Music box Înapoi la: Emisiuni

Ravel cu Pierre Boulez și Pierre Laurent Aimard

Publicat: Luni, 11 Aprilie 2011 , ora 20.00
Les Victoires de la musique classique 2011 – discul anului

Vă propun un disc lansat în 13 august 2010, cuprinzând înregistrări realizate de pianistul Pierre Laurent Aimard și Orchestra Simfonică din Cleveland, dirijată de Pierre Boulez. Și nu este un disc oarecare, ci un album care în 14 februrie 2011 a primit premiul „Înregistrarea anului” în cadrul galei Les victoires de la musique classique – una dintre cele mai importante din spațiul francez. Albumul face parte din seria celor cinci lansate de casa Deutsche Grammophon în intervalul august-septembrie 2010 cu ocazia aniversării dirijorului Pierre Boulez, la 85 de ani. Această serie a cuprins discuri cu muzică din prima parte a secolului XX: la Music box am ascultat deja un album Mahler și altul Szymanowski, accesibile oricând pentru noi audiții pe site-ul emisiunii de pe pagina romaniamuzical.ro (edițiile din 21 martie și 4 aprilie 2011).


În prim plan, pianistul Pierre Laurent Aimard

Nu ne surprinde alegerea lui Pierre Boulez pentru Pierre Laurent Aimard, unul dintre dintre cei mai importanți pianiști francezi ai timpurilor noastre, pe care noi am mai avut șansa de a-l asculta cu înregistrări în primă audiție românească la Music box – este cazul Artei fugii de Johann Sebastian Bach, de exemplu.

Pierre Laurent Aimard a fost unul dintre pianiștii preferați de Olivier Messiaen, cu care a studiat și a colaborat îndeaproape, ceea ce explică preferința lui Pierre Laurent Aimard pentru muzica secolului XX, reflectată și în înregistrări cu lucrări de Ligeti, Webern și Debussy care au primit numeroase premii ale industriei discografice.
În februarie 2010, Pierre Laurent Aimard a înregistrat la Cleveland, alături de cele două concerte pentru pian și orchestră de Ravel și ciclul pentru pian solo „Oglinzi” –o mostră de stil interpretativ de cea mai înaltă clasă al unui francez care înțelege atât de bine muzica unui alt francez.


Concertele pentru pian și orchestră de Maurice Ravel

Pe același disc lansat în august 2010 figurează cele două concerte de Maurice Ravel, înregistrate de Pierre Laurent Aimard în compania Orchestrei Simfonice din Cleveland, conduse de Pierre Boulez.

Calitatea excepțională a acestei înregistrări este cu siguranță datorată și faptului că Pierre Laurent Aimard a studiat cu Yvonne Loriod, care la rândul său a avut contact direct cu Maurice Ravel. Deși scopul lui Aimard nu este să recreeze o interpretare istorică, totuși, el pătrunde adânc în înțelesurile unor partituri care prin ele însele cuprind numeroase influențe, venind din impresionism, din jazz, purtătoare de sensuri muzicale și extramuzicale, așa cum este în special concertul pentru mâna stângă, un manifest împotriva ororilor războiului. Pierre Laurent Aimard reușește un lucru deosebit de dificil: concertul sună ca și cum două mâini cântă la pian, nu doar una.


Preferința mea – Concertul în Sol

Recunosc că una dintre piesele mele preferate din muzica lui Ravel este partea a II-a din Concertul în Sol, așa încât am ascultat-o cu și mai multă atenție decât restul lucrărilor de pe acest disc. Pierre Boulez mărturisea că atmosfera creată în timpul înregistrărilor care au durat o săptămână la Cleveland a fost una religioasă, și, da, se poate sesiza o anumită sfială, o delicatețe ieșită din comun care ar putea avea rădăcini într-o religiozitate bine înțeleasă în modul cum Pierre Laurent Aimard atinge clapele pianului și își construiește monologul din debutul celei de a doua părți din Concertul în Sol de Ravel.

Cred că versiunea lui Pierre Laurent Aimard și a Orchestrei Simfonice din Cleveland pentru Concertul în Sol de Ravel ester una dintre cele mai bune realizate vreodată.


Cristina Comandașu