Recomandări Înapoi

Felicia Donceanu - o biografie concentrată: Sunete Contemporane, 28 ianuarie

Publicat: miercuri, 20 Ianuarie 2016 , ora 12.23

O aniversăm în 28 ianuarie 2016 pe Felicia Donceanu, compozitoare admirată de public pentru frumusețea melodică și rafinamentul gandirii sale muzicale, pentru inspirația debordantă care o caracterizează în tot ce face, dar și pentru felul în care își urmează misiunea de a păși pe urmele maeștrilor pe care i-a avut la Conservatorul "Ciprian Porumbescu" din București (1949-1956): Mihail Jora la compoziție, George Breazu și Ioan Dimitrie Chirescu la teorie și solfegiu, Paul Constantinescu la armonie, Nicolae Buicliu la contrapunct, Mircea Basarab la orchestrație.
La scurt timp după absolvență a fost distinsă cu Mențiune specială la Concursul Internațional de Compoziție de la Mannheim (1961). I-au fost acordate de-a lungul vieții numeroase Premii ale Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (1983, 1984, 1986, 1988, 1993, 1996, 1997), Ordinul Meritul Cultural, clasa I (1981), premiul "George Enescu" al Academiei Române (1984).

Inscripții muzicale de-a lungul a cinci decenii

Felicia Donceanu a abordat în cariera sa toate genurile muzicale, inclusiv muzica de scenă. Sunt zeci de opusuri, dar amintesc doar câteva dintre lucrările sale de mare succes: muzica pentru piesele de teatru "Tartuffe" de Molière (1965) și "Măsură pentru măsură" de William Shakespeare (1965), "Invocatio", poem pentru soprană, vioară, pian și orchestră de cameră pe un text religios și citate din Ovidiu (1999), poemul simfonic "Meșterul Manole" (1956-1968-1977), balada pentru harpă solo "Inscripție pe un catarg" (1989), Diptic pentru oboi, clarinet, fagot (1989), "Lamento" pentru soprană, două viole de gamba, clavecin și percuție (1994), lucrări corale, lieduri, muzică pentru copii, teatru instrumental: "Fantasia per piano-forte et cetera"- o pantomimă pentru pianist și alți doi instrumentiști (1998), "Tablouri vivante" pentru voce, instrumente și dans (1999).

Fațete ale aceleași personalități

Felicia Donceanu a fost pasionată de sincretismul dintre arte, și-a scris adesea versurile pentru lucrările sale, dar a creat și texte pentru alte pagini vocale de compozitori români. A imaginat scenarii pentru radio și pentru spectacole muzical-coregrafice, a realizat ilustrații de cărți pentru copii.

Felicia Donceanu iubește în mod special vocile, de aceea am ales pentru emisiunea "Sunete Contemporane-Portret de compozitor" pe care i-o voi dedica joi 28 ianuarie, de la ora 23.30,  la Radio România Muzical, lucrările "Cantand cu Ienăchiță Văcărescu" și "Arietta" compuse de această autoare în perioada anilor '80 și pe care le veți putea urmări în interpretări de excepție. 

Laura Ana Mânzat