Acum: 1.00
Notturno • Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00
Allegro... de weekend • Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

 

Apoi: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

 


Interviuri

Arhivă : 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2005 | 2004 |

AUDIO. Interviu cu Alexandru Tomescu despre 'Discul de muzică clasică al anului 2016'

Publicat: marți, 17 Ianuarie 2017 , ora 15.47
 
Bookmark and Share
Firește, în primul rând, felicitări domnule Alexandru Tomescu pentru acest succes, care reflectă, în egală măsură, o performanță profesională și, pe de altă parte, o simpatie din partea publicului care în campania "Votează discul de muzică clasică" a desemnat albumul dumneavoastră "Bach to basics" pe primul loc cu un număr impresionant, de peste 5000 de voturi. Știm că ați tratat această campanie cu seriozitate. Aș vrea să vă întreb, privind retrospectiv totul, cum ați trăit campania și ce înseamnă până la urmă, această recunoaștere din partea publicului?

A fost o veste foarte plăcută, atunci când am aflat că, într-adevăr, discul Bach to basics a câștigat acest titlu. O bucurie foarte mare, fiindcă între discurile pe care le-am scos în ultimii 20 de ani acesta cupă chiar un loc special la inima mea. Zic eu, o înregistrare foarte specială, Integrala sonatelor și partitelor pentru vioară solo de Bach - dacă vreți, o biblie a violoniștilor. Deci, indiferent ce voi scoate mai departe și indiferent ce am scos înainte acest disc va rămâne întotdeauna cu o semnificație aparte, în primul rând spirituală. În campanie, evident că discul meu a fost inclus în emisiunea "Music box" a Cristinei Comandașu, în luna decembrie, deci am avut un timp foarte scurt pentru a putea promova discul - evident suprapus și peste sărbătorile de iarnă, dar am descoperit cu surprindere, deci cu mare bucurie, că lumea este foarte interesată de astfel de campanii, mai ales de muzica lui Johann Sebastian Bach; și numărul de voturi pe care l-a obținut discul este într-adevăr record, 5546, mai bine de cinci ori capacitatea Sălii Radio! Deci, vă dați seama, asta înseamnă deja foarte mult. În egală măsură, vreau să îi felicit și pe ceilalți candidați, cei care au obținut de asemenea numere importante de voturi, toți colegi de-ai mei, unii mai tineri, alții de aceeași vârstă cu mine. Faptul că o competiție a fost atât de încinsă, mai ales în ultimele zile, arată faptul că acest trofeu, acest titlu de disc al anului este foarte important, este foarte dezirabil și, prin urmare, foarte valoros. Așa că mă bucur că discul "Bach to basics" l-a obținut și mă bucur din toată inima pentru toți melomanii.


Prin tradiție deja se știe faptul că albumele semnate de interpreți români capătă cele mai multe voturi în această campanie. Dacă vă este cunoscut întregul peisaj al discurilor înscrise în 2016, v-aș adresa și o provocare: imaginându-ne că nu ați fi fost implicat în campanie, pentru ce ați fi optat din oferta noastră?

E foarte greu de spus fiindcă toți cei care au fost propuși acolo au fost interpreți foarte valoroși. Mi-e greu, mi-e greu să nominalizez pe cineva... Chiar mă gândeam - până să intre în concurs discul meu, cea care conducea clasamentul era pianista Sânziana Mircea, cu discul ei de debut, Nihil Sine Deo și chiar m-a bucurat foarte mult acest debut al ei discografic și mă gândesc ca poate în stagiunile care vin să facem niște concerte împreună.


Revenind la Bach, acest album al dvs. despre care vorbim este fructul turneului Stradivarius din 2013, în care ați reușit, să reamintim, o performanță fără doar și poate, aceea de a prezenta într-un singur recital întreaga muzică pentru vioară solo a lui Johann Sebastian Bach - peste două ore și jumătate, o performanță pe care nici un alt violonist român nu a mai trăit-o. De asemenea, ați încercat în 2014 să aduceți în aceste înregistrări spiritul de recital, spiritul live al turneului respectiv în imprimările pe care le-ați făcut la Schwetzingen, într-o catedrală, în Germania, cu Jakob Händel, inginerul de sunet cu care colaborați de ceva ani, un premiat cu Grammy. Câte ceva despre această viziune pe care ați avut-o - de ce ați luptat să fiți fidel spiritului de recital și nu spiritului de studio, cu care suntem obișnuiți când vine vorba de o realizare discografică?

