Cronici Înapoi

AUDIO. Cronică de la spectacolul Carmen ONB din 1 martie 2024

Publicat: marți, 5 Martie 2024 , ora 12.00

Spre bucuria noastră, mezzo-soprana Ruxandra Donose a fost invitată din nou să evolueze pe scena Operei din orașul său natal, București. De data aceasta cântăreața, faimoasă la nivel international și stabilită de zeci de ani la Viena, a dat viață rolului Carmen din opera lui Bizet. Iar partener i-a fost, în Don Jose, tenorul de renume internațional Ramon Vargas, pe care am mai avut, de asemenea, ocazia să-l ascultăm la București. Două nume mari, așadar, pe afișul spectacolelor din 1 și 3 martie 2024, unul dintre motivele pentru care sala Operei a fost înțesată de muzicieni și melomani. Un altul a fost sărbătorirea centenarului nașterii remarcabilei mezzo-soprane Elena Cenei, chiar în 1 martie.

Am fost întâmpinați, de aceea, în foyer, de o mică expoziție cu fotografii ale artistei, iar de pe scenă am fost salutați de soțul muzicienei stinse în anul 2000, doctorul și muzicologul Stephan Poen:

Elena Cernei - prima mezzosoprană româncă afirmată în cele mai mari teatre ale lumii, culminând cu Teatro alla Scala din Milano și Metropolitan din New York. Elena Cernei este o învingătoare de vremuri și peste drumurile vieții și chiar această seară în memoria ei, pentru care sunt recunoscător direcției operei române și artiștilor care iau parte, (este o dovadă a acestui lucru).

Înaintea spectacolului cu opera lui Bizet, am ascultat cu toții somptuoasa voce a Elenei Cernei, într-o imprimare cu aria Mon Coeur s'ouvre a ta voix din Samson și Dalila de Saint-Saens.

Apoi fabuloasa voce din trecut a Elenei Cernei a făcut loc noilor generații, în fosă a apărut dirijorul Tiberiu Soare, iar cortina s-a ridicat. Producția este una veche, în regia Marinei Emandi Tiron și scenografia lui Cătălin Ionescu Arbore. Este o montare clasică, ce nu provoacă, oferind un cadru convențional derulării celebrei povești.

Ruxandra Donose a fost o prezență foarte proaspătă, atât în plan vocal, cât și scenic, împrumutând personajului interpretat câteva dintre numeroasele sale calități: inteligență, echilibru, atenție la detalii și decență. Da, Carmen a avut o atitudine mai degrabă sobră în această versiune a artistei române, venite pe lume în anul 1964.

De-a lungul carierei sale, mezzo-soprana Ruxandra Donose a evoluat în foarte multe producții de Carmen - unele mai cuminți, altele foarte incitante, debutând în acest rol la începutul anilor 90 la Opera din Constanța. Este o partitură pe care o cunoaște, deci, foarte bine.

În rolul lui Don Jose, tenorul Ramon Vargas a impresionat, la rândul lui, prin puterea de proiecție și prin foarte buna formă vocală în care s-a prezentat. Mi-ar fi plăcut totuși ca aria La fleur que tu m'avais jetee să fie cântată ceva mai multă subtilitate. Cântărețul Mexican împlinește în septembrie 2024 64 de ani și a mai putut fi ascultat la București și într-un spectacol cu Lucia di Lammermoor de Donizetti, el fiind apreciat cel mai mult în repertoriul bel cantist.

Tot invitat a fost și interpretul lui Escamillo, baritonul Mihai Damian, o voce plăcută. Foarte bună a fost soprana Marta Sandu Ofrim în Micaela, partitură cântată și jucată foarte îngrijit și adecvat, cu multă sensibilitate, în ciuda faptului că muziciana nu este dotată nativ cu o voce puternică. Din distribuție au mai făcut parte artiști "ai casei" - soprana Cristina Eremia în Fraquita, mezzo-soprana Negrea în Mercedes, tenorii Liviu Indricău în Le Dancaire, Valentin Racoveanu în Le remendado și baritonul Daniel Filipescu în Morales. În Zuniga la București poate fi ascultat în ultima vreme basul Filip Panait, însă de data aceasta s-a apelat la un invitat, Alin Anca, pe care l-am admirat și cu alte ocazii pe scena de aici - de exemplu în spectacole cu Rigoletto.

S-a aplaudat mult, nu doar la final, ci și după diverse momente importante ale producției, semn că opera lui Bizet rămâne una dintre preferatele publicului, care s-a bucurat, de asemenea, de reîntâlnirea cu artiști de mare valoare.

Irina Cristina Vasilescu