ACUM:
17.00
Concertele Radio România Muzical
Urmează: 18.30 Jazzy hour cu Berti Barbera
Apoi: 19.30 Festivalul Internațional “George Enescu” – ediția 2019

Cronici Înapoi

AUDIO. Relatare despre noua producție cu Oedipe din Festivalul de la Salzburg

Bookmark and Share
Publicat: luni, 19 August 2019 , ora 15.30

Am plecat foarte entuziasmată la Salzburg, pentru a urmări noua montare cu Oedipe, am revenit încă mai entuziasmată de acolo pentru că am descoperit că organizatorii și muzicienii implicați în acest proiect îl iubesc cu adevărat pe Enescu. Poate credeți că sunt prea exaltată sau că spun asta dintr-un spirit naționalist, însă e o concluzie la care am ajuns după ce am stat de vorbă cu directorul artistic al festivalului, Markus Hinterhäuser, cu interpretul rolului titular - baritonul britanic Christopher Maltman și cu șeful de orchestră Ingo Metzmacher. Cu toții sunt pur și simplu îndrăgostiți de muzica artistului român. Metzmacher mi-a spus că nu înțelege de ce Oedipe nu se cântă mai des, pentru că din punctul lui de vedere este una dintre cele mai mari opere ale secolului XX; Christopher Maltman mi-a povestit că s-a îndrăgostit de Oedipe de la prima ascultare - a fost să-și susțină prietenii muzicieni care au realizat producția cu opera lui Enescu la Royal Opera House din Londra, în 2016, și a fost fermecat, așa că atunci când i s-a propus să cânte rolul la Salzburg nici măcar nu a deschis partitura, a spus pe loc da! Trebuie să vă spun că anul acesta tema secțiunii de operă a Festivalului de la Salzburg este mitul - mai precis mitul grecesc, în acest context fiind prezentate, alături de Oedipe, și operele Idomeneo de Mozart și Medeea de Cherubini. Iar intendantul festivalului, pianistul Markus Hinterhäuser, spunea că s-a gândit încă de la început la Oedipe și că, deși aparent riscantă, decizia de a pune în scenă opera lui Enescu a fost una excelentă - dovadă stau numeroasele cronici favorabile și spectacolele jucate cu casa închisă.

Premiera a avut loc în 11 august, eu am văzut spectacolul din 17 august și trebuie să spun că am fost profund impresionată de interpretarea lui Christopher Maltman, care are ambitusul cerut de partitură - când a început să cânte, la 18 ani, era bas iar apoi a mers înspre roluri de bariton - are maturitatea muzicală și emoțională necesare - va împlini curând 50 de ani și 25 de ani de carieră pe scenă - are talentul, dicția, muzicalitatea cerute - practic tot ce trebuie!

Pentru că montarea regizorului german Achim Freyer a fost gândită pentru spațiul cu totul special de la Felsenreitschule din Salzburg, Hinterhäuser spunea că probabil nu va exista nici o colaborare cu instituții de operă, în sensul în care acest spectacol va rămâne la Salzburg. Un alt lucru important pe care vreau să vi-l mai spun: partitura s-a cântat integral, fără nici un fel de tăieturi (deși unele articole din presa internațională menționează, nu știm din ce surse, scurtări operate în partitură). Eu am primit informația direct de la dirijor și de la interpretul lui Oedipe.

Pe parcursul acestei săptămâni voi reveni cu detalii și interviurile cu organizatorul șidoi dintre artiștii implicați în acest proiect.

Photocredits: © SF/Monika Rittershaus

Irina Cristina Vasilescu