Să știți că nu mulți artiști sunt mulțumiți pe deplin de ceea ce poate reda, ca trăire, o înregistrare de compact-disc și asta nu de ieri de azi, ci încă de pe vremea lui George Enescu, să spunem. Foarte greu, unii artiști au făcut acest pas, a se lăsa singuri, dezgoliți, în fața microfonului care nu iartă nimic dar care, pe de altă parte, e posibil să piardă ceva din acea energie, din acea experiență a sălii de concerte. Într-adevăr pentru mine Integrala Bach a fost o integrală-maraton, fiindcă am simțit că o întrerupere, o pauză, poate chiar dacă, nu știu, din punct de vedere fiziologic ar fi putut părea necesară, ar fi rupt ceva din fluiditatea, din continuitatea muzicii. Discul Bach to Basics a fost înregistrat astfel: am făcut în fiecare seară câte două integrale, deci nu una singură, ci două, fără nici o întrerupere, fără nici o reparație, fără nici un fragmențel reluat și la capătul a patru zile aveam șapte integrale din care a fost alcătuit acest disc. Deci nici o notă de pe disc nu este scoasă din context. Am ținut de asemenea foarte mult să păstrez atmosfera spațiilor sacre, acele locuri în care Johann Sebastian Bach se simțea ca la el acasă. Să nu uităm că multă vreme el a fost organist și nici sonoritatea deosebită care poate pune în valoare toate vocile care sunt în sonatele și partitele lui Johann Sebastian Bach, o adevărată construcție polifonică uriașă, ce ajunge să transforme vioara într-o orgă. Și asta a fost ideea, de a avea pe disc acea senzație de concert, acea senzație de fluiditate, de muzică ce vine și merge încă mai departe cu mult după ce ultima notă s-a stins. Aș recomanda ascultătorilor discului, în măsura în care timpul le-o permite, să se lase așa, imersați în muzica lui Bach și să respecte pe cât e posibil succesiunea, și anume, să asculte cele două discuri, unul după altul, peste două ore de muzică, fiindcă vor vedea, vor ieși alți oameni după această experiență mistică aproape...


Au ocazia să o facă și pe 23 ianuarie de la ora 19.00, la Radio România Muzical, când acest album va fi difuzat în integralitate. Este ușor de găsit albumul apărut sub egida Fundației Remember Enescu? De unde poate fi cumpărat?

În clipa de față, albumul poate fi găsit la rafturile Librăriei Bizantine din București, de asemenea poate fi comandat atât online, cât și fizic în magazin, iar în cel mai scurt timp va fi disponibil și la niște retailer-i online importanți.


Ce urmează în agenda dumneavoastră? Am amintit turneul Stradivatius din 2013, anul trecut ați ajuns la ediția a IX-a. Ce urmează, ce pregătiți?

Pe termen foarte scurt, săptămâna aceasta este un concert comemorativ, 20 de ani de la trecerea în neființă a maestrului Voicu, în care voi sui pe scena Sălii de Concerte Radio alături de Orchestra Națională Radio dirijată de Mădălin Voicu. Cu o zi înainte voi cânta la Pitești, locul unde am fost solist-concertist câțiva ani de zile, revin după o lungă pauză acolo cu mare bucurie și așteptări foarte mari de la noua sală de concerte. Apoi, la începutul lunii februarie voi prezenta un recital cu muzică 100% românească la Londra, împreună cu o pianistă stabilită la Seattle, în Statele Unite, Angela Drăghicescu. Vom cânta, așadar, Sonata a III-a de George Enescu, Sonatina de Dinu Lipatti și Sonatina de Tiberiu Olah - este prima colaborare de la care am așteptări foarte mari. Apoi, iarăși la foarte scurt timp, pe scena Sălii Radio revin alături de colegii mei din Cvartetul Ad Libitum pentru primul dintr-o lungă serie de șase concerte, în care vom explora împreună cu publicul iubitor de muzică de cvartet, publicul atras de perfecțiunea acestui tip de ansamblu, Integrala cvartetelor de Ludwig van Beethoven. Propunem în această primă seară trei cvartete din trei perioade diferite ale lui Beethoven (un cvartet de tinerețe, op. 18 nr. 4, apoi un cvartet din perioada lui de maturitate, op. 95 și, cel mai provocator, una dintre ultimele lucrări ale lui Beethoven și anume Cvartetul op.132 care este filozofie pură transpus în muzică, deci un recital pe care îl aștept cu sufletul la gură).


O agendă încărcată, dar nu ne-ați spus tema viitoare a turneului Stradivarius...

Da, între timp, turneul Stradivarius, ediția aniversară, ediția a X-a este în pregătire, așa cum iubitorii muzicii sunt obișnuiți, se va desfășura pe parcursul lunii mai. Vom merge în numeroase orașe din România cât și în străinătate și, fiind vorba despre o ediție aniversară (nu mai puțin de 10 ani de turnee prin țară, sute de mii de kilometri și zeci, sute de concerte), evident pregătim publicului o experiență cu totul și cu totul specială.


Mulțumim mult!. Vom mai vorbi despre ce faceți, vă dorim succes!

Mulțumesc! Și eu aș dori să mulțumesc tuturor celor care au crezut în acest disc și și-au luat răgazul de a vota pentru el și, mai ales, celor care își iau răgazul de a-l asculta, fiindcă la urma urmei despre asta este vorba, să ascultăm muzică și să devenim oameni mai buni.


Interviu realizat de Ștefan Costache