră și când am terminat studiile la școala Menuhin și mi-am continuat studiile la Colegiul Regal de Muzică din Londra, am găsit împreună trei alți prieteni, ocazia de a avea lecții cu Cvartetul Chilingirian și deja din prima săptămână ne-am apucat serios de studiu la Cvartetul  op. 18 nr. 1de Beethoven. De atunci a început, 1994, septembrie, mijlocul lunii septembrie, atunci a început călătoria noastră cu cvartetetele de Beethoven. Și așa, încetul cu încetul, parte de studenți, am avut ocazia să participăm la mai multe concursuri, la masterclass-uri, am întâlnit Cvartetul Alban Berg, Cvartetul Amadeus. 


Sunteți aceeași, partenerii de formație?

Anul acesta vom împlini 20 de ani și vom face mai multe concerte, ca să celebrăm această cifră rotundă. Se întâmplă în majoritatea cuplurilor ca membrii fondatori să-și găsească un alt drum în viață și exact așa s-a întâmplat și la noi, violoncelistul și violistul, după un an sau doi au decis să-și recroiască un alt drum și violistul nostru este Krzysztof Chorzelski, care e cu noi deja de 18 ani și jumătate, Laura, cu care am cântat timp de 16 ani, a plecat acum patru ani, dar am avut norocul să-i găsim pe Antoine și pe Axel. Antoine este cu noi din 2006 și Axel din 2010.


Sunteți patru instrumentiști dedicați, poate celui mai sever domeniu al interpretării, muzica de cameră, cu o popularitate ceva mai restrânsă față de alte genuri. Care este cel mai frumos lucru pe care vi l-a transmis cineva legat de sunetul cvartetului dumneavoastră, de sonoritatea cvartetului Belcea?

Mi s-a spus că este un sunet omogen și că acest cvartet sună ca un singur instrument, ceea ce este ideal. Lucrăm mult pentru acest lucru și este unul dintre lucrurile cele mai dificile, pentru că suntem patru muzicieni, cu personalități foarte, foarte diferite, cu moduri diferite de a cânta și e dificil să ajungi totuși la un numitor comun și să cultivi un sunet de cvartet, care într-adevăr are omogenitate și sună ca o singură voce, dar încercăm asta și să atingem acest ideal. Bineînțeles că este o călătorie constantă și lucrăm pentru asta în fiecare repetiție și la fiecare piesă, dar să sperăm că și publicul bucureștean va ajunge la aceeași concluzie.


Vorbind de călătorii, dacă am merge și mai adânc în trecut, povestea viorii dumneavoastră, cum ar suna? Dacă ar fi să povestiți despre relația cu instrumentul dumneavoastră, ce ne-ați spune? Când v-ați întâlnit, când ați dialogat prima oară, cine v-a fost alături? Cum a început pasiunea pentru vioară, de fapt?

Cu vioara am dialogat pentru prima oară de la distanță. Eram la Opera din Timișoara, împreună cu mama mea, care iubește opera și acesta a fost unul dintre micile ei luxuri pe care și le permitea pe vremea aceea și m-a luat și pe mine împreună cu ea, începând de la vârsta de 3-4 ani și a fost întotdeauna fascinată de faptul că nu mă interesa foarte mult activitatea de pe scenă, ceea ce pentru un copil e puțin bizar, pentru că acolo se întâmplă cele mai multe lucruri interesante, în schimb eram totdeauna focusată pe ceea ce se întâmpla în fosă, în special la viori. Și mă întreba, Corina, de ce nu te uiți pe scenă? Acolo este cel mai interesant, acolo e acțiunea, acolo e povestea? Mie îmi place sunetul viorii și tare aș vrea și eu să am o vioară la un moment dat. Și așa că ei s-au gândit, fiind și foarte aproape de Șoala de Muzică din Timișoara, s-au gândit că n-ar fi o idee prea rea să-mi găsească o vioară și un profesor și să vadă dacă totuși această fascinație duce undeva.


Deci ați fost la prima generație de muzicieni în familie.

Exact.


Dar când ați devenit perfect conștientă, să spunem, de sacrificiile generate de o astfel de carieră artistică?

Aș spune, aproape imediat, pentru că am fost un copil destul de conștiincios și am înțeles din spusele părinților mei că este un sacrificiu, nu numai din partea mea, ci și a lor, este un sacrificiu financiar, în primul rând și mi-am dat imediat seama că iubesc acest instrument, dar în același timp trebuie să lucrez la el, pentru că altfel nu se poate face nimic. Dar mi-a fost greu bineînțeles, ca tuturor copiilor, nimănui nu-i place să stea cu vioara în brațe două-trei ore, mai ales când sunt tentații din afară, dar părinții mei m-au încurajat întotdeauna și am avut marele noroc să lucrez cu profesorul Radu Bozgan, de la Timișoara, care este un profesor extraordinar de dedicat elevilor lui și a avut mare grijă de noi toți. Țin minte că venea inopinant la noi să vadă dacă ies seara pe la 18.00-19.00 și, mai de frică, mai de plăcere așa, știți cum sunt copiii, studiam și eu destul de multe de la început.


Am citit la un moment dat un interviu dat dumneavoastră în presă, în care spuneați că ați plecat din Timișoara când aveați 16 ani. Nu comunicați foarte bine în limba engleză și nu reușeați să vă faceți amici, probabil, la Londra. A fost un prim an dificil, spuneați atunci, marcat de singurătate. Pe mine m-ar interesa care a fost declicul care a mișcat lucrurile altfel într-o direcție foarte bună, se vede acum. Cine v-a fost alături, ce s-a schimbat?

