Cronici Înapoi

AUDIO. O călătorie muzicală regală la Sala Radio

Publicat: joi, 15 Septembrie 2016 , ora 10.59
Mi se întâmplă destul de rar să urmăresc un concert cu muzică barocă realizat de artiști autohtoni și să fiu mulțumit pe deplin de acesta. Mereu apar mici neajunsuri, care vin din neștiință, din lipsa unei experiențe, sau pur și simplu din lipsă de interes. Ei bine, din fericire, nu acesta a fost cazul și pentru evenimentul pe care l-a organizat aseară Fundația Calea Victoriei la Sala Radio. Intitulat 'Royal Musical Journey', concertul și-a propus să fie o incursiune în lumea fastuoasă a curților europene din secolele XVII și XVIII. Pe scenă a urcat orchestra Symphactory, la pupitrul căreia s-a aflat dirijorul Gabriel Bebeșelea. Ansamblul, cunoscut publicului pentru interpretările unui repertoriu clasico-romantic, a beneficiat și de participarea a două instrumente de epocă - o spinetă și o teorbă.

Este cu adevărat remarcabil ce au reușit muzicienii să realizeze într-un timp foarte scurt - să deprindă parte din ornamentică și din stil, lucru datorat nu în mică măsură conducerii muzicale iscusite. Programul a fost format în bună parte din momente muzicale celebre desprinse din opere, muzică de teatru și concerte. Au fost foarte multe piese pe care publicul mare le-a putut recunoaște din coloana sonoră a unor filme precum 'Farinelli', 'Regele dansează' și 'Toate diminețile din lume'. Totul a fost prezentat foarte curat, foarte clar, cu respect pentru material și, foarte important, cu tempo-uri foarte inteligent alese.

Solistă a serii a fost soprana Rodica Vică, mereu o prezență plăcută pe scenele autohtone. Ea și-a dat măsura virtuozității pe câteva arii, precum 'Son qual nave ch'agitata' de Riccardo Broschi sau 'Agitata da due venti' de Antonio Vivaldi. Trebuie să mărturisesc că pe alocuri mi-a amintit de o mai tânără Cecilia Bartoli.

Într-un final pot spune că am avut parte de o experiență cât se poate de plăcută la Sala Radio și că am ascultat unul dintre cele mai bune proiecte baroce orchestrale din București, realizate în ultima vreme.

După concert am mai stat de vorbă cu dirijorul Gabriel Bebeșelea:

"Am făcut cu toții o mare nebunie pentru că în două zile a trebuit să schimbăm radical un sunet cu care orchestra era obișnuită cu o manieră de cântat, cu niște tehnici instrumentale pe care ei nu le utilizaseră până acum și au răspuns absolut extraordinar. Sunt foarte bucuros că în timp record, două zile, am reușit să realizăm lucrurile astea."


Asta mă și întrebam…
Mă gândesc că nu erau foarte mulți instrumentiști care aveau experiența acestui cânt.

Mai erau și instrumentiști care aveau experiență de genul acesta; mulți au cântat cu mine muzică barocă. Eu am mai avut proiecte cu muzică de acest gen, chiar la Sala Radio, dar marea majoritate a lor nu mai cântase și, repet, rezultatul a fost unul extrem, extrem de bun.


Cel puțin pentru partea cu solist a fost ușor pentru că ați avut pe soprana Rodica Vică, care are o experiență și o lejeritate în acest repertoriu.

Bineînțeles. Am lucrat la foarte multe proiecte, am colaborat îndelung și, oarecum, ne-am specializat în colaborările noastre pe această direcție muzicală.

Reportaj realizat de Radu Mihalache