Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Președintele Juriului ICMA, Rémy Franck

Publicat: vineri, 6 Decembrie 2019 , ora 11.21

În urma invitației sosite din partea președintelui International Classical Music Awards (ICMA) și a aprobării Consiliului de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune, Radio România Muzical, reprezentat de Cristina Comandașu, va face parte, începând cu anul 2020, din juriul care acordă prestigioasele premii ICMA, unele dintre cele mai importante premii din industria discografică europeană, pentru muzică clasică. Premiile ICMA sunt acordate de o asociație cu membri reprezentând publicații și radiouri având ca specific muzica clasică din Turcia, Belgia, Germania, Ungaria, Italia, Rusia, Marea Britanie, Luxemburg, Polonia, Finlanda, Spania, Croația, Austria. Detalii ne-a oferit Rémy Franck, Președinte al juriului ICMA și fondator al revistei Pizzicato din Luxemburg.

În primul rând, suntem onorați să fim parte din proiectul International Classical Music Awards. Cum a început colaborarea?

Avem printre conexiuni un ofițer de presă german, ea mi-a spus că Radio România Muzical ar fi interesat să devină membru ICMA, iar noi ne dorim să avem un juriu mai numeros și extins din punct de vedere geografic. Așadar a fost o adevărată oportunitate pentru noi să avem un nou membru dintr-o țară importantă în ceea ce privește domeniul muzical.

Vă rugăm să ne vorbiți puțin despre istoria ICMA.

Este una destul de lungă, juriul nostru datează din secolul trecut, să spunem, pentru că a fost fondat sub numele Cannes Classical Awards, apoi premiile s-au numit MIDEM, iar în 2010, media din Cannes nu a mai colaborat și am decis să continuăm pe cont propriu, ca un juriu total independent, fără conexiuni cu industria muzicală, cu case de discuri sau muzicieni. Ne-am dorit să fim un juriu independent și internațional. Din 2010, de când activăm ca ICMA, juriul a câștigat o reputație internațională.

Cristina Comandașu, din partea Radio România Muzical, este acum membru în juriul ICMA. Ne puteți spune mai multe despre activitatea acestui juriului?

Da, în principal, avem câteva întâlniri pe an, facem schimb de informații și pe e-mail, votăm tot prin e-mail. Cea mai importantă activitate a noastră este votul, pentru discurile audio și audio-video lansate, pe categorii: de la muzica veche, trecând prin baroc, muzică simfonică, solo instrumental, muzică de cameră, operă, muzică corală și până la producții audio-video. Mai întâi facem nominalizările, juriul însuși face asta. Anul acesta am avut în total 390 de nominalizări, apoi avem trei runde de vot și obținem rezultatele.

Care sunt criteriile de selecție și de votare?

Căutăm excepționalul. Pentru noi, deja când facem nominalizările, luăm în calcul lansări foarte bune. Dar bun nu este suficient pentru noi, căutăm ceea ce este remarcabil. La final, când avem rezultatele și câștigătorii, știm că am găsit într-adevăr producțiile excepționale.

Există vreodată discuții în ceea ce privește câștigătorii și dacă da, cum le rezolvați?

De obicei avem rezultate clare, dar dacă se obține un număr egal de voturi, putem acorda două premii la o anumită categorie.

Ce ați spune că înseamnă pentru un artist câștigarea unui premiu ICMA?

Artiștii ne-au spus că și-ar dori să obțină un premiu, în primul rând, pentru că suntem o entitate independentă. Dacă vă uitați la alte premii, spre exemplu în Germania, Echo sau Opus Klassik, cum se numesc acum, Grammy în SUA sau Victoires de la Musique în Franța, toate sunt, în primul rând, premii naționale și sunt legate într-un fel de industria muzicală. Așa că artiștii ne spun că atunci când primesc o distincție din partea ICMA, un premiu internațional, cu 15, acum 16 țări reprezentate și cu 20 de membri în juriu, premiul este cu adevărat important.

Din câte știu, rezultatele sunt dezvăluite la începutul fiecărui an. Așadar, ați desemnat deja câștigătorii pentru anul viitor?

Da, în parte. Am stabilit deja premiile speciale, cel pentru întreaga activitate, artistul anului, tânărul artist al anului etc. și votăm în momentul de față în runda a 3-a pentru celelalte categorii.

Sunteți constant la curent cu cele mai noi apariții audio și audio-video la nivel internațional. Ce este diferit față de trecut, ce tendințe observați?

Sunt multe schimbări, în primul rând observ că niciodată nu au fost atâtea apariții ca astăzi. Juriul ICMA primește undeva la 200 sau peste 200 de CD-uri în fiecare lună. Avem actualmente o piață extrem de înfloritoare, chiar dacă multe dintre discuri vor fi vândute poate doar în câteva sute de exemplare. Un alt aspect este importanța câștigată recent de muzica veche și cea a perioadei baroce. Mai observ că apar foarte multe înregistrări în categoria premiere, așadar creații pe care nici noi nu le-am mai ascultat. Așa că avem mult de muncă, în a asculta și a hotărî dacă o înregistrare este bună. Această activitate ne permite să descoperim noi muzici și interpreți, pentru că, pe de altă parte, numărul de interpreți nu a fost niciodată atât de mare ca astăzi. Avem mai puține înregistrări ale unor staruri și mai multe ale unor artiști nu atât de cunoscuți, dar care pot fi foarte, foarte buni. Anul acesta am avut foarte mulți câștigători tineri și acest lucru este foarte important pentru noi, să încujarăm și să promovăm tineri artiști în lumea muzicală.

Interviu realizat de Andreea Kiseleff