Interviuri - Festivalul International George Enescu 2011 Înapoi
Interviu cu pianistul Alexander Toradze
Maestre Alexander Toradze, ne bucurăm să vă ascultăm la București. Este prima dumneavoastră întâlnire cu publicul din România?
Cu mult timp în urmă, probabil cu 28 de ani în urmă sau chiar mai mult am fost la Brașov și în alte orașe din România, dar s-a întâmplat să nu susțin până acum concerte în București. Așadar este o revenire după o perioadă îndelungată. Aștept cu nerăbdare întâlnirea cu publicul bucureștean, dar și cu maestrul Gergiev și cu excepționala orchestră a Teatrului Mariinski.
Veți interpreta muzica lui Aleksandr Skriabin ilustrată de Poemul său - Prometeu. Ați înregistrat această lucrare în compania Orchestrei Teatrului Mariinski dirijate de Valeri Gergiev. Se poate vorbi despre o istorie construită în jurul acestei lucrări?
Este o lucrarea care poartă inspirația mitologică - Prometeu este eroul care a furat focul de la Zeus și l-a adus oamenilor, iar pentru asta a fost înlănțuit pe muntele Caucaz și torturat. În esență, legenda vorbește despre lumina și căldura focului aduse umanității. După cum știți, Skriabin nu a creat un concert, ci mai curând o simfonie, o prefață a unui ciclu de poeme și a giganticului proiect intitulat Misterium... un spectacol-happening - menit să se desfășoare timp de 7 zile... Bineînțeles că ideile sale erau futuriste și este important să observăm cât de departe a mers imaginația acestui artist. Totul sună fantasmagoric, însă el avea totul pus la punct, avea schițe complete cu desene și indicații exacte pentru reprezentarea spectacolului. Știa exact unde stăteau muzicienii în acest spațiu enorm, unde se afla corul, iar pentru prima reprezentație de la Amsterdam a poemului Prometeu a cerut un cor de 600-700 de voci, astăzi opțional în partitură. Aceasta este, foarte pe scurt, istoria lucrării.
Sunt sigură că ascultătorii noștri vor aprecia această introducere în universul lui Skriabin și se vor bucura să descopere aspecte mai puțin cunoscute...
Sigur că da, iar importantă este aici muzica, și desigur... Orchestra Teatrului Mariinski și Valeri Gergiev sunt cât se poate de aproape de creația lui Skriabin, mai aproape decât oricine altcineva.
Un dirijor extraordinar - Valeri Gergiev și o orchestră extraordinară - orchestra Teatrului Mariinski. De unde vine puterea lor de a-i fascina pe ascultători?
Forța lor vine din seva culturii ruse. Imaginați-vă doar - Prometeu a fost compus acum un secol. Cu 101 ani în urmă, ca să fim mai exacți. A fost compus în 1910. Dacă ne gândim la ce se întâmpla în acea epocă în muzica rusă, vom descoperi cel puțin 20 de capodopere, compuse de Skriabin, Stravinski, Rahmaninov și Prokofiev, iar dacă ne vom referi la secolul al XIX-lea, nu vom încheia niciodată acest interviu. Așadar forța acestui ansamblu se trage din profunzimile culturii ruse, nu doar muzicale... din literatură, poezie, teatru, balet, informațiile sunt absorbite de fiecare muzician, de fiecare instrumentist, de fiecare interpret din cor încă de la naștere și dăruite apoi publicului. Ei sunt capabili să recreeze atmosfera aceasta specială. Există apoi forța de convingere, care răzbate în interpretare. Însă fiecare s-ar exprima haotic dacă nu ar exista un asemenea lider cum este maestrul Gergiev, care conduce orchestra sa de 30 de ani - dar și alte orchestre - și care focalizează energiile oriunde s-ar afla.
Maestre Alexander Toradze, sunteți invitatul Festivalului Enescu. Cunoașteți creația compozitorului român, ați inclus-o vreodată în programele dumneavoastră?
Cunosc creația lui Enescu foarte bine, însă din păcate nu am reușit să o interpretez în mod curent în ultimele decenii. Enescu, în aceeași măsură ca și muzica românească în general este foarte aproape de inima mea și îi voi acorda cu siguranță mai multă atenție.
Care sunt principalele proiecte în viitorul apropiat?
Voi finaliza înregistrările concertelor de Șostakovici cu maestrul Paavo Järvi și cu orchestra sa din Frankfurt. Acesta este un prim proiect, apoi ne gândim împreună cu maestrul Gergiev să înregistrăm muzica pentru pian a lui Stravinski, dar și lucrări orchestrale care implică pianul. Însă proiectul imediat următor este Primul concert pentru pian de Bartok, iar apoi și celelalte, pe care le studiez în prezent.
Maestre Alexander Toradze, dacă mă pot exprima astfel, prima dumneavoastră dragoste sunt concertele cu public, iar cea de-a doua - activitatea didactică. Sunteți profesor la Universitatea din Indiana.
Este greu de spus care este primul meu impuls și care cel de-al doilea, probabil că cel de interpret este dominant, în orice caz el merge mână în mână cu activitatea de profesor, și aceasta o pasiune. Cicero spunea că "vrei mai întâi să înveți, apoi să îi înveți pe alții". De fapt, atunci când predau, învăț eu însumi mult mai mult despre muzică, dar și despre mine însumi, despre interpretare.