ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Bookmark and Share
Publicat: joi, 6 Decembrie 2018 , ora 11.06

Dirijorul va conduce în această seară Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania", programul fiind alcătuit în totalitate din lucrări enesciene prezentate în premieră.

Alături de Orchestra Filarmonicii Transilvania veți prezenta un program alcătuit din lucrări enesciene inedite. Ce ne puteți spune despre acestea?

Este vorba despre cinci lucrări, unele din ele sunt în primă audiție absolută, altele au fost uitate, altele n-au fost interpretate nici măcar în timpul vieții lui Enescu și ne bucurăm foarte mult că împreună cu Filarmonica Transilvania reușim să le aducem la viață. De ce acest proiect? Pentru că, după părerea mea, trebuie să cunoaștem toate fațetele lui George Enescu și în acest concert o să vedem un Enescu de dinainte de Poema română.


Înțeleg că ați participat personal la procesul de reconstrucție al unei anumite piese. Cum a decurs acesta?

Este o lucrare vocal-simfonică de foarte mari dimensiuni. Enescu proiectase în manuscris și în schițe, doar una din cele două părți ale acestei lucrări. Schițele au fost aproape complete. De fapt, manuscrisul a fost aproape complet, iar din schițe a putut fi reconstituit foarte rapid finalul acestei muzici. Repet, de ce am insistat ca acest oratoriu să vină la viață, pentru că e un Enescu care nouă ne arată munca pe care a depus-o acesta. În plus, există o remarcă lui Massenet despre Ahasvérus, conform căruia, acesta fusese fascinat de prologul oratoriului și a scris un articol în care a spus că este fascinant ce se întâmplă din punct de vedere armonic și este foarte modern pentru epoca respectivă. Trebuie avut în vedere faptul că Enescu avea 14 jumătate spre 15 ani.


Cum au decurs repetițiile? Cum au perceput soliștii lucrarările, având în vedere că nu sunteți la prima colaborare cu unii dintre aceștia. Domnul Tiberius Simu, de exemplu, a fost solist pe albumul Strigoii, pe care l-ați înregistrat anul acesta.

Da și împreună cu tenorul Tiberius Simu, interpretăm în același concert, de data aceasta, în primă audiție absolută, monologul lui Arald din Strigoii, din partea I-a a oratoriului. Acesta a fost înregistrat pe CD, dar încă nu a fost interpretat în concert. Prima audiție absolută completă va avea loc la Berlin, în septembrie 2019. Soliștii s-au simțit extrem de atrași de această muzică, inclusiv Michael Mrosek, cu care am mai colaborat într-o versiune concertantă a Rheingold de Richard Wagner. A fost foarte, foarte preocupat de această muzică și soprana Diana Țugui, care va cânta inclusiv în Cantata Aurora de George Enescu, au fost foarte apropiați de aceste, să le spunem, noi descoperiri.


La începutul anului 2019 veți dirija Orchestra Filarmonicii Naționale Ruse, la Moscova. Ce ne puteți spune despre aceste două concerte?

Da, o să revin în ianuarie la această orchestră și mă bucur foarte mult că ei mi-au cerut un Enescu. Primul meu concert cu ei o să fac Simfonia I de George Enescu, o lucrare care mi-e foarte apropiată și pe care am dirijat-o în foarte multe locuri, de care mă leagă foarte multe amintiri plăcute. Recunosc, că în 2019 o să fac mult Enescu și multe orchestre străine cer Enescu. Trebuie să mărturisesc, poate chiar mai multe decât cele românești.


Interviu realizat de Petre Fugaciu