Music box Înapoi la: Emisiuni

Festivalul Beethoven de la Bonn - ediția 2009

Publicat: Luni, 12 Octombrie 2009 , ora 20.00
Nu veți auzi unul dintre cele mai noi discuri apărute pe piață, ci un concert recent. Între 2 și 3 octombrie 2009 am asistat la ultimele 3 concerte din cadrul festivalului Beethoven de la Bonn, iar subiectul emisiunii de astăzi este tocmai concertul final, susținut în 3 octombrie la Sala Beethoven din Bonn de Orchestra de cameră Mahler, dirijată de Kent Nagano.

Deși un festival Beethoven a fost înființat la Bonn încă din 1845 de Franz Liszt, actualul Beethovenfest este un festival destul tânăr, datând din anul 1999. Ediția 2009 descrisă prin cifre arată astfel : desfășurare între 4 septembrie și 3 octombrie, 75 de concerte în 29 de săli diferite atât în Bonn, cât și în împrejurimi, 2000 de muzicieni invitați, 48500 de bilete puse în vânzare din care s-au vândut efectiv 90 la sută, un buget de 4,6 milioane de euro din care 1,5 vin din partea statului german.

Este un festival cu mai puține concerte decât Festivalul Enescu, și cu mult mai puține staruri implicate, preponderenți rămânând muzicienii germani, însă un festival condus de o echipă foarte ambițioasă, ce-și propune să-i dea o strălucire din ce în ce mai evidentă.

Concertul final din 3 octombrie 2009 i-a avut ca protagoniști, deci, pe Orchestra de Cameră Mahler, dirijată de americanul de origine japoneză Kent Nagano, un nume binecunoscut atât iubitorilor de muzică simfonică, cât și de teatru liric. Kent Nagano este în prezent directorul muzical al Operei Bavareze de stat din Munchen și al Orchestrei Simfonice din Montreal. La Bonn a colaborat însă pentru prima oară cu Orchestra de Cameră Mahler pe care o descrie astfel:

„Orchestra este una neobișnuită de la începuturile ei chiar. A început ca o non-orchestră de fapt. Câțiva instrumentiști care activaseră în orchestra de tineret Mahler pe care o fondase Claudio Abbado n-au vrut să renunțe la a cânta împreună când au ajuns la vârsta maturității, atunci când nu mai erau considerați tineri, ci adevărați profesioniști. Ei au simțit că acea legătura extraordinară pe care o crease între ei Claudio Abbado, dar și faptul că simțea muzica în același fel, pentru că crescuseră împreună, nu se puteau dizolva. Așa că instrumentiștii înșiși au format Orchestra de cameră Mahler. Este foarte deosebită de o orchestră normală, susținută de o primărie sau de un stat și care are o stagiune obligatorie. Această orchestră de fapt se autoconduce și de aceea este foarte deosebită colaborarea cu ei. Nostim este că de fapt îi cunosc pe câțiva dintre membrii orchestrei, pentru că am colaborat împreună când ei au cântat în alte orchestre, sau pentru că fac parte și din alte orchestre. Însă din timp în timp se strâng împreună în această orchestră de cameră Mahler.”

Programul serii a inclus Marea fugă op.133 de Ludwig van Beethoven în versiune pentru orchestră de coarde, piesa Metamorfoze de Richard Strauss și Simfonia I de Johannes Brahms.

Iată și câteva gânduri ale lui Kent Nagano despre programul acelei seri și opțiunile sale repertoriale.

„Marea fugă op.133 este una dintre ultimele lucrări ale lui Beethoven; este de asemenea o lucrare ce privește înapoi către tradiția trecutului, către forma de fugă însă Beethoven privește în același timp către viitor, rupând tradiția. Același lucru, privind orientarea spre trecut și viitor, poate fi spus și despre lucrarea lui Richard Strauss, un compozitor prin natura sa tradițional, dar care în același timp privea și către viitor; ideile sale, viziunea sa au condus la multe scandaluri în timpul său. Iar vorbind despre Metamorfozele sale, care a fost scrisă după ce Strauss a cunoscut experiența bombordamentelor din Munchen și clădirea iubitei sale opere fusese distrusă; este sentimentul pierderii unor vremuri foarte dragi, dar în același timp, Strauss simțea că este destinat să meargă mai departe spre viitor. Aceasta este deci ideea care m-a făcut să aleg acest program: o dublă orientare – trecut – viitor.


