Planeta jazz Înapoi la: Emisiuni
Portret Ella Fitzgerald
Începuturile carierei
Ella Fitzgerald
a atras atenția lumii jazz-ului în 1934, pe când avea 17 ani. Atunci, ea a câștigat
un foarte popular concurs de amatori, ce se desfășura în mod regulat la teatrul
Apollo, din Harlem, New York.
Anul următor,
tânăra solistă obținea un angajament în big band-ul bateristului Chick Webb. În
scurt timp, Ella a devenit adevărata vedeta a orchestrei. Mai mult, dupa
decesul lui Webb, petrecut în 1939, ea a fost cea care a preluat postura de
lider, devenind practic prima femeie ajunsă în fruntea unui big band.
Înca din
perioada în care cânta cu Chick Webb, Ella Fitzgerald a înregistrat în paralel și
sub nume propriu, fapt ce denotă popularitatea ei în creștere. Formula care a
acompaniat-o între 1936 și 1939 se numea Ella Fitzgerald and Her Savoy Eight.
De
asemenea, la finele anilor ’30, artista a înregistrat câteva cântece împreună
cu faimosul grup vocal Mills Brothers.
Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Songbook
În anii 50,
Ella Fitzgerald intrase și ea în orbita antreprenorului Norman Granz, patronul
casei de discuri Verve. Solista s-a aflat în centrul unuia dintre cele mai ambițioase
proiecte ale lui Granz. Este vorba despre imprimarea unui ciclu de albume
dedicate repertoriului marilor compozitori americani, în interpretarea Ellei.
Din 1956 până
in 1964, ea a imprimat LP-uri dedicate exclusiv creațiilor unor muzicieni precum
Cole Porter, Irving Berlin, Duke Ellington, Harold Arlen, Jerome Kern, Johnny
Mercer și desigur frații Gershwin.
Celor din
urmă le-a fost consacrat chiar un cvintuplu album, înregistrat în 1959, sub
titlul Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Songbook. Pe lânga
teme celebre, materialul conține și o serie de compoziții inedite ale celor
doi, unele dintre ele finalizate atunci cu ajutorul lui Ira Gershwin.
Mack the Knife: Ella in Berlin
LP-ul Mack
the Knife: Ella in Berlin imortalizează un spectacol desfășurat în februarie
1960, la Deutschlandhalle, situată în partea vestică a metropolei scindate de
faimosul zid. Cântăreața a fost acompaniată de un cvartet, condus de pianistul
Paul Smith, ce-l avea în componență și pe chitaristul Jim Hall.
Piesa de titlu, Mack the Knife, este unul dintre cele mai savuroase momente de pe disc. Cântăreața nu a reușit să-și amintească exact textul variantei originale, așa că a fost nevoită să improvizeze și a făcut-o cu foarte mult șarm.