Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Brahms cu Orchestra Simfonică din Bamberg și cel mai recent disc semnat de Giuliano Carmignola - în 12 și 19 ianuarie, la CD Review

Publicat: joi, 10 Ianuarie 2019 , ora 12.08

Brahms și Dvoűák cu Orchestra Simfonică din Bamberg și dirijorul Jakub Hrùča

Un proiect discografic amplu, curajos, lansat în data de 4 ianuarie 2019, la casa de discuri elvețiană Tudor. Albumul cu numărul 50 pe care Orchestra Simfonică din Bamberg îl realizează în colaborare cu această casă de discuri este, totodată, și primul dintr-o serie de patru, care își propun să traseze o paralelă între simfonismul german brahmsian și cel al lui Antonín Dvoűák. Cei doi muzicieni, ambii considerați embleme ale epocii romantice, provin din spații geografice diferite, însă premisa de la care au pornit muzicienii din Orchestra Simfonică din Bamberg și dirijorul lor principal, Jakub Hrùča, a fost prietenia dintre cei doi mari compozitori și admirația reciprocă pe care au împărtășit-o până la sfârșitul vieții. "Brahms și Dvoűák au reprezentat figuri centrale în dezvoltarea mea, dar și a Orchestrei Simfonice din Bamberg. Mai mult, ei mă leagă cumva, pe mine ca dirijor ceh, de această orchestră germană, cu o tradiție îndelungată în spate", declara dirijorul în vârstă de 37 de ani Jakub Hrùča.

Ideea acestui album este de a pune față în față cele patru simfonii de Johannes Brahms și ultimele patru (totodată cele mai cunoscute) dintre cele nouă simfonii semnate de Antonín Dvoűák. Iar traseul este cumva invers, pentru că seria a fost deschisă în 4 ianuarie cu înregistrarea celor din urmă simfonii semnate de Brahms și Dvoűák, a IV-a și, respectiv, a IX-a, Din lumea nouă. Protagoniștii - Orchestra Simfonică din Bamberg și Jakub Hrùča - nu își propun să revoluționeze interpretarea celor două opusuri, ci să stimuleze auditoriul printr-o experiență inedită, să îl determine să se lanseze într-un parcurs de descoperire a elementelor comune (cum ar fi, de pildă, tonalitatea mi minor) și, mai ales, a unicității acestor monumente muzicale ale romantismului. Mi se pare interesant faptul că muzicienii reușesc să se apropie de obiectivul propus prin abordarea celor doi compozitori cu o atitudine interpretativă cvasi-similară. Ne propun o versiune incisivă, dar nu prea dură, cu tempouri și fraze frumos arcuite, în care fiecare instrument și fiecare compartiment orchestral este scos în evidență cu mare precizie în momentele-cheie ale partiturii.

Simfonia a IV-a de Brahms și Simfonia a IX-a de Antonín Dvoűák, cu Orchestra Simfonică din Bamberg și dirijorul Jakub Hrùča, vor fi difuzate în premieră la Radio România Muzical, în datele de 12 și 19 ianuarie 2019, începând cu ora 13:00.


Violonistul Giuliano Carmignola - Integrala lucrărilor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach

Un titlu discografic al finalului de an 2018, apărut, de data aceasta, sub sigla Deutsche Grammophon. Unul dintre cei mai apreciați interpreți ai repertoriului baroc, violonistul italian Giuliano Carmignola lansa, în 26 octombrie 2018, prima înregistrare pe un instrument de epocă a Sonatelor și a partitelor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach, realizată de celebra casă de discuri germană. După înregistrări ale Concertelor de Vivaldi care i-au adus notorietate muzicianului, Integrala Sonatelor și partitelor pentru vioară solo de Bach, cuprinse pe acest disc din 2018, reprezintă un salt către un alt univers, mai profund, mai interiorizat, către înțelesurile cele mai complexe ale muzicii baroce.

Sonatele și Partitele de Bach sunt înfățișate de Giuliano Carmignola într-o interpretare elegantă, echilibrată, intimă și radiantă în același timp. Virtuozitatea interpretului și aparenta ușurință cu care trece prin pasajele dificile sunt relevate fără emfază, într-o manieră prin care acesta reușește să surprindă cele mai subtile afecte, culori și umbre ale acestei muzici.

Integrala lucrărilor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach, propusă de violonistul Giuliano Carmignola și de Deutsche Grammophon, se remarcă printr-un nivel excepțional atât al interpretării, cât și al clarității și calității înregistrării. Albumul, pe care îl includem în proiectul Discurile Anului 2019 și îl difuzăm în premieră la Radio România Muzical în 12 și 19 ianuarie, își găsește locul în rândul înregistrărilor-etalon ale acestei muzici, dintre zecile, poate sutele de versiuni care au fost realizate până astăzi.


Ana Diaconu