A fost un progres destul de lent, dar încetul cu încetul, mi-am dat seama că și bineînțeles, vorbind limba engleză din ce în ce mai bine, acolo la școală neavând posibilitatea să comunic în altă limbă, nu am avut de ales, dar la vârsta aceea bineînțeles e mult mai dificil să înveți o limbă decât le este copiilor la o vârstă fragedă. Primul an într-adevăr a fost foarte greu, în al doilea an, țin minte că am început să comunic mai ușor, am început să am prieteni, am realizat deja că sunt în locul în care trebuie să fiu.

Au fost foarte multe vizite ale lordului Menuhin care venea la școală și am început să-mi dau seama că este o ocazie absolut unică în viața unui muzician să aibă parte de aceste întâlniri cu un om absolut de excepție. Mi-am dat seama că toate temerile mele și toată frica pe care le avusesem cu un an înainte când plecasem de acasă și eram o fată de 16 ani foarte, foarte devotată familiei și foarte aproape de părinții mei, nu eram deloc independentă, dar mi-am dat seama că este o șansă absolut extraordinară și am început să văd cu alți ochi acea ședere acolo foarte importantă, această dezvoltare pe care o auzeam și eu în cântatul meu și aceste minunate oportunități pe care le aveam cu călătorii la Londra, pentru că Școala Menuhin este într-un sătuc, cam la jumătate de oră de Londra, dar aveam foarte multe posibilități să mergem la concerte, la operă, la teatru și mi-am dat seama că este o șansă care n-ar fi putut fi ratată.  

Am avut dubii foarte mari că vreau să accept această bursă care mi s-a oferit, dar mama a pus piciorul în prag și împreună cu profesorul meu a decis că clar voi merge acolo  și mi-am dat seama că într-adevăr au avut, ca întotdeauna, dreptate și cei de la școală au fost foarte, foarte inteligenți și mi-au dat ocazia să-mi continui studiile pentru încă un an. De obicei, elevii pleacă de acolo la vârsta de 18 ani, dar ei și-au dat seama că în primul an probabil că nu am folosit tot ce mi se pusese la dispoziție 100% și mi-au dat ocazia să mai rămân un an, deci am rămas până la 19 ani a fost un an absolut fantastic, cu multă muzică de cameră și multe concerte. Cred că atunci m-am dezvoltat probabil cel mai bine.


Vorbind de concerte, de turnee, de viața încărcată pe care o aveți acum, de cariera de succes. Dincolo de acestea, dincolo de repetiții, de recitaluri, de cursuri poate, dincolo de muzică în general, ce vă entuziasmează cel mai mult?

Îmi place mult să citesc, îmi place să merg în natură, îmi place să călătoresc, singura problemă cu călătoritul este că noi suntem plecați de acasă, mai ales acum cum  în familie avem un copilaș mic, e puțin dificil și în ultimii doi - trei ani am mers mai mult în ziua concertului și ne-am întors a doua zi, ca să nu fim departe de familie. În general, dacă avem ocazia să vedem, să vizităm locuri frumoase și până acum am cântat în locuri foarte interesante, îmi face mare plăcere să merg să văd și sunt fericită că avem această ocazie minunată să vedem lumea, așa cum nu mi-aș fi imaginat vreodată, la 16 ani, când am plecat din Timișoara, că voi avea această ocazie.


Permiteți-mi acum o întrebare subiectivă. Unde vă simțiți cel mai confortabil, pe scenă la Wigmore Hall din Londra, la Ateneul Român sau la Filarmonica din Timișoara, unde din câte știu eu nu ați venit cu Cvartetul Belcea?

Nu, încă nu, dar avem ocazia pentru prima oară, din nou, suntem foarte bucuroși pentru că vom fi la București și în octombrie, la un concert la Timișoara. O mare onoare pentru noi, pentru că suntem la Budapesta cu o zi după concertul la Timișoara și a fost singura dată în care am fi putut veni și cei de la Timișoara, extraordinari de amabili au schimbat ziua concertului lor simfonic, în care se ține întotdeauna vinerea și au mutat-o special pentru noi în ziua de joi, așa că suntem foarte, foarte măguliți și abia așteptăm.

E un an foarte special pentru noi, dar să revin la întrebarea dumneavoastră, sunt emoții diferite, pe diferite scene. La București întotdeauna e o mare plăcere și mă simt acasă. Este clar că acasă, când mă gândesc la cuvântul acasă , mă gândesc la Timișoara, la România. În afară de România, sincer, am locuit în Londra de 20 de ani, dar nu pot să spun că văd acest loc ca un loc unde aș dori să rămân pentru toată viața și să-l numesc acasă. Este un loc fascinant, dar acasă pentru mine este acasă, este România, este Timișoara, sunt prietenii mei, este familia, locurile cunoscute, este limba maternă, e cu totul altceva, e un alt feeling, cum se spune. Întotdeauna simt asta când aterizez sau la București sau la Timișoara, văd câmpiile cunoscute, blocurile cunoscute și am sentimentul că m-am reîntors la rădăcinile mele.


O invitație pentru public, să vină să vă vadă la concertul în festivalul Enescu...

Noi sperăm că prezența noastră în București este un prilej de bucurie, pentru că am simțit publicul bucureștean de câte ori am venit acolo, și am venit destul de des, de fapt am făcut o pauză în ultimii ani din nefericire și nu a fost cu intenție, dar așa s-a întâmplat, dar am simțit întotdeauna o căldură imensă din partea publicului bucureștean și sperăm că nu ne-au uitat și că doresc să ne reîntâlnim și să sperăm că și programul le va face mare plăcere.  


Interviu realizat de Corina Rădoi