Bucureștiul muzical de altădată Înapoi la: Emisiuni

Elena Teodorini și rolurile sale din perioada 1877-1880

Publicat: Sâmbătă, 22 Februarie 2014 , ora 10.30

În 1880 jurnaliștii de la revista "Lyra română" i-au dedicat un sonet Elenei Teodorini - "prima cântăreață română de la opera italiană".


Din imperiul armoniei, unde-al îngerilor cor,
Prin cântare serafină, vibră plin de duioșie,
Ne-a venit o voce dulce, o suavă melodie,
A cântat Teodorini ca-într-un vis fermecător.


Tot așa, în primăvară, ascultând coprinși de dor,
Vesele privighetoare ce matura reînviă,
Inima se-nduioșează, și amorul se mlădiă,
Către țărmul fericirii îndreptând pe muritor.


Mândră fiică-a Olteniei, adorată cântăreață,
Cu-a ta artă majestuoasă ne-ai purtat prin-altă viață
Și-ai adus o mare fală, scumpei noastre Românii.


Azi te duci, ne zici adio, dar sublima-ți amintire
Nu ne va lăsa o clipă făr'de dor și de iubire,
Așteptând cu nerăbdare, ora ca să ne revii.


La vârsta de 23 de ani, Elena Teodorini aborda cu aceeași siguranță vocală atât roluri secundare, cât și personaje complexe, pe care, dincolo de expresivitatea frazării muzicale, știa să le desăvârșească printr-un joc scenic creativ, printr-o tensiune dramatică.

Un articol al lui ...Claymoor - pseudonimul criticului Mihail Văcărescu - subliniază aceste calități ale Elenei Teodorini "Duetul de dragoste a încoronat strălucit succesul serii. În această superbă parte muzicală, divina a desfășurat toate calitățile marilor cântăreți. Inflexiuni de voce pline de pasiune, fraze nuanțate într-o manieră delicată, finețe de intonație, note înalte și joase magnifice și un joc de scenă extrem de frumos. Doamna Teodorini părea că se identifică personajului pe care îl interpreta". Personajul la care se referă Mihail Văcărescu este Marguerite de Valois din Hughenoții, o operă în care Giacomo Meyerbeer înscenează cea mai tristă și sângeroasă dramă din istoria Franței - masacrul protestanților din 24 august 1572, noaptea sfântului Bartolomeu, din ordinul lui Carol al IX-lea.



"În 1880, la 23 de ani, Elena Teodorini debutează La Scala din Milano, râvnita scenă a tuturor artiștilor, unde a cunoscut o caldă prețuire din partea publicului italian avizat. A călătorit în Spania, Portugalia, apoi în America de Sud, Argentina, cu un repertoriu divers care a impresionat plăcut publicul care a ascultat-o. În primăvara anului 1885 numele Elenei Teodorini figurează pentru prima oară pe afișele din capitala Austriei, ea susținând acolo un ciclu de 8 spectacole. Animată de speranța profesorului ei de a întemeia Opera Română, s-a întors în 1885 în țară, unde alături de alți talentați cântăreți, elevi ai lui George Ștephănescu a început să cânte opere în limba română" (Lelia Zamani - muzeograf)

Se poate ca soprana Elena Teodorini să fi plecat la Milano și din cauza unor "intrigi de culise" după cum spune Viorel Cosma în cartea dedicată artistei române. Contractul Elenei Teodorini s-a întrerupt brusc la începutul anului 1880 - din lipsă de fonduri - au afirmat impresarii italieni. Entuziasmul publicului bucureștean de la spectacolul de adio dat în 1880 la Sala Teatrului Național de soprana Elena Teodorini poate fi surprins dintr-o fotografie din februarie acel an. Viorel Cosma descrie această bucurie a publicului bucureștean - "tânăra cântăreață se află în mijlocul unei adevărate grădini de flori, coroane cu panglici tricolore și buchete cu dedicații elogioase, împodobindu-i camera improvizată ca decor pe scena Teatrului Național. Scaunele, măsuța și pianina n-au putut cuprinde darurile bogate ale entuziastului public bucureștean, care a ținut să-și sărbătorească - așa cum știa el - pe compatrioata ce pășea dincolo de granițele țării spre a duce lumii mesajul artei românești".

În plimbarea noastră prin Bucureștiul muzical de altădată vom continua povestea Elenei Teodorini. ...în 1885 va fi din nou aclamată de publicul capitalei.