Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni
Ținuturi românești – Bucovina
Cu ediția din 24 aprilie 2018 începem prezentarea ținuturilor românești,
în contextul campaniei „Moștenitorii
României”, un proiect Radio România dedicat sărbătoririi Anului Centenar
al Marii Uniri. Vom depăna prima parte a unei minunate povești despre
vitalitatea, trăinicia, perenitatea și continuitatea poporului român pe aceste
meleaguri binecuvântate și vom începe această serie prezentându-vă sonoritățile
muzicale mai vechi și mai noi, ale genurilor folclorice, vocale și
instrumentale, specifice unui ținut de legendă, aflat în nordul teritoriului
românesc: Bucovina.
În perioada interbelică, timp de un deceniu, între anii
1933 și 1943, comuna Fundu Moldovei și ținutul Câmpulungului au constituit
importante centre de interes pentru campaniile de cercetare inițiate de
Dimitrie Gusti, coordonatorul Școlii Sociologice de la București. Din echipa
multidisciplinară formată de el a făcut parte și Constantin Brăiloiu, împreună
cu mai tânărul său colaborator, Tiberiu Alexandru. Înregistrările cu
fonograful, pe care cei doi le-au realizat în acei ani, relevă bogăția
genurilor muzicale bucovinene, dintre care se disting: doina, cântecul, muzica
ritualurilor, obiceiurilor și jocurilor populare. Vă invit să descoperim împreună universul magic al muzicii
bucovinene și să ascultăm, pentru început, câteva piese reprezentative din
repertoriul instrumental, înregistrate în perioada la care am făcut referire:
„La făcutul cașului”, o incantație instrumentală interpretată la fluierul
moldovenesc fără dop, urmată de trei doine și, în final, melodia jocului
„Trilișești”, toate puse în valoare prin intermediul fluierului, în ultima
piesă, acompaniat de cobză.
În cadrul repertoriului tradițional de până la jumătatea veacului
trecut, doina bucovineană reprezintă o constantă fundamentală. Modelul
tipologic al doinelor din Bucovina s-a impus prin unicitatea și prin
particularitățile stilistice, articulate prin variante care sunt constituite pe
mai multe elemente comune: tematica lirică dominantă, reprezentată prin
sentimentul de jale; structurile melodice constituite din scări muzicale
cu puține sunete, terminate prin finaluri recitativice și cadențări descendente; ritmul specific doinei,
parlando-rubato și formele arhitectonice care au evoluat, în timp, de la
simplu la complex. Printre cei mai cunoscuți interpreți din Bucovina s-a
numărat, fără îndoială, Maria Surupat. Descoperită de Constantin Brăiloiu în
anul 1936, la Sadova, comună aflată în Ținutul Câmpulung Moldovenesc, ea s-a
individualizat printr-o aleasă muzicalitate, printr-o profundă trăire a
stărilor sufletești și prin acuratețea interpretărilor sale. Din bogatul său
repertoriu atrăgea atenția o doină, rămasă, până astăzi, cu valoare de simbol:
„Mândră floare-i norocu”. O vom asculta, așadar, pe Maria Surupat cântând patru
piese reprezentative pentru Bucovina: doina „Mândră floare-i norocu” și
cântecul „Cucule cu pană nouă”, înregistrate în 1936; ele vor fi urmate de
cântecul „Scârbit îi omul cu gloată” și doina „Ține-mi, Doamne, viața”, înregistrate
după 20 de ani, în perioada maturității ei depline, în anul 1956.
În ultima parte a ediției vă propun să poposim în Ținutul Rădăuților,
acolo unde vom afla un stil muzical arhaic propriu acestui ținut: bătrâneasca.
Descoperit și teoretizat în deceniul al șaptelea al secolului trecut de
etnomuzicologii ieșeni Florin Bucescu și Viorel Bârleanu, încurajați în
cercetările lor de Gheorghe Ciobanu, stilul melodic bătrâneasca se
constituie ca o importantă marcă identitară și referențială pentru această
zonă, cuprinsă în arealul localităților de pe cursul superior al râului
Suceava. Variantele melodice sunt incluse în cadrul unui tip muzical unic, al
unei „melodii tărăgănate, căreia i se asociază atât texte poetice de doină, cât
și de baladă, cântec de leagăn sau cântece ocazionale, cum ar fi cântecul
miresei sau bocetul” (am citat din expunerea teoretică a celor doi
etnomuzicologi ieșeni). Elementele caracteristice ale acestui stil arhaic se
bazează pe scări muzicale cu puține sunete, oligocordice, cu un ambitus
redus, cu formule melodice și cadențe descendente, recitative și pasaje
vorbite, precum și prin ritmuri proprii sistemului parlando-rubato. Vom
urmări mai multe piese din stilul bătrâneasca: doina „Pi sub poalili
padurii”, cântată, în 1973, de Elena Calancea din Horodnic de Sus, urmată de
fragmentul unui bocet la două fluiere, cu sonorități neobișnuite, aproape
stranii; în finalul acestui grupaj vom face cunoștință chiar cu stilul jocului
bătrâneasca, în trei variante: primele două interpretate la fluier iar
ultima la vioară și cobză.
Vă invit, așadar, marți 24 aprilie 2018, de la
ora 19.00, să urmăriți, în cadrul emisiunii
„Muzici tradiționale”, Ținuturi
românești – Bucovina.