Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Măcelaru

Publicat: miercuri, 2 Septembrie 2020 , ora 14.19

Din 1 septembrie, muzicianul român a preluat mandatul de director muzical al Orchestrei Naționale a Franței, cu un an mai devreme decât fusese planificat.


Știm că sunteți director muzical și asta presupune și calitatea de dirijor principal al Orchestrei Naționale a Franței. Inițial, a fost anunțată data de 1 septembrie 2021 ca moment în care să vă intrați în atribuții. Iată că acest moment a fost devansat. Începeți activitatea efectiv acolo. Ce presupune aceasta?

În momentul în care noi, ca organizație, suntem în situația în care directorul muzical și-a dat demisia din motive personale (n.r. Emmanuel Krivine), am vrut să găsim o modalitate să creăm o tranziție mai ușoară pentru orchestră, pentru mine, pentru public, care așteaptă un anumit standard de concerte, așteaptă o anumită direcție. Din acest motiv, eu am preluat poziția cu un an mai devreme, ceea ce înseamnă că voi fi imediat în Paris mult mai mult decât era planificat. Am preluat foarte multe concerte care au fost anulate și din acest motiv voi începe colaborarea mea cu Orchestra Națională a Franței imediat.


Ce înseamnă ca dată? Și ce presupune în condiții de pandemie derularea stagiunii la Paris? Va fi public în sală, nu va fi?

Toate aceste lucruri sunt decizii care se iau foarte rapid. În momentul actual e prevăzut public la jumătate în sală. Am avut deja concerte unde a fost jumătate din capacitatea sălii completă. Și, dacă se schimbă lucrurile, avem planuri A, B, C ca să vedem ce fel de concerte putem face. Sigur, ca orchestră care suntem parte dintr-o instituție de media, dintr-o instituție Radio, responsabilitatea noastră este să producem concerte care pot fi ascultate ori numai la radio, ori cu public în sală; și-atunci va trebui să avem opțiuni pe care să le oferim publicului care așteaptă aceste concerte de la noi.


Și poate prin Uniunea Europeană de Radio și publicul român va avea acces la ele. Ne puteți da câteva date, câteva repere despre repertoriul pe care îl pregătiți?

Sigur! Începem, și mă bucură acest lucru, un an întreg în care vom explora toate cele cinci simfonii ale lui Saint Saens pregătindu-ne pentru aniversarea de anul viitor din decembrie a lui. Sper să putem realiza pe disc și aceste lucrări importante. Din lucrările lui Saint Saens, poate că Simfonia a III-a, cea cu orgă, e cea mai bine cunoscută...


Și singura cântată!

... singura cântată des. Dar mai are încă patru simfonii care sunt foarte frumoase, dar care sunt neglijate din păcate. Eu mi-am dorit tare mult să le regăsim pe toate cinci. Deci, acesta va fi un proiect foarte important în acest prim an. Am încercat să readuc din repertoriul francez, nu numai din secolul XX, dar și din secolul XIX, repertoriul romantic. Mă refer sigur și la Simfonia de Ernest Chausson, care este o simfonie superbă. Am încercat să menținem și colaborările cu soliștii care erau implicați deja. Unele lucruri vor trebui să se schimbe în continuare, dar mă bucur să avem un plan măcar de început în care să putem să satisfacem setea publicului de un repertoriu inedit, un repertoriu nou și de concerte care sunt esențiale în calitatea vieții noastre.


Și o ultimă întrebare. Pentru că sunteți un dirijor român la conducerea Orchestrei Naționale a Franței - nu e obligatoriu să aveți un răspuns pe placul nostru - există și muzică românească pe care o veți dirija?

Sigur! Există muzică românească. Acum, un numitor comun și pentru mine și pentru cei din Paris e faptul că Enescu o mare parte a vieții și-a petrecut-o la Paris. Și mi-am dorit și am propus acest lucru, să ne uităm și să explorăm toată muzica lui Enescu pe următorii trei sau patru ani și să vedem nu numai piesele care se cântă, amândouă rapsodiile, dar toate simfoniile, suitele pentru orchestră, lucrările concertante scrise și îmi doresc să explorăm acest lucru. Mai sunt și alți compozitori români contemporani ale căror lucrări le voi aduce la Paris și fac acest lucru nu numai pentru faptul că sunt român, ci pentru că eu cred că aceste lucrări sunt valoroase ca lucrări artistice.


Interviu realizat de Ștefan Costache