Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Beethoven în direct de la Hanovra cu pianistul Lars Vogt și dirijorul Andrew Manze

Publicat: marți, 5 Noiembrie 2019 , ora 12.01

Orchestra Filarmonică a Radiodifuziunii din Hanovra sărbătorește, împreună cu dirijorul ei șef, Andrew Manze, creația lui Ludwig van Beethoven, de la a cărui venire pe lume se împlinesc în 2020 250 de ani. Stagiunea curentă, 2019-2020, are în program, așadar, și opt seri în care se vor interpreta toate cele nouă simfonii ale artistului născut la Bonn, precum și cele cinci concerte pentru pian și orchestră. La Radio România Muzical ați ascultat deja unul dintre aceste concerte, în transmisiune directă în 25 octombrie. S-au "cuplat" atunci Concertul nr. 1 pentru pian cu Simfonia a VII-a, solist fiind pianistul Martin Stadtfeld. Ceilalți pianiști invitați să cânte în cadrul proiectului Beethoven sunt Nobuyuki Tsujii, Pierre-Laurent Aimard și Martin Helmchen.

Iar joia aceasta, 7 noiembrie 2019, puteți asculta o nouă seară beethoveniană, în transmisiune direct de la Kuppelsaal din Hanovra, sediul Orchestrei Filarmonice a Radiodifuziunii locale, NDR. De data aceasta solist este pianistul Lars Vogt. Pe afiș sunt înscrise Concertul nr. 2 op. 19 în Si bemol major pentru pian și orchestră și Simfonia a VI-a op. 68 în Fa major Pastorala - ambele de Ludwig van Beethoven.

Lars Vogt, artistul german ce se bucură de o carieră internațională de 25 de ani, colaborează în mod regulat cu Orchestra Radiodifuziunii din Hanovra. Muzicianul a devenit și dirijor, în ultimii ani, iar din 2015 este directorul artistic al Royal Northern Sinfonia din Newcastle, un ansamblu cu care întreprinde în această perioadă și un turneu în Asia, între altele. Ca dirijor el a mai lucrat și cu Orchestra de Cameră Mahler, Orchestra simfonică din Sydney, cu Deutsche Kammerphilharmonie Bremen și Camerata Salzburg. Pe lângă activitatea de concert, Lars Vogt lucrează și ca profesor la Hochschule für Musik, Theater und Medien din Hanovra.

Andrew Manze este dirijorul șef al Orchestrei Radiodifuziunii din Hanovra din stagiunea 2014-2015. Colaborarea artistului născut la Londra cu muzicienii din ansamblul german este una foarte bună, concretizată în turnee și apariții discografice de succes. Despre Simfonia a VI-a de Beethoven, prezentă în programul din această săptămână al orchestrei, Manze spune :

"E ușor să privim Simfonia a VI-a de Beethoven ca pe ceva lejer, ca pe o partitură în care compozitorul ia o pauză de la spiritul lui revoluționar și avantgardist. Însă eu cred că și aici găsim ceva provocator. Partea întâi este plină de melodii splendide, aproape naive și inocente - Beethoven își exprimă sentimentele plăcute legate de ieșirea în natura pe care o iubea atât de mult. Aproape că nu există acorduri minore aici, pentru că autorul e fericit. Însă simplicitatea aceasta nu este proprie nici lui Beethoven, nici genului simfoniei. Beethoven folosește multe motive pe care le repetă de multe ori - la vremea primei audiții această caracteristică ar fi fost rapid observată ca neobișnuită. În vremurile noastre, obișnuiți fiind deja cu muzica minimalistă, nu mai suntem frapați, însă în timpul lui Beethoven acest minimalism era destul de neobișnuit. Să ne gândim la partea a doua a Simfoniei: aici artistul descrie o apă curgătoare, mereu schimbătoare și totuși mereu aceeași. De altfel Pastorala lui Beethoven este faimoasă pentru efectele ei sonore: avem aici apă cugrătoare, cântec de păsări, dar asta nu era nimic nou. Haydn scrisese deja oratoriile sale Anotimpurile și Creațiunea, încărcate de astfel de efecte sonore. Ceea ce este neașteptat este faptul că Beethoven le folosește în cadrul unei simofnii. Să ne uităm la partea a treia, de exemplu, care în mod tradițional ar fi trebuit să fie un Menuet sau Scherzo; însă Beethoven aduce, de această dată, un dans folcloric în sala de concert. Am putea spune că Pastorala este primul poem simfonic. Curând vor urma partiturile lui Berlioz și cele ale lui Richard Strauss. Iar dacă în timp ce ascultăm furtuna ce se iscă în mijlocul dansului tradițional din Simfonia a VI-a a lui Beethoven, ne ducem cu gândul la Olandezul zburător al lui Wagner - cu siguranță asocierea este logică și de înțeles. După ce furtuna s-a liniștit, Beethoven aduce în ultima parte o melodie liniștitoare, foarte simplă, de mulțumire. Din nou - un mod neobișnuit, dar foarte frumos, de a încheia o simfonie. Doar un modernist ca Beethoven putea pune punct unei simfonii astfel."

Transmisiunea directă începe la ora 21.00, în cadrul emisiunii Scena europeană.

Irina Cristina Vasilescu