Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul Internațional 'George Enescu' 2017. Interviu cu violistul Steven Dann

Publicat: sâmbătă, 9 Septembrie 2017 , ora 13.51

Ansamblul Arc, al cărui membru este violistul Steven Dann, concertează sâmbătă, 9 septembrie, la Sala Mică a Palatului, în cadrul seriei Recitaluri și concerte camerale

"Arc Ensemble" din Canada, invitat în Festivalul Internațional "George Enescu" va concerta la Sala Mică a Palatului, sâmbătă 9 septembrie de la ora 11,00 în Seria Recitaluri și Concerte Camerale.


D-le Steven Dann, pentru început aș vrea să îmi vorbiți despre cariera d-voastră de solist. Ce momente, ce dirijori, ce lucrări au contat pentru d-voastră cel mai mult?

Am cântat în 10 orchestre diferite până acum și am o listă foarte lungă de lucrări. Nu aș putea să spun care dintre orchestre a fost mai importantă pentru mine, mai ales că am cântat ca șef de partidă în toate… și am colaborat cu dirijori minunați. Recent am cântat concertul lui Mark-Anthony Turnage cu Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze și acum, când mă voi întoarce acasă, voi cânta Simfonia Concertantă de Mozart cu Vladimir Ashkenazy și Orchestra Concertgebouw. Am cântat și în mai multe formații camerale.


Puteți să îmi împărtășiți câte ceva din experiența d-voastră ca membru al ansamblului Smithsonian Chamber Players?

Este un grup de instrumentiști care există pe lângă Institutul Smithsonian din Washington DC. Aici, la acest institut, se găsește o colecție remarcabilă de instrumente Stradivarius, și acești muzicieni, ai Institutului Smithsonian, susțin o serie de concerte în fiecare an, cu lucrări din diferite epoci, folosind aceste instrumente ale muzeului. Este un colectiv de muzicieni proveniți din toate țările lumii, angajați în funcție de repertoriul concertelor, se cântă lucrări din toate timpurile, cum spuneam, dar și muzică nouă. Deci membrii ansamblului se schimbă mereu. Eu personal, am început să colaborez în acest ansamblu din 1990 deci de foarte mulți ani.. Există atâta muzică minunată pe care un instrumentist o poate cânta, indiferent de instrument, încât ești pus în dificultate când trebuie să alegi din atâta bogație. Institutul Smithsonian dispune de instrumente cu coarde de mare valoare, de asemenea au o colecție impresionantă de instrumente cu claviaturi, clavecine, piane.


Ați cântat în același timp și în Cvartetul de coarde
Axelrod. De câți ani sunteți membru al acestui cvartet?

Cvartetul de coarde Axelrod face și el parte din Ansamblul Cameral Smithsonian, eu sunt membru în acest cvartet de 10 ani, înainte am cântat în Olanda trei ani, în Cvartetul Glinka.


Aveți și o discografie impresionantă. Ce înregistrări urmează să mai faceți?

O să înregistrez o colecție de lucrări pentru violă care nu s-au mai cântat și pe care eu le-am descoperit. Și sper că acest viitor disc al meu să fie foarte apreciat de violiști tocmai pentru că aduce lucruri noi în repertoriul acestui instrument.


Veniți la București cu Arc Ensemble. Când a fost fondat acest ansamblu și care este ideea care a stat la baza înființării lui?

Arc Ensemble are vârsta de 15 ani și s-a născut din fascinația noastră pentru lucrări minunate dar necântate, necunoscute de public. Este vorba despre lucrări care nu au fost publicate sau care s-au pierdut și mai ales, am vrut să oferim publicului lucrări care au fost marginalizate sau suprimate de diverse regimuri politice, am dorit să punem în valoare și compozitori ale căror lucrări s-au pierdut pentru că au fost expatriați.


Vă referiți la proiectul "Muzica în exil"? Puteți să ne spuneți mai multe despre acest proiect?

Am realizat 5 Compact Discuri din seria "Muzica în exil" cu diverși compozitori. Și sper că vom găsi și în viitor resurse financiare ca să continuăm acest proiect, să prezentăm publicului lucrări care încă zac în biblioteci sau sunt în fază de manuscris. Există chiar și compozitori importanți cărora le-au dispărut diverse lucrări de-a lungul timpului. Deci Arc Ensemble este dedicat acestor minunați muzicieni a caror muzică nu este cunoscută. Există un catalog uriaș de lucrări de acest gen, ele sunt peste tot în lume și așteaptă să fie descoperite.


În Festivalul Enescu, Arc Ensemble va interpreta trei lucrări de Elgar, Fitelberg și Enescu. Cum apare lucrarea lui Fitelberg în acest context?

Cel de-al doilea Cvartet al lui Fitelberg a fost scris la Paris în 1928 când Fitelberg avea doar 25 de ani. L-a compus pentru o competiție organizată de o Asociație a Compozitorilor Polonezi condusă de Szymanowski. La fel ca lucrarea lui Enescu…de asemenea compusa la Paris. Deci acești doi compozitori ar avea acest lucru în comun, faptul că nu erau în țara lor când au scris lucrările ci la Paris. Lucrarea lui Fitelberg este un amestec de motive din jazz și teme clasice. El a încercat să combine toate lucrurile care i-au atras atenția și care l-au influențat.


De-a lungul timpului Arc Ensemble a fost invitat în diverse festivaluri. Ce ați cântat mai mult? Lucrări clasice, romantice sau contemporane?

Noi nu cântăm lucrări care ne tentează sau care ne plac. Noi încercăm să urmăm ideea care a stat la baza înființării grupului nostru, să aducem în festivaluri lucrări care nu au mai fost cântate sau care au fost prezentate foarte rar, în mare parte lucrări care s-au pierdut, de dinainte de război.


Ați lucrat și cu muzicieni români de-a lungul carierei d-voastră?

Am întâlnit muzicieni români pentru că am trăit în Europa mai mulți ani. De exemplu când am cântat în Orchestra Concergebouw sau în Orchestra Tonhalle unde erau instrumentiști români. Am întâlnit și muzicieni din țări care erau apropiate geografic de România, am avut de exemplu un profesor care era ungur. Consider că am acea parte a Europei de Est în sângele meu, în educația mea.


Ce știți despre România?

Știu foarte puțin. Nu am fost niciodată acolo dar îmi doresc enorm să văd Bucureștiul. Deși am fost în Budapesta de mai multe ori, nu am avut până acum posibilitatea să vizitez frumoasa d-voastră țară. Și știu că toți muzicienii din Arc Ensemble sunt foarte entuziasmați să vină acolo, chiar și doar pentru câteva zile. Noi toți, abia așteptăm să vedem Bucureștiul.

Interviu realizat de Monica Cengher