Cronici Înapoi

AUDIO. Stagiunea de marți seara la Ateneul Român - 4 decembrie 2018

Publicat: miercuri, 5 Decembrie 2018 , ora 13.35

Dragoș Andrei Cantea este pianistul care a revenit pentru a doua oară în cadrul seratelor de marți în postură solistică. A urcat pe scena Sălii mici a Ateneului Român cu siguranța pe care i-o dă experiența recitalurilor susținute în principalele centre culturale din țară. Dragoș Andrei Cantea este un produs artistic al școlii de muzică din Iași, acolo unde a pus și bazele Cvartetului cu pian Caudella. Din 2017, pianistul este masterand avansat al Academiei de Muzică din Oslo, în paralel urmând și cursurile de doctorat la Universitatea Națională de Arte "George Enescu" din Iași. Anul 2018 a marcat pentru Dragoș Andrei Cantea și primele experiențe ca director artistic în Scandinavia, administrând programul European Creative Future. Pianist convingător, muzician care pune multă pasiune în cântul său, Dragoș Andrei Cantea s-a gândit la un recital programatic pentru seara de 4 decembrie, un program frumos construit despre care a vorbit cu emoție:

"Povestea face parte din teza mea de doctorat pe care o desfășor la Iași, Janacek, teză în care voi aborda întreaga creație pianistică a lui Janacek. Opusul Pe cale acoperită a fost interpretat pentru prima dată în stagiunea Ateneului - cel puțin volumul al II-lea, cu siguranță - și, dată fiind natura programatică a primei părți, nu putea să lipsească o altă suită programatică în partea a doua - Tablourile lui Musorgski. Am vrut să comunic în primul rând curajul de a descoperi o muzică nouă, care nu e chiar nouă, pentru că vorbim de un opus, al II-lea, la Janacek publicat în 1942, când Enescu încă trăia și un opus care nu a fost cântat până acum în România. Încă este foarte multă muzică de descoperit în special în sfera aceasta romantică."

Un demers sonor programatic a prezentat Dragoș Andrei Cantea cu două cicluri pentru pian: Pe cale acoperită de Leos Janacek și Tablouri dintr-o expoziție de Modest Musorgski în care muzicianul a identificat similitudini dar și diferențe:

"Sunt în special între primul volum al lui Janacek și Tablourile lui Musorgski... în primul rând, la număr - sunt zece miniaturi în fiecare suită. Apoi, remarcăm mult minimalism în anumite miniaturi atât la Janacek și la Musorgski, cât și diferențe. Și aici, la diferențe, vreau să remarc faptul că Musorgski, după cum bine știm, e unul dintre cei cinci compozitori naționali ruși și promovează toate categoriile estetice ale Rusiei - de la grandoare, la forțp, la rezistență; pe când Janacek, unul dintre compozitorii naționali cehi, promovează direcțiile estetice ale Cehiei - și aici regăsim foarte multă natură, foarte mult subiectivism, foarte multe trăiri proprii... și această atmosferă este mult mai descriptivă."

Pe parcursul celor două cicluri programatice, Dragoș Andrei Cantea a demonstrat maturitate și multă stăpânire de sine. El este un pianist care exploatează cu abilitate mijloacele tehnice și expresive ale instrumentului său, împărtășind cu generozitate plăcerea de a cânta. Evoluția sa a fost răsplătită pe măsură de cei aflați în sală care speră, ca de altfel și Dragoș Andrei Cantea, să revină în cadrul seratelor de marți:

"Sper să mai am ocazia, cu mare drag, și cred că voi merge în continuare pe zona asta de Janacek și voi vedea cu ce alt compozitor de secol XX îl voi cupla."

Reportaj realizat de Jeanine Costache