Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

În transmisiune directă, Deschiderea ediției 2019 a Festivalului „Richard Wagner” de la Bayreuth

Publicat: joi, 25 Iulie 2019 , ora 16.50

Spre Festspielhaus din Bayreuth ne îndreptăm în fiecare 25 iulie de fix... 20 de ani. Pe unde hertziene, desigur. Dar, cu aceeași încărcătură sufletească pe care o are orice spectator urcând Colina Verde cu biletul în buzunar. Și, întotdeauna, pentru o singură vedetă: RICHARD WAGNER. - la Festspielhaus, afișul fiind doar o anexă: din 1876 se știe asta....

În plus, să ajungi - fie și doar cu gândul - în fața altarului de la Bayreuth, este capătul unei călătorii inițiatice. Sau, cel puțin, așa am gândit noi, mereu, transmisiunile directe din acest festival. Noi, cei care ne-am aflat de-a lungul timpului la microfonul acestui tur de forță pe care îl reprezintă, din punct de vedere radiofonic, transmisiunile directe din Festivalul "R. Wagner" de la Bayreuth; și care ne-am străduit să vă oferim - de fiecare dată - în amplele pauze ce brăzdează audiția muzicală a spectacolelor, interviuri, teme de reflecție, subiecte și exemple muzicale cât mai interesante, prilejul de a descoperi personalități cu totul excepționale printre invitații noștri - anul acesta, pe 25 iulie, invitații mei în studioul Radio România Muzical, fiind: marea soprană Maria Slătinaru Nistor - un model de interpretarea rolului Elisabeth ( Tannhauser ) în Europa anilor 1980! - și dr. Stephan Poen - care, de 15 ani încoace, își lasă "toată grija lumească" la Roma și vine la București pentru a ne însoți călătoria...

În deschiderea ediției cu nr 108 a Festivalului "R. Wagner" de la Bayreuth, "Tannhauser", sub bagheta lui Gergiev

Opera "Tannhauser" a fost cel mai important eveniment muzical al anului 1845. Cu premiera la Dresda - pe 19 octombrie - ea avea să fie însă montată la Bayreuth, abia în vara anului 1891: după moartea lui Wagner - din 13 februarie 1883 și, 15 ani mai târziu de la inaugurarea faimoasei Festspielhaus, așadar.

A cunoscut până în prezent la Bayreuth, 8 montări: cea mai recentă, purtând semnătura regizorului berlinez Sebastian Baumgarten - cam fluierată la premiera ei din 2011! - vă amintiți, cu siguranță.

Pentru ca, anul acesta, "Tannhauser" să revină în regia unui bavarez: Tobias Kratzer - desemnat în 2018 "Regizorul Anului" de critica germană și, sub conducerea muzicală a lui Valeri Gergiev- invitat pentru întâia oară în Templul wagnerian. Și, evident, dacă anul trecut neliniștile erau concentrate pe debutul lui Placido Domingo ca dirijor la Bayreuth cu opera "Walkiria", acum, intrebarea care se pune este: cum se va descurca Țarul de la Sankt Petersburg cu acustica faimoasei Festspielhaus?- o acustică, într-adevăr minunată pentru public, dar, atât de greu de controlat de la pupitrul dirijoral...

Altfel, Gergiev ( căruia i s-a extins contractul cu Filarmonica din Munchen până în 2025! ) nu este străin de creația wagneriană. A mai dirijat Wagner în trecut și, în urmă cu 5 ani, a înregistrat, de pildă, tetralogia "Inelul Niebelungului" cu ansamblurile Teatrului Mariinsky. Iar în stagiunea care tocmai s-a încheiat, a dirijat - în concert și spectacol - opera "Parsifal", la Filarmonica din Paris, respectiv Opera de Stat din Viena, "Tristan și Isolda" la St. Petersburg și,de asemeni, "Tannhauser", în luna iunie.

Cât îi privește pe interpreții rolurilor principale...

· Stephen Gould (rolul titular) - este considerat, de un deceniu încoace, cel mai bun interpret al rolului Tannhauser - în care a debutat la Linz și pe care l-a interpretat de-a lungul carierei sale, de peste 70 de ori. Are o voce de helden-tenor autentic - foarte apreciată, nu numai de wagnerienii de la Bayreuth, ci și, de fostul Patriarh al locului, Wolfgang Wagner - în vremea căruia, tenorul american și-a făcut, de fapt, debutul in loco, cu Siegfried, în anul 2006. Iar anul acesta, Stephan Gould realizează chiar o performanță ( sau imprudență ??? ) interpretând, alternativ, pe parcursul întregului festival, cele 2 dificile roluri wagneriene, Tannhauser și Tristan ("Tristan und Isolde").

· Lise Davidsen (Elisabeth) - este "cea mai promițătoare voce premiată de Concursul Operalia din ultimii ani" - conform unei declarații din anul 2015 aparținând lui Placido Domingo. O voce puternică, de soprană dramatică, născută pe pământ norvegian, ce va fi auzită pentru întâia oară pe Colina Verde în rolul Elisabeth.

· Elena Zhidkova (Venus) - înlocuind-o pe titulara rolului, Ekaterina Gubanova, accidentată la una dintre repetiții - a făcut cu succes același rol, la Semperoper din Dresda, sub bagheta lui Christian Thielemann. Iar în urmă cu 3 luni, a repurtat a fost aplaudată în rolul Kundry din "Parsifalul" dirijat de Gergiev la Opera de Stat din Viena.

· Stephen Milling (Landgraful Hermann) - este unul dintre cei mai apreciați bași wagnerieni ai momentului. "Un excepțional Hagen, cântând cu o copleșitoare forță, dar având, în același timp, o mare atenție pentru frazare și text" - aprecia un cronicar în Financial Times.

Luminița Arvunescu