Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Concursul Internațional de Canto Tiberiu Brediceanu, Lugoj, la cea ce-a IV-a ediție

Publicat: marți, 8 Noiembrie 2022 , ora 16.16

Tineri soliști de operă vor avea prilejul prețios de a fi auziți, remarcați și premiați de personalități ale scenei lirice românești și europene, în cadrul Concursului Internațional de Canto Tiberiu Brediceanu, Lugoj. Cea ce-a IV-a ediție a evenimentului se desfășoară în perioada 7-13 noiembrie 2022, online.

Competiția se adresează întregii tipologii vocale feminine și bărbătești și este deschisă concurenților cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, anunță mezzosoprana Aura Twarowska, director artistic al evenimentului. Concurenții vor avea de interpretat un cântec din creația lui Tiberiu Brediceanu și o arie de operă din repertoriul universal. Comisia de jurizare va fi prezidată de dirijorul Gerrit Priessnitz, profesor al Universității de Muzică și Arte Viena, Kappelmeister și seful compartimentului soliști la Volksoper Viena, și îi va avea în componență pe dr. Aura Twarowska, tenorul Lucian Indricău, solist al Operei Național București, muzicologul prof. univ.dr. Lucian - Emil Roșca de la Facultatea de Muzică și Teatru a Universității de Vest. Președintele comisiei de organizare este prof. dr. Constantin Tufan Stan.

Premierea și Gala finală a concursului vor fi transmise online, pe pagina de Facebook a concursului, duminică, 13 noiembrie 2022, de la ora 18:00. Concursul Internațional de Canto Tiberiu Brediceanu este un eveniment organizat de Asociația pentru Cultură Bănățeană și finanțat din bugetul local al Primăriei Municipiului Lugoj.

Contemporan cu realitățile sociale și politice ale românilor bănățeni și transilvăneni, Tiberiu Brediceanu (1877-1968) și-a sublimat fireștile sensibilități naționale în pagini muzicale inspirate din ancestralul melos țărănesc. Prolificitatea sa s-a împlinit într-un amplu și generos registru teoretic (articole, studii, eseuri, cronici, comunicări științifice), dar mai ales componistic, prin cântece, doine și balade (reunite, în 1927, în cele zece caiete cuprinzând Doine, cântece și balade românești pe teme popolare, pentru voce și pian), creații instrumentale (jocuri, valsuri, opusuri camerale), care au avut darul să cultive spiritualitatea românească în momente de restriște și să însuflețească manifestările de afirmare identitară, prefigurând statuarea unor genuri muzicale, în special miniaturi, aflate încă într-un proces de cristalizare în muzica românească: liedul, creația corală, suita instrumentală și muzica de teatru. Poemul muzical etnografic "Transilvania, Banatul, Crișana și Maramureșul în port, joc și cântec" (1905), amplificat ulterior (România în port, joc și cântec, 1920), La șezătoare, icoană de la țară într-un act (1908), Seara Mare, scene lirice în trei acte pe versuri de Adrian Maniu (1924), Învierea (1936), pantomimă în patru tablouri după un text de Lucian Blaga (cumnatul său), au reprezentat tot atâția pași pentru structurarea ca gen a baletului românesc. Membru al Marelui Sfat Național, director al Resortului Ocrotiri Sociale din subordinea Consiliului Dirigent din Cluj (resort care includea și secțiunea Arte) în primii ani de după Marea Unire, T. Brediceanu s-a consacrat înfăptuirii unor generoase proiecte culturale de anvergură națională: fondarea Operei Române, a Teatrului Național și a Conservatorului de Muzică și Artă Dramatică din Cluj, a Arhivei Fonogramice a Ministerului Artelor din București, înființarea Conservatorului ASTREI din Brașov, înjghebarea unei prime orchestre proprii a Operei Române bucureștene, fondarea Societății Compozitorilor Români. Continuând tradiția familială, artistul bănățean și-a exercitat, episodic, până în 1920, mandatul de deputat în Parlamentul României în prima legislatură de după Unire. În toamna anului următor a inițiat un amplu turneu dedicat culegerii de folclor muzical în spațiul bănățean, finalizat, în 1925, prin reunirea a 810 melodii populare românești din Banat (între care și variante ale baladei Miorița, una din temele predilecte ale investigațiilor sale folcloristice), culese în 82 de comune, tom premiat de Societatea Compozitorilor Români printr-un comitet prezidat de George Enescu.