Music box Înapoi la: Emisiuni

Violoncelistul Jan Vogler - My tunes II

Publicat: Luni, 7 Februarie 2011 , ora 20.00
Vă invit să ascultați un album lansat de casa Sony în 18 iunie 2010, potrivit oricăror gusturi. Este acel gen de CD pe care l-ai cumpăra pur și simplu pentru frumusețea muzicii - dincolo de orice alte argumente. Deși argumente pentru a-l asculta pe violoncelistul Jan Vogler pot fi foarte multe.

Jan Vogler - My tunes - volumul 2 este discul pe care vi-l propun astăzi la Radio România Muzical. Sunt piesele preferate ale unuia dintre cei mai importanți violonceliști ai prezentului, piese care rezonează într-un fel cu viața sau personalitatea sa artistică. De exemplu, iată primele lucrări de pe disc: Lebăda lui Camille Saint Saens pe care Jan Vogler a auzit-o prima oară când avea 10 ani, într-un recital ținut într-o biserică, Cantabile de Nicolo Paganini, piesa care-l fascina pe copilul Jan Vogler când o auzea cântată la vioară și unul dintre liedurile lui Felix Mendelssohn - Auf flugeln des gesanges - Pe aripile cântului - ceea ce Jan Vogler consideră că este moto-ul acestui disc.

Discul My tunes a fost înregistrat de Jan Vogler în compania unor soliști ai Capelei de stat din Dresda, dirijați de Helmut Branny. Acum, alte patru piese de pe acest album care mie îmi spune foarte multe: Allegro appassionato de Camille Saint Saens, Elegia de Gabriel Fauré, Zborul cărăbușului de Nikolai Rimski Korsakov și Ave Maria de Franz Schubert.

Ce înseamnă My tunes?

Al doilea volum My tunes a apărut în 18 iunie 2010 și este de fapt continuarea unui proiect care a pornit 2007, anul când casa Sony a editat primul volum. Discul din 2007 a înregistrat recorduri de vânzări și au determinat apariția unei continuări - adică discul pe care-l ascultăm astăzi.

Succesul proiectului My tunes nu trebuie să mire, iar argumentele sunt numeroase. Este vorba despre înregistrări ale unuia dintre cei mai importanți violonceliști la nivel mondial, care-și desfășoară cariera atât în țara natală, Germania, cât și în Statele Unite ale Americii. În 18 februarie 2011 Jan Vogler va împlini 47 de ani și cu siguranță, dacă va privi în urmă, are cu ce să se mândrească, pornind de la ipostaza sa de copil minune al violoncelului la 6 ani, continuând cu recordul său de a deveni prim violoncelist al Capelei de stat din Dresda la 20 de ani, și apoi cu numeroasele premii pentru discurile sale, cronicile entuziaste și faptul că se ocupă de două importante festivaluri din Germania: Dresdenmusikfestspiele și Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg.

Jan Vogler este originar din Dresda, care înainte de căderea Cortinei de fier făcea parte din Europa de est, comunistă. Așa că momentul 1989 a însemnat pentru Jan Vogler foarte mult și este legat de o anumită piesă de Nicolo Paganini - Variațiunile Moise pe care le-a interpretat alături de profesorul său Heinrich Schiff atunci când venit din Germania de est, căuta la Frankfurt sprijin financiar pentru continuarea studiilor. Interpretarea de atunci s-a bucurat de succes, Vogler primind o bursă pentru un întreg an școlar…Alte lucrări: Cavatina de Joseph Joachim Raff, Melodie de Aleksandr Glazunov, Serenada de Fritz Kreisler și Melodie din opera "Orfeu și Euridice" de Christoph Willibald Gluck.

Jan Vogler - artistul

Ascultând înregistrările lui Jan Vogler, realizezi impetuozitatea care se simte în interpretarea sa, dăruirea, muzicalitatea, perfecta stăpânire a instrumentului - sunt calități care vorbesc nu doar despre artistul, ci și despre omul Jan Vogler, pe care am avut șansa să-l cunosc în calitate de jurnalist acreditat la cele două festivaluri de care se ocupă: de la Dresda și de la Moritzburg. Jan Vogler este prototipul de artist modern, așa cum ni-l imaginăm sau ni-l dorim fiecare dintre noi - foarte implicat în arta sa, bun organizator, neobosit, temerar, explorând mereu noi posibilități. Iar oamenii observă toate aceste calități, care nu pot fi mimate: prestigiul său în lumea artistică este impresionant, iar în Dresda este considerat un om providențial pentru viața culturală, și nu numai, a orașului.

Însă, cu siguranță, violoncelul rămâne cu siguranță cel mai important pentru Jan Vogler. Muzicianul își amintește cum, atunci când avea 9-10 ani, se trezea noaptea din somn, și cum deseori părinții săi aveau musafiri, uneori era pus să le cânte, iar după aceea, cădea într-un fericit somn adânc. Și acum, Jan Vogler își ține violoncelul, un instrument venețian din 1721, la îndemână, pentru că nu știe când se poate trezi noaptea, ca să mai cânte puțin.

Visare de Richard Wagner și Oblivion de Astor Piazzolla - cu violoncelistul Jan Vogler și soliștii Capelei de stat din Dresda, dirijați de Helmut Branny - și ultimele două piese incluse de violoncelistul german pe discul său My tunes - volumul 2, apărut în 18 iunie 2010 și pe care vi l-am prezentat în premieră la Radio România Muzical.

Cristina Comandașu