Arhivă : Interviuri Înapoi
Festivalul International 'George Enescu' 2017. Interviu cu dirijorul Vladimir Jurowski
Agenda directorului artistic al
Festivalului Enescu este plină; după opera Wozzeck prezentată în această vară
la Festivalul de la Salzburg, a urmat întâlnirea cu Oedipul enescian, prezentat
la București în 2 septembrie și apoi la Londra în 23 septembrie. Am avut doar
câteva minute pentru acest interviu, realizat în pauza dintre două (lungi)
repetiții la Londra cu opera lui George Enescu.
Cum ați caracteriza Festivalul George Enescu în contextul altor mari festivaluri
de muzică clasică din lume?
Festivalul Enescu este cu siguranță
unul dintre cele mai importante festivaluri în Europa, aș spune alături de Festivalul de la Edinburgh și de BBC Proms. Există desigur și alte
festivaluri, precum Aix-en-Provence sau Salzburg, care includ și alte arte, dar
când vorbim despre muzica clasică, Festivalul Enescu stă alături de cele pe
care le-am numit, la care adaug Primăvara la Praga sau Nopți albe din Sankt
Petersburg. Este, într-adevăr, unul dintre cele mai
importante festivaluri pe care le avem acum în lume.
Știm că ideea Forumului Internațional al Compozitorilor Contemporani vă
aparține. De ce considerați importantă susținerea și promovarea muzicii
contemporane?
Pentru că fără ea, nu există viitorul
muzicii. Neexistând prezent, nu poate exista viitor. Sunt convins că dacă ne
limităm la moștenirea clasică, vom pierde drumul spre noul public și spre
creatorii de mâine. Trebuie să începem prin a susține compozitorii prezentului
și să facem ca muzica lor să fie prezentată și să devină cunoscută la fel cum
este cea clasică. Desigur că nu putem garanta că fiecare lucrare cântată va
deveni cunoscută. Nu vom putea ști decât după 10-15 ani de la prima audiție.
Iar dacă lucrarea supraviețuiește în cadrul repertoriului, atunci a reușit.
Trebuie să ne asigurăm că o creație primește o șansă. Cred că trebuie de
asemenea să sporim conștientizarea muzicienilor și a publicului asupra faptului
că muzica contemporană este o parte vitală a ceea ce numim lumea muzicii
clasice și nu un fel de activitate periferică. Cea mai importantă este muzica
scrisă azi. Așa era în vremea lui Haydn și Mozart, la fel în cea a lui Verdi,
Wagner, Ceaikovski și în vremea lui Mahler. Din păcate astăzi nu mai este deloc
așa și ține de noi, cei din lumea muzicii clasice, să ne asigurăm că muzica de
azi primește la fel de multă atenție ca aceea din secolele trecute.
Vă rog să vorbim și despre muzica lui George Enescu. Care este poziția lui
printre compozitorii importanți ai secolului 20?
Este foarte dificil să clasificăm
importanța în secolul 20, există numeroase direcții stilistice. Este recunoscut
faptul că Igor Stravinski sau Claude Debussy, născuți în secolul 19 dar activi
în secolul 20, Debussy la început, Stravinski până aproape un ultimul sfert al
secolului, apoi Schönberg, Weber, Berg, Bartok, unii i-ar include și pe
Prokofiev și Șostakovici, alții ar protesta vehement cu privire la includerea
ultimilor doi compozitori în categoria celor mai importanți, spre exemplu
Pierre Boulez. Apoi nu ar trebui să îi uităm pe Messiaen, pe compozitorii de
după cel de-al doilea război mondial. Așa că este într-adevăr dificil a spune
cine au fost cei mai importanți sau influenți. Ce aș spune este că Enescu ocupă
un loc special printre compozitorii de secol 20, similar cu cel al lui
Szymanowski, Suk și Martinu, dar și aproape de minunatul compozitor austriac
Alexander Zemlinski. Pentru mine, Enescu are o poziție singulară, este unic, a
creat un stil muzical care îi aparține doar lui, care nu a condus la o
continuitate. El a fost începutul, centrul și finele acestui stil muzical, o
fuziune de influențe – din școala franceză dar și cea romantică germană. Are
mai multe filoane de pornire, dar a reușit să le îmbine într-un stil
componistic cu totul personal, în același timp modern și tradițional, cu
inovație dar și păstrare a valorilor tradiționale, a muzicii populare. A fost
cu siguranță un romantic în vremea în care romantismul devenea demodat, a fost
cu certitudine înaintea timpului său în unele dintre creațiile sale, precum
Oedipe. În același timp s-a situat în afara timpului și spațiului. Când cântăm
Oedipe acum, uneori este greu a spune dacă este o compoziție din secolul 19, 20
sau poate 21, are toate elemente. Pentru mine, cel mai important aspect în ceea
ce îl privește pe Enescu - compozitorul, este faptul că a reușit să găsească,
să dezvolte și să concluzioneze un limbaj muzical foarte, foarte personal,
aceasta într-un timp în care în jurul lui existau atât de multe influențe
posibile, de la toți compozitorii pe care îi cunoscuse și îi întâlnise. Cu
toate acestea, muzica este a lui și a nimănui altcuiva. Aceasta este pentru
mine marea valoare a muzicii lui Enescu.
