Music box Înapoi la: Emisiuni

Jordi Savall și Dimitrie Cantemir

Publicat: Luni, 29 Martie 2010 , ora 20.00
Ascultăm un disc cu totul special, ieșit din tiparele muzicii clasice pe care o ascultăm de obicei în această emisiune. L-am inclus în seria noutăților discografice pe care apare un nume românesc. Discul pe care vi-l propun astăzi, lansat în 27 octombrie 2009, a fost înregistrat de celebra formație Hesperion XXI, condusă de Jordi Savall. Iar ceea ce veți asculta este un anumit tip de muzică clasică.

Dintr-un puzzle de asemenea informații – care este legătura dintre muzică clasică, Savall și un nume românesc? Răspunsul este: Dimitrie Cantemir, autorul, printre altele, al unei culegeri de muzică clasică turcă – Cartea Științei Muzicii, înregistrată de Jordi Savall și formația sa, alături de invitații lor, muzicieni la instrumente tradiționale provenind din Turcia, Armenia, Israel, Maroc și Grecia.

Cred că toți români știu de la școală că Dimitrie Cantemir a fost unul dintre domnitorii Moldovei. A trăit între 1673 și 1723 și a condus Moldova pentru scurte perioade, în două rânduri. Și-a petrecut 17 ani din viață la Istanbul, de când avea 15 ani, ca zălog al tatălui său pe lângă Înalta Poartă. Însă ca domn al Moldovei, a orientat politica țării împotriva Imperiului otoman, ca aliat al Rusiei, țara unde de altfel s-a și stins din viață, în exil.

Adevărat spirit enciclopedic, Dimitrie Cantemir este unul dintre primii mari cărturari români, studiile sale extrem de pertinente fiind realizate în zona filosofiei, literaturii, istoriei și, paradoxal, poate muzicii.

„Cartea Științei Muzicii”, scrisă de Dimitrie Cantemir în perioada când a locuit la Istanbul, este de fapt unul dintre primele, dacă nu chiar primul document muzicologic original important din istoria muzicii.

Conține 355 de compoziții, dintre care 9 îi aparțin chiar lui Cantemir, într-o notație inventată chiar de cărturarul român și este o oglindă fidelă a stilului muzicii otomane din secolul al XVII-lea surprins în toată bogăția și rafinamentul său. Așa realizăm că de fapt Istanbulul secolului al XVII-lea era un creuzet în care se amestecau felurite expresii muzicale, musulmane sau creștine, pentru a realiza un stil unic. De fapt, Istanbulul secolului al XVII-lea rămâne o continuare ideatică a spiritului Bizanțului, pe care otomanii îl cuceriseră în 1453. Și nu trebuie să uităm că după cucerirea Bizanțului, Mahomed al II-lea a invitat vechile familii grecești să revină în oraș, ceea ce s-a și întâmplat, cartierul Fanar fiind un nucleu al creștinismului în cosmopolitul Istanbul.

Scriu aceste povești, pentru că în muzica pe care o veți asculta, ele transpar din sonoritățile muzicilor culese sau, unele chiar compuse de Dimitrie Cantemir. Pentru că în alt fel decât cultura occidentală și muzica cântată la Istanbul are un rafinament la care noi românii cred că putem vibra în mod special, așa cum a făcut-o și Dimitrie Cantemir, care de altfel politic, a avut o cu totul altă orientare decât spre Poarta Otomană. Iar formația Hesperion XXI, condusă de Jordi Savall reușește să surprindă în tușe foarte vii specificul acestei muzici, restituindu-ne un original autentic, nu o reinterpretare în spirit occidental, și în același timp foarte departe de reinterpretările autohtone ale muzicii orientale pe care încă le mai auzim la colț de stradă și ne poluează fonic existența.

Trebuie menționat că un rol important în munca de documentară ce a condus la realizarea acestui CD a avut și românul Stefan Lemny, autor al unui tratat despre familia Cantemir, în prezent bibliotecar la Biblioteca Națională a Franței, autor și al bookletului CD-ului.

Însă mai multe despre această colaborare, veți afla de la Jordi Savall însuși. La Radio România Muzical, în 2 și 9 mai, invitatul Monicăi Isăcescu pentru emisiunea Povești de succes ale muzicii va fi însuși Jordi Savall, așa că sper să nu ratați aceste întâlniri.
Cristina Comandașu