Portret de compozitor - Luigi Boccherini Înapoi la: Emisiuni

Luigi Boccherini VII

Publicat: Marți, 23 Februarie 2010 , ora 9.30
Un eveniment major a intervenit în anul 1776 în viața Infantelui Don Luis de Bourbon, protectorul lui Boccherini: după tentativa nereșușită de a prelua tronul Spaniei, care i-a revenit, în final, fratelui său mai mare, devenit regele Carlos al III-lea; dar, mai ales, după mariajul său cu o aristocrată aragoneză de rang inferior, așa-numitul mariaj morganatic, Don Luis este trimis într-un relativ exil, la 145 de km depărtare de Madrid, în Las Arenas de San Pedro, acolo unde va rămâne până la sfârșitul vieții. Aici îl va găzdui, peste un timp, pe Francisco de Goya, pe care-l va angaja să-i picteze familia, aici va continua să se bucure de muzica lui Boccherini, care îl însoți în Las Arenas, unde va avea răgazul să compună, dar își va spori, în același timp, izolarea față de mediul muzical european.

Sextetele de coarde, publicate cu numărul de opus 23, primul dintre acestea fiind chiar cel pe care-l ascultăm acum, vor constitui una dintre principalele creații ale anului 1776: alături de cvintetele cu două violoncele ale compozitorului, sextetele reprezintă o altă invenție majoră a maestrului din Lucca, deși creații pentru șase instrumente de coarde s-au mai scris în epocă: acestea erau însă gândite fie ca trio-uri duble, folosite în succesiune, pentru obținerea efectului de ecou, sau pentru a-i pune în valoare pe soliști, ceilalți interpreți formând un tutti de proporții mai restrânse. La Boccherini însă cele două viori, două viole și două violoncele tind să dețină o pondere egală în discurs, împărțind la șase problemele puse de armonia clasică la patru voci.
Sorina Bobeico