Planeta jazz Înapoi la: Emisiuni

Portret Ella Fitzgerald

Publicat: Duminică, 12 Octombrie 2014 , ora 18.00

Începuturile carierei

Ella Fitzgerald a atras atenția lumii jazz-ului în 1934, pe când avea 17 ani. Atunci, ea a câștigat un foarte popular concurs de amatori, ce se desfășura în mod regulat la teatrul Apollo, din Harlem, New York.

Anul următor, tânăra solistă obținea un angajament în big band-ul bateristului Chick Webb. În scurt timp, Ella a devenit adevărata vedeta a orchestrei. Mai mult, dupa decesul lui Webb, petrecut în 1939, ea a fost cea care a preluat postura de lider, devenind practic prima femeie ajunsă în fruntea unui big band.

Înca din perioada în care cânta cu Chick Webb, Ella Fitzgerald a înregistrat în paralel și sub nume propriu, fapt ce denotă popularitatea ei în creștere. Formula care a acompaniat-o între 1936 și 1939 se numea Ella Fitzgerald and Her Savoy Eight.

De asemenea, la finele anilor ’30, artista a înregistrat câteva cântece împreună cu faimosul grup vocal Mills Brothers.

Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Songbook

În anii 50, Ella Fitzgerald intrase și ea în orbita antreprenorului Norman Granz, patronul casei de discuri Verve. Solista s-a aflat în centrul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte ale lui Granz. Este vorba despre imprimarea unui ciclu de albume dedicate repertoriului marilor compozitori americani, în interpretarea Ellei.

Din 1956 până in 1964, ea a imprimat LP-uri dedicate exclusiv creațiilor unor muzicieni precum Cole Porter, Irving Berlin, Duke Ellington, Harold Arlen, Jerome Kern, Johnny Mercer și desigur frații Gershwin.

Celor din urmă le-a fost consacrat chiar un cvintuplu album, înregistrat în 1959, sub titlul Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Songbook. Pe lânga teme celebre, materialul conține și o serie de compoziții inedite ale celor doi, unele dintre ele finalizate atunci cu ajutorul lui Ira Gershwin.

Mack the Knife: Ella in Berlin

LP-ul Mack the Knife: Ella in Berlin imortalizează un spectacol desfășurat în februarie 1960, la Deutschlandhalle, situată în partea vestică a metropolei scindate de faimosul zid. Cântăreața a fost acompaniată de un cvartet, condus de pianistul Paul Smith, ce-l avea în componență și pe chitaristul Jim Hall.

Piesa de titlu, Mack the Knife, este unul dintre cele mai savuroase momente de pe disc. Cântăreața nu a reușit să-și amintească exact textul variantei originale, așa că a fost nevoită să improvizeze și a făcut-o cu foarte mult șarm.

Viorel Grecu