Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Muzicile tradiționale la „terapie intensivă”. Revitalizare, festivalizare, globalizare

Publicat: Marți, 24 Mai 2016 , ora 20.40

Pentru a ilustra aceste aspecte m-am oprit asupra spațiului românesc transilvănean, multietnic și multicultural. Este o regiune binecunoscută (atât la nivel românesc cât și internațional) pentru vechimea, bogăția și varietatea genurilor folclorice, dar și pentru păstrarea identităților etnice și perpetuarea tradițiilor, la nivel local și regional, prin inițiative individuale și instituționale.

De aceea, vă propun să urmăriți cântece interpretate de tinerii din Ansamblul "Icoane" de la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, grup coordonat de solistul și profesorul Ioan Bocșa. Acest demers al maestrului clujean reprezintă un exemplu notabil de perpetuare a folclorului, prin intermediul unei triade metodologice (culegere, învățare, interpretare scenică) indispensabile într-un astfel de proces cu valențe preponderent didactice.

Apoi, în contextul globalizării, vă supun atenției un exemplu în care bunurile culturale tradiționale sunt "împrumutate" și chiar, în anumite contexte, transpuse, prelucrate, personalizate și strămutate, de la un popor la altul iar la final vă voi invita să descoperiți sau redescoperiți și zona interferențelor multiculturale din estul Transilvaniei și vestul Moldovei, prin intermediul instrumentiștilor de pe Valea Trotușului și din Bicazul Ardelean, impropriu numiți "ceangăi".

Așadar, restituiri, reconstituiri, împrumuturi și interferențe culturale, festivalizare, globalizare, profesionalizare, sunt doar câteva dintre elementele componente ale unui uriaș "puzzle" cu referire la muzicile tradiționale aflate, în prezent, la "terapie intensivă".