Când considerați că un concert este bun?

Este un mister dacă un concert este bun sau nu. Câteodată interpretul nu-și dă seama dacă un concert este bun sau nu. Este binecunoscut faptul că unii interpreți ca Glenn Gould sau Leonard Bernstein au realizat interpretări live ce au devenit înregistrări istorice, însă de care la început ei nu au fost mulțumiți. Însă erau atât de implicați că s-au creat niște momente speciale; este clar că un interpret este foarte implicat în actul însuși de interpretare - pentru că un concert este de fapt un organism viu, nu un produs finit – ca o pictură la care ai lucrat mulți ani.

Interpretarea înseamnă o bucată de viață pe care cei care interpretează o trăiesc împreună. Da, sigur, muzicienii studiază pentru aceasta, trebuie să o facă, astfel încât viziunea artistică și estetică să fie de comun acord convenită, dar de fapt, nu știm niciodată ce se va întâmpla cu adevărat într-un concert, putem doar să sperăm că va fi un concert special, dată fiind pregătirea potrivită. Așa că interpretarea fiind un proces în derulare, unele părți pot fi bune, altele nu; depinde și de factori pe care nu-i putem controla dacă un concert este bun sau nu. Important este să simțim ca muzicieni că am cântat la cele mai bune cote personale. Ironia este că am trăit situații în care muzicienii au crezut că interpretarea lor a fost fantastică, iar publicul și critica a receptat exact opusul; s-a întâmplat însă și invers – muzicienii să fie nemulțumiți de prestația lor, iar publicul să fie entuziasmat. Deci, este foarte greu de răspuns la întrebarea dvs.”

Și pentru că pentru orice meloman, Bonn-ul rămâne orașul în care s-a născut Beethoven, o vizită la casa sa memorială Beethoven este obligatorie. Nici eu nu am făcut excepție și am găsit în centrul vechi al orașului o casă fără pretenții, casa în care s-a născut însă cel pe care-l numim Titanul de la Bonn și în care a locuit primii trei ani din viață. Familia Beethoven a avut numeroase reședințe în Bonn și este o adevărată minune că tocmai casa în care a văzut lumina zilei este singura care a mai și rămas în picioare.

Casa Beethoven era de fapt așezată într-o curte interioară cu o mică grădină – avea un parter și două etaje, însă camerele erau atât de mici că apartamentele noastre din blocurile comuniste par a fi prin comparație foarte generoase. Muzeul Beethoven include însă acum și apartamentele de la stradă care aparțineau în vremea aceea proprietarului și acolo sunt expuse colecții ce pun în lumină viața lui Beethoven atât din Bonn, cât și de la Viena. Așadar, acolo pot fi văzute instrumentele sale: două piane, un cvartet de coarde, viola, dar și acele obiecte pe care Beethoven le folosea pentru a încerca să compenseze din progresiva sa surzenie – mă refer la o serie de cornete pe care Beethoven le comandase special.

Ghidul audio al muzeului pune foarte bine în lumină drama vieții lui Beethoven, surzenia ce-l afectează de la 32 de ani. Cu ajutorul tehnologiei recente, specialiștii au reușit să reconstruiască ceea ce auzea de fapt Beethoven.

Muzeul Beethoven din Bonn este mai întâi de toate o instituție foarte vie și care pune foarte mult pe preț pe atragerea publicului foarte tânăr. Pentru el a gândit studioul în care se pot asculta fragmente din Fidelio, unde patru personaje sunt ilustrate în sistem 3D, iar spectatorii pot mișca aceste personaje utilizând joystickuri – o experiență plină de surprize plăcute, mai ales pentru micii melomani. Iar practic toată viața lui Beethoven prinde viață în alt studio cu 16 calculatoare ce recreează digital tot ce v-ați dori să știți despre Beethoven.

Spiritul lui Beethoven este deci, așa cum era de așteptat, foarte viu la Bonn. Însă tot în acest oraș german am vizitat și casa memorială Schumann, despre care veți afla însă amănunte în episodul viitor.
Cristina Comandașu