ACUM:
10.00
Grădina de sunete
Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Urmează: 12.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 12.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Bookmark and Share
Publicat: marți, 7 Mai 2019 , ora 15.56

După succesele de la începutul lunii mai în Marea Britanie, Alexandru Tomescu se pregătește pentru debutul unui nou turneu Stradivarius, în 9 mai.

În datele de 1 și 3 mai ați concertat în Marea Britanie. În 1 mai a fost chiar debutul cu Orchestra Filarmonicii Regale din Londra. Cum a fost întreaga experiență?

A fost, într-adevăr, o experiență memorabilă pentru mine. E o orchestră pe care o cunosc și o urmăresc de foarte mult timp, așa că emoția și bucuria de a putea cânta împreună cu ei ca solist a fost uriașă. Am avut bucuria să descopăr într-adevăr niște profesioniști de excepție. Orchestra a fost dirijată la primul concert - cel de la Londra, la Cadogan Hall - de Gabriel Bebeșelea și a fost o colaborare excelentă, cu atât mai mult cu cât timpul pe care l-am avut la dispoziție pentru a pregăti concertul a fost foarte comprimat. Totul era perfect: orchestra - perfectă, dirijorul - perfect, sală cu acustică incredibilă. Deci, a mers foarte, foarte bine. Iar la cel de-al doilea concert dirijor a fost britanicul Christopher Petrie, în catedrala din Winchester - o clădire cu aproape o mie de ani vechime, plină de istorie, cu o acustică uriașă - în care, pe lângă lucrările pe care le-am cântat eu, și anume Balada de Ciprian Porumbescu și Concertul nr. 3 de Camille Saint-Saens, a avut loc și o primă audiție absolută a unei simfonii semnate de Călin Huma.


Într-un alt interviu acordat pentru Radio România Muzical, spuneați că înaintea fiecărui turneu Stradivarius vă acordați câteva zile de cantonament. Ați mai avut timp pentru acest lucru și anul acesta?

Sigur, pregătirea pentru turneu este foarte importantă și-i acord mereu foarte mare atenție. Am avut anul acesta sesiuni de lucru foarte intense cu artiștii cu care voi călători, și anume harpista Delphine Benhamou din Franța - am lucrat foarte mult aici, la București, am avut și niște concerte premergătoare turneului; de asemenea, am și cântat împreună în Franța, la Paris, în urmă cu câteva săptămâni... De asemenea, cu actorul Lari Georgescu, la Teatrul Național din București, am avut, tot așa, mai multe sesiuni de repetiții, tocmai pentru a putea armoniza și a pregăti absolut toate detaliile pentru spectacolele pe care le pregătim publicului.


Din 9 mai începeți o nouă ediție a Turneului Stradivarius împreună cu acești doi artiști - Delphine Benhamou și Lari Georgescu. Care sunt noutățile pe care le aduce acest turneu?

Este un turneu în care pentru prima dată vioara va fi prezentată în compania sunetului harpei. Pe lângă lucrările special compuse pentru aceste două instrumente, va fi și o serie de aranjamente special făcute pentru acest turneu. Turneul se desfășoară sub egida Sezonului România-Franța, așadar vom avea muzică românească - George Enescu, Bela Bartok, Sabina Ulubeanu, care a scris o piesă special pentru turneu - și, evident, compozitori francezi precum Camille Saint-Saens, Jules Massenet, Claude Debussy, Maurice Ravel. Va fi un adevărat regal de culori. Muzica franceză, ca și cea românească... strălucesc amândouă prin această paletă coloristică extrem de bogată. Și combinația aceasta de vioară plus harpă sunt sigur că va fi absolut spectaculoasă. Lari Georgescu va veni cu această parte de dans contemporan care va da, evident, o nouă dimensiune a ceea ce facem noi acolo, pe scenă.


Una din lucrările unice din acest an este semnată de Sabina Ulubeanu. Ce anume v-a atras la această piesă?

O cunosc pe Sabina de foarte mulți ani, chiar mi-a dedicat câteva lucrări pentru vioară solo, și ne-am gândit că trebuie să arătăm și ce are de oferit România în ceea ce privește compozitorii contemporani, compozitorii în viață, care sunt aici, printre noi. Îmi place foarte mult îndrăzneala pe care o are în a se juca cu tot felul de sonorități, așa că m-am gândit că această lucrare a ei special scrisă, intitulată Pas Encore, se va integra perfect în programul nostru muzical.


Interviu realizat de Petre Fugaciu