Portret de compozitor - Luigi Boccherini Înapoi la: Emisiuni

Luigi Boccherini VI

Publicat: Luni, 22 Februarie 2010 , ora 9.30
…O veritabilă competiție iscată între cele două viori din partitura divertismentului op.16 nr.4, intitulat Gara, sau, în traducere, Cursa: competiția viorilor este asistată de celelalte patru instrumente: un flaut, o violă și două violoncele: putem presupune, că această scânteietoare pagină a făcut cândva deliciul curții de la Aranjuez, unde era angajat Boccherini în calitate de compozitor și violoncelist virtuoz…

Ne aflăm așadar în perioada petrecută de maestrul din Lucca în serviciile Infantelui Spaniei, poate cea mai fericită și prolifică parte a vieții sale. Se afla în deplină maturitate artistică, se bucura de apreciera protectorului său, care îi mărise între timp salariul de la 14.000 la 18.000 de reali; partiturile sale erau cântate de cei mai buni interpreți, iar editurile pariziene concurau pentru publicarea lor. Frecventa cele mai rafinate cercuri ale nobilimii din Madrid, asculta muzica tradițională a Spaniei, care va deveni cu timpul parte a stilului său. Și, mai presus de toate, compunea…

După Cvintetele op.11, despre care am vorbit deja, Boccherini dă la iveală, între 1772 și 1774, alte două serii a câte șase cvintete cu două violoncele, op.13 și op.18; într-unul dintre aceste cvintete ne întâlnim cu fațeta sobră a personalității compozitorului, care părăsește pentru scurt timp rețeta clasică a melodiei acompaniate și realizează un final polifonic, în formă de fugă: gest inedit în peisajul creației lui Boccherini, considerat mai degrabă un maestru al culorilor decât al construcțiilor sofisticate.
Sorina Bobeico