ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Mandeal

Bookmark and Share
Publicat: luni, 10 August 2020 , ora 12.41

Miercuri, 12 august 2020, de la ora 20.00, în curtea Ateneului Român va avea loc un nou concert din cadrul Festivalului "Vară Magică". Orchestra Națională Simfonică a României sub conducerea muzicală a dirijorului Cristian Mandeal va prezenta un repertoriu solicitant tehnic și variat stilistic - Divertismentul în Re major KV 136 de Wolfgang Amadeus Mozart, Serenada pentru orchestră de coarde în Do major op. 48 de Piotr Ilici Ceaikovski și Simfonia simplă op. 4 de Benjamin Britten.

Detalii despre acest concert am aflat de la maestrul Cristian Mandeal, mentorul orchestrelor române de tineret.


Veți dirija un concert pe care l-ați pregătit la Sinaia și îl veți prezenta mai întâi acolo, pentru publicul Festivalului "Enescu și muzica lumii". Presupune un program complex, pe care, iată că și publicul Festivalului "Vară Magică" de la București va avea șansa să-l asculte, miercuri. Care au fost criteriile în baza cărora ați ales acest program, exclusiv pentru orchestră de coarde?

Programul a fost astfel alcătuit din cauza obligativităților care decurg din situația pe care o traversăm. Cunoaștem anumite cerințe, anumite obligativități de distanțare, de purtare de măști - lucru care face imposibilă, aproape, intervenția unor suflători; așa încât, programele sunt alcătuite, în mare majoritate, cu orchestre de coarde și care, la rândul lor, nu sunt neapărat foarte numeroase, întrucât distanțările de pe scenă impun o distribuție mai restrânsă. Acesta este primul motiv pentru care am ales acest repertoriu. Apoi, răspunzând acestor obligații, m-am gândit la un repertoriu care să fie pe de-o parte variat și pe de altă parte congruent; așa încât Mozart cu Britten (care este un neoclasic) mi se pare că merge foarte bine, într-o pereche mai puțin convențională, dar care, de fapt, se potrivește foarte bine prin limbajul clasic și, respectiv, neoclasic, pe care compozitorii îl adoptă. Apoi, ca o lucrare de final și de mare accesibilitate și popularitate, am ales această Serenadă pentru orchestră de coarde de Ceaikovski.


După cum Marin Cazacu afirma într-o discuție despre orchestrele române de tineret, Orchestra Națională Simfonică a României este "un fel de selecționată a celor mai buni tineri care au făcut și fac parte din aceste ansambluri de tineret2. Cum a decurs pregătirea, s-a resimțit pauza impusă de lunile de pandemie?

Eu cred că nu mă pot aștepta la nimic rău, întrucât oamenii s-au menținut în formă în toată această perioadă, fiecare având speranța că se va ieși din restricție cât mai repede. Apoi, vorbim despre caracteristica acestei orchestre naționale; ea este, de fapt, aceeași orchestră de tineret care a început lucrul cu 12 ani în urmă și care, între timp, s-a maturizat; membrii ei au devenit, între timp, membri ai unor orchestre de bază din România și au în continuare plăcerea și bucuria de a cânta împreună ca acum 10 sau 12 ani. Este, de fapt, o orchestră la fel de selecționată ca și orchestra de tineret actuală. Toate orchestrele noastre sunt selecționate, având cei mai buni tineri din țară, diferența dintre ele făcând-o doar diversele categorii de vârstă.

Interviu realizat de Florica Jalbă