„Oedipe, cea mai importantă creație enesciană”. Sunteți de acord? Care este
părerea dvs. despre această operă?
Este greu să pui etichete. Cred că
Simfoniile a 2-a și a 3-a sunt la fel de importante în dezvoltarea
compozitorului, la fel și creațiile târzii, precum Simfonia de cameră, dar ele
reprezintă o altă latură stilistică. Ceea ce este clar este faptul că Oedipe
este opus magnum, principala
compoziție, cea pe care a scris-o aproape jumătate din viață, care sintetizează
multe dintre aspirațiile sale personale și artistice. Omul Enescu, filosoful
Enescu și artistul Enescu ajung în această creație la împlinirea totală. Pe de
altă parte, sunt trist pentru că Enescu ne-a lăsat o singură operă, că nu s-a
lansat într-un alt proiect în acest gen. La fel, este păcat că nu a finalizat
Simfoniile a 4-a și a 5-a, pentru că sunt de părere că intențiile sale mergeau
mai departe de cele două lucrări simfonice anterioare. Ar fi fost minunat să
avem o a doua operă enesciană și alte simfonii. Dar avem Oedipe, o creație
minunată și foarte greu de montat din punct de vedere teatral. Cred că muzica
naște o puternică atmosferă, uneori foarte dramatică. Dar adesea intervin și
dimensiuni epice care îmi amintesc de Wagner la maturitate, de Parsifal, spre
exemplu. Staticul evoluției dramaturgiei împiedică teatrele să o transforme
într-o montare captivantă pentru public, așa că nu sunt suprins că această
operă nu a fost cântată frecvent în trecut, dar am un sentiment că odată cu
schimbarea esteticii din teatrul de operă modern, cu sporirea componentei
vizuale, este cu siguranță posibil ca Oedipe să primească montarea ei de
referință. Sunt convins că în următorii doi ani veți vedea mai multe montări de
Oedipe în întreaga lume. Am avut anul trecut o producție de mare succes la
Covent Garden din Londra, acum câțiva ani a fost o altă producție la Viena, iar
eu intenționez să aduc această operă în teatrele importante cu care lucrez. Nu
știu dacă va fi München, Paris, Dresda, Metropolitan din New York sau poate
Teatrul Bolșoi din Moscova, dar doresc să arăt această operă mai mult lumii.
Îmi dau seamă însă acum, după această scurtă dar foarte intensă perioadă de
studiu a partiturii alături de London Philharmonic și soliștii, că este o
lucrare cu provocări extraordinare, atât pentru cântăreți cât și pentru
orchestră. Nu este o creație ușoară și nu poate fi tratată cu superficialitate,
necesită soliști de top.
Îi avem acum la București?
Sunt absolut sigur că da.
Știm că ați pătruns până în cele mai mici detalii ale partiturii operei. Ce
aspecte v-au frapat?
Pot să vă spun că studiul nu a fost
deloc ușor, pentru că, din păcate, după toți acești ani, nu există o partitură
tipărită. Există doar scrisă de mână de un copist al lui Enescu, în anii 20, în
Franța și un manuscris al lui Enescu, de asemenea greu de descifrat. Așa cum
știți, Enescu a fost în primul rând un mare interpret, nu doar violonist, ci
dirijor, pianist, cânta și la alte instrumente. Așa că partitura este plină de
foarte meticuloase și detaliate remarci, indicații și solicitări pentru interpreți,
uneori chiar pentru un anume instrumentist din orchestră sau pentru un corist.
Așa că nu este vorba doar de note muzicale și text, sunt multe straturi
suprapuse care îmi amintesc de unele lucrări contemporane pe care le-am
dirijat. Dificultatea constă în a le putea cuprinde cu privirea, iar a citi o
partitură scrisă de mână este și mai greu. Așadar pe parcursul studiului a
trebuit practic să învăț creația pe de rost, nu doar ca muzică, ci și ca
detalii, pentru că atunci când ai în față o partitură indescifrabilă, trebuie
să știi permanent ce urmează, pentru că altfel este imposibil să dirijezi. În
acest sens, a studia și a dirija Oedipe a fost una dintre cele mai mari
provocări ale vieții mele profesionale, deși dirijez opere de aproape 25 de ani
și am în repertoriu peste 50 de titluri și am cântat și multă muzică
contemporană. Rar mi-a fost dat să întâlnesc o partitură atât de detaliată și
complexă cum este Oedipul enescian. Este o creație foarte frumoasă, dar o
provocare.