Acum: 13.05
Polifonii • Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit.
Urmează: 15.25
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

 

Apoi: 15.29
Promo RRM • Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

 


Cronici

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |

AUDIO. Premiera 'Bal mascat' la Opera Națională București

Publicat: luni, 10 Aprilie 2017 , ora 13.00
 
Bookmark and Share

De ceva vreme premierele dar și spectacolele-eveniment ale Operei Naționale București sunt "sold out". Așa s-a întâmplat și aseară, 9 aprilie, când a avut loc al doilea spectacol, deci a doua distribuție din noua producție a operei Bal mascat. Un titlu verdian îndrăgit de melomani, un titlu care suscită curiozitate, așa că și așteptările sunt pe măsură. Am întâlnit în rândul publicului deopotrivă iubitori ai operei și sprecialiști care au fost prezenți la ambele reprezentații, din 8 și din 9 aprilie, putând astfel face comparații și de a ne oferi opiniile lor.

O regie minimalistă, încărcată de simboluri, cel puțin așa se spunea într-un comunicat de presă, semnată de regizorul german Grischa Asagaroff - nume sonor în peisajul liric internațional. O regie minimalistă a apreciat criticul Anca Florea:

"Regia este minimalistă; este totul extrem de static și soliștii, practic, stau și cântă, corul - de asemenea - intră, cântă, iese și atât… relațiile între personaje sunt absolut convenționale și chiar n-ar trebui regie, un regizor pentru ceea ce se întâmplă pe scenă. Sincer vorbind, e minimalist."

O regie care nu deranjează, au fost de părere muzicologul Grigore Constantinescu:

"Acest spectacol are o calitate. Și anume, navighează într-un peisaj de normalitate. Nu te supără, nu te jignește, te lasă să înțelegi ceea ce Verdi și cu libretistul său doreau să te facă să înțelegi."

…și soprana Alina Bottez:

"Este o montare care nu agresează, adică te lasă să urmărești relația dintre personaje. Este o montare care te lasă să urmărești spectacolul."

Cât privește interpretarea, am apreciat cu toții implicarea dirijorului italian Marcello Mottadelli. Sub bagheta sa orchestra cântă din ce în ce mai bine, are un sunet omogen și atacuri precise. De asemenea am apreciat evoluția corului - pregătit de Daniel Jinga - o evoluție cu frazări ample și finaluri incisive, dar acest lucru nu ne mai surprinde. Au fost două distribuții, a doua, cea din 9 aprilie - după părerea unanimă - cu mult superioară celei din 8 aprilie:

"În fiecare distribuție am avut preferințe sau oarecare nemulțumiri. În distribuția I am fost foarte impresionat de evoluția lui Petrean. În această a doua distribuție, am avut o studentă, pe Bianca Mărgean; ea este aici vocea cea mai importantă."

"În seara aceasta, spectacolul a fost mult peste calitatea celui de aseară. Valter Borin este un tenor cu experiență și, sigur, un tenor verdian. Spectaculos a fost debutul Biancăi Mărgean în rolul Ameliei. A fost un debut foarte frumos, ca și cel al Veronică Anușca în rolul lui Oscar. Și Cătălin Țoropoc a făcut un rol foarte frumos. Și Sorana Negrea… s-ar putea să fie rolul ei cel mai potrivit."

"La cel de-al doilea spectacol orchestra a sunat bine și soliștii sunt, poate, mai echilibrați decât în prima seară. Publicul dovedește că știe să aprecieze sau să taxeze anumite modalități de a cânta și asta chiar mă bucură, pentru că publicul uneori este extrem de generos și cu cine nu trebuie."

Reportaj realizat de Jeanine Costache