Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Sebastian Tegzeșiu, manager interimar al Filarmonicii Brașov

Publicat: luni, 8 Aprilie 2024 , ora 12.41

În perioada 5 - 13 aprilie , are loc Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră de la Brașov. Despre ediția cu numărul 43 ne oferă mai multe amănunte Sebastian Tegzeșiu, manager interimar al Filarmonicii din Brașov într-un dialog cu Ioana Țintea.


Domnule Sebastian Tegzeșiu, ca în fiecare an, muzica de cameră ajunge mai aproape de melomanii brașoveni prin Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră - o manifestare cu o istorie de peste patru decenii. Ce impact are asupra vieții culturale a Brașovului organizarea acestui festival?

Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră are o istorie foarte mare. El a fost inițiat în anul 1970 de către maestrul Ilarion Ionescu-Galați. Pentru foarte mulți ani, el a adus și a îmbogățit viața culturală brașoveană. Din păcate, în anul 2019, a fost ultima ediție a acestui festival; a venit peste noi și pandemia, nu am mai avut voie în sălile de concerte. Iată că, în anul 2024, viața culturală brașoveană își recapătă și acest minunat festival, iar el nu vine decât ca o completare a vieții culturale a orașului nostru minunat. Sper că publicul va simți emoția pe care și noi o trăim în acest moment.


Ce cuprinde agenda ediției de anul acesta a festivalului? Cine sunt artiștii invitați?

Avem foarte mulți artiști invitați, foarte mulți artiști pe care noi în România îi cunoaștem. Dar la bază a stat să invităm artiștii care au plecat, dar au o legătură cu orașul Brașov: Valentin Șerban, Ioan Dragoș Dimitriu, Horia Mihail, vioara a II-a din Cvartetul Arcadia - Răsvan Dumitru. Eu, care sunt un brașovean adoptat, am plăcerea de a cânta în acest festival, plus foarte mulți alți invitați din străinătate. Aducem în fața publicului cât putem de mult din cultură. Cultura nu înseamnă neapărat numai muzică clasică, înseamnă teatru, proiecție, film, poezie... Și iată că avem și poezie combinată cu muzică, și aici vom observa legătura între poezie și muzică. Avem și proiecții și inclusv jazz. Sperăm că publicul se va bucura de adevărata lui valoare.


De ce strategii este nevoie pentru a apropia publicul de muzica de cameră?

Muzica de cameră întotdeauna a fost considerată elitistă. Muzica clasică este considerată elitistă. Eu întotdeauna am susținut că muzica clasică nu este decât o hrană pentru suflet. Iar muzica de cameră... putem să o ascultăm și să trăim un moment mult mai intim, față de o orchestră în adevărata ei mărime, putere și valoare. Publicul brașovean, ușor, ușor, observ că a început să aibă deschidere și către acest gen.

Știți că în general concertele mari, simfonice sunt tot timpul sold out la Filarmonica Brașov, ne bucurăm de asta și mulțumim publicului că este alături de noi. Dar, uitați, anul acesta publicul a început să vină și către muzica de cameră. Și tocmai de aceea, când am creat acest festival, ne-am gândit cum să oferim o paletă mult mai largă și să descopere că inclusiv dacă ascultăm jazz este tot muzică de cameră, tot patru persoane cântă împreună fără un dirijor și fac muzică și armonie împreună. Tocmai despre asta este vorba în muzica de cameră.


Credeți că, de-a lungul timpului, Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră s-a transformat într-un brand cultural al Brașovului?

Sper lucrul acesta. Să creezi un brand durează foarte mulți ani. Din păcate, pandemia a fost cea care a oprit publicul de a mai fi alături de noi în sălile de concert și iată că de-abia acum, după ceva ani, lumea intră din nou în număr mare în sălile de concert, cel puțin la noi, în Brașov. Ne dorim ca acest festival să devină un brand. Precum alte festivaluri consacrate în România, care se bucură de atenția publicului, sunt convins că și Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră din Brașov va ajunge acolo unde-și merită locul.

Interviu realizat de Ioana Țintea