Planeta jazz Înapoi la: Emisiuni

Mari chitariști contemporani de jazz: Pat Metheny, John Scofield, Bill Frisell, John Abercrombie

Publicat: Sâmbătă, 15 Noiembrie 2014 , ora 18.00

Pat Metheny Group - American Garage (1979)

După jumătatea anilor '70, pe atunci foarte tânărul Pat Metheny aducea realmente o viziune proaspătă în abordarea jazz-ului de factură fusion. La fel ca alți colegi de breaslă, Metheny era și el influențat de muzica rock, numai că optase pentru un mai melodios și mai relaxat, fără numere de virtuozitate exagerată.

În 1977, chitaristul alcătuia un combo Pat Metheny Group, avându-i alături de Lyle Mays - pian, Mark Egan - bass și Danny Gottlieb - baterie. Respectiva formulă debuta în 1978, cu un album autointitulat. Un an mai târziu, Pat Metheny Group revenea cu LP-ul American Garage, definitivându-și direcția estetică.

John Scofield - Meant to Be (1991)

John Scofield face parte din aceiași generație de chitariști cu Paul Metheny și este considerat de mulți principalul său concurent în lumea jazz-ului. Scofield a debutat și el la jumătatea anilor 70, colaborând cu artiști precum Charles Mingus, Chet Baker sau Gerry Mulligan. În aceiași perioadă a făcut parte din formația lui Gary Burton, unde l-a înlocuit tocmai pe Pat Metheny. Pe parcursul decadei următoare a lucrat și cu marele Miles Davis.

Scofield a început să înregistreze ca lider încă din 1977, dar recunoașterea la scară largă a venit abia de la începutul anilor 90, când a realizat o serie de albume foarte apreciate la Blue Note Records. Între acestea s-a aflat și Meant to Be, din 1991. Partenerii chitaristului pe acest disc sunt Joe Lovano - saxofon tenor și clarinet alto, Marc Johnson - bass și Bill Stewart - baterie.

Bill Frisell - Have a Little Faith (1992)

Bill Frisell este un alt chitarist de importanță majoră, ce face parte din aceiași generație. Frisell a creat la rândul său un stil unic, ce înglobează o mare varietate de influențe, de la muzica clasică sau cea de avantgardă până la blues, country sau rock.

Spre deosebire de Metheny sau Scofield, Bill Frisell a intrat ceva mai târziu în elita jazz-ului, în primii ani 80, când depășise deja vârsta de 30 de ani. Consacrarea s-a datorat chiar lui Pat Metheny, fostul său coleg de la Berklee, care l-a recomandat casei de discuri ECM. De atunci, discografia lui Frisell a continuat să se extindă an de an, cu materiale ce denotă o invenvitate deosebită.

Unul dintre cele mai apreciate albume din cariera chitaristului este Have a Little Faith, din 1992. Acesta cuprinde prelucrări foarte originale după compozitori clasici americani, precum Aaron Copeland, Charles Ives sau John Philip Sousa, dar și din muzica tradițională sau din genul pop. Bill Frisell a fost acompaniat de Don Byron - clarinet, Guy Klucevsek - acordeon, Kermit Driscoll - bass și Joey Baron - tobe.

John Abercrombie - The Third Quartet (2007)

John Abercrombie a realizat cel dintâi album ca lider în 1974, la ECM Records. Colaborarea cu renumita casă de discuri germană a continuat apoi, prelungindu-se până în momentul de față. Fără îndoială, Abercrombie a avut o contribuție majoră la definirea esteticii ECM, atât de apreciată de iubitorii muzicii din lumea întreagă.

În primii ani ai acestui secol, chitaristul american a fondat un nou grup, John Abercrombie Quartet, împreună cu care a realizat o serie de materiale ce au stârnit elogiile criticii. După multe opinii, Abercrombie a atins apogeul evoluției sale artistice în epoca recentă, trecând prin cel de al șaptelea deceniu al vieții. CD-ul The Third Quartet a fost lansat în anul 2007. Alături de chitarist se mai află Mark Feldman - vioară, Marc Johnson - bass și Joey Baron - baterie.

Viorel Grecu