Seara de operă Înapoi la: Emisiuni

În direct la Seara de operă, deschiderea stagiunii la Scala din Milano

Publicat: Luni, 7 Decembrie 2015 , ora 0.00

Debutul Annei Netrebko la Scala a avut loc tot pe un 7 decembrie (2011) - cu Donna Anna din opera « Don Giovanni » - dar acum, marea soprană rusă revine cu un rol titular verdian și, pe deasupra, reluat pe scena scaligeră după 150 de ani de uitare: Giovanna D'Arco - rol cântat de Netrebko în versiune concertantă la Salzburg (2013) și întruchipat scenic pentru întâia oară, în acest 7 decembrie.

Pentru Teatro alla Scala din Milano, stagiunea 2015-2016 este prima coordonată muzical de Riccardo Chailly (62 de ani) - un fiu al orașului milanez - și cea de-a doua sub directoratul experimentatului manager austriac Alexander Pereira (68 de ani) : o stagiune care va conține 15 titluri dintre care 5 vor cunoaște noi producții, ce se va deschide cu premiera operei Giovanna D'Arco în viziunea regizoral - scenografică a cuplului artistic Mosche Leiser - Patrice Caurier - o operă din perioada de tinerețe a lui Verdi revenită la Scala după 150 de ani de uitare - și care o readuce pe marea soprană rusă Anna Netrebko, pentru a doua oară în spectacolul de deschidere, s-o întruchipeze pe Jeanne D' Arc, fecioara din Orleans, personaj istoric a cărui partitură verdiană Netrebko a cântat-o până acum numai în versiune concertantă (Salzburg, 2013). Este o stagiune în care Riccardo Chailly - cu acordul lui Pereira - impune clar câteva noi direcții, evidente chiar și la simpla enumerare a celorlaltor 4 noi producții:

  • o stagiune oglindind devenirea unor mari artiști : « I due Foscari » (în regia lui lui Alvis Hermanis) ce-l readuce pe scena Scalei pe artistul-fenomen Placido Domingo (74 de ani) într-unul dintre cele mai recente roluri ale sale din repertoriul de bariton, Jacopo Foscari ;
  • o stagiune readucând în actualitate opere uitate ca : « Giovanna D Arco » de Verdi și « La Cena delle Beffe » de Umberto Giordano (în regia lui Mario Martone) - aceasta din urmă reluându-se pentru prima oară după premiera ei absolută din 1924 dirijată de Arturo Toscanini ;
  • o stagiune-restauratoare de partituri : cazul « Porgy and Bess » în regia lui Philipp Harnoncourt, producție pentru care tatăl acestuia, dirijorul german Nikolaus Harnoncourt (86 de ani) - celebru pentru pasiunea de a reinterpreta operele în versiunea de la premierea lor absolută - va prezenta publicului milanez partitura originală a operei lui Gershwin;
  • o stagiune - parte dintr-un proiect desfășurat pe următorii 7 ani, Proiectul Puccini - New Productions conform căruia se vor relua operele lui Puccini până în anul 2022, demarat cu « Turandot » și continuat cu « La Fanciulla del West » - în regia lui Graham Vick.

Anna Netrebko în Giovanna D'Arco

"Vocea Annei Netrebko este în plină floare în acest moment și capabilă de efecte la care alte artiste pot doar să viseze"( Frankfurter Allgemeine )

"Atacurile ei vocale sunt atât de ușoare, încât par că vin de nicăieri și toate acutele acestei partituri de tinerețe verdiene sunt intonate cu o voce care, paradoxal, a câștigat în ultima vreme forță și armonice" (Die Presse)

"Când Giovanna urcă spre ceruri - murind pe câmpul de luptă în opera lui Verdi și nu arsă pe rug! - veți auzi o voce și un fel de cânta care vă vor reaminti motivul pentru care iubiți opera" (Bloomberg Magazine)

Acestea au fost părerile criticilor în urmă cu 2 ani despre debutul Annei Netrebko în rolul Giovanna

D'Arco de la Salzburg - înregistrat live și editat apoi pe compact-disc de Casa Deutsche Grammophon: un rol care atunci, exploata exact timbralitatea, culoarea vocală, tehnica și fondul emoțional la care marea soprană rusă ajunsese și care i-a pregătit ulterioarele debuturi verdiene cu Leonora din "Il Trovatore" (Deutsche Oper din Berlin) și Lady Macbeth (Staatsoper din Munchen).

La Salzburg însă, Netrebko și-a cântat doar partitura. În timp ce, în deschiderea noii stagiuni scaligere, ea o va și întruchipa scenic pe Giovanna D'Arco - cu experiența a încă 2 ani de aventuri verdiene și, desigur, conștientă de onoarea ce-i revine, aceea de a deschide stagiunea celei mai importante scene lirice europene. Nu i se face pentru prima oară această onoare: chiar debutul ei scaliger a avut loc de un 7 decembrie (2011) - cu Donna Anna din opera « Don Giovanni ! » - dar acum, revine cu un rol titular, verdian și, pe deasupra, nereluat de multă vreme ; așa că, acest 7 decembrie poate fi, atât pentru ea cât și pentru publicul scaliger, unul cu totul special, de neuitat, istoric poate …


Luminița Arvunescu