Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Primă audiție la Filarmonica din Sibiu, 28 ianuarie 2021

Publicat: luni, 1 Februarie 2021 , ora 12.28

Când afișul unui concert este alcătuit după principiul diversității, alăturând lucrări de compozitori aparținând unor epoci foarte diferite, atunci publicul ocupă în totalitate locurile permise de condițiile actuale ale pandemiei iar audiența on-line explodează. Am fost martora acestui fenomen la Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu, joi 28 ianuarie 2021, când programul unei seri obișnuite de stagiune, a fost unul mai puțin obișnuit. S-au regăsit în același loc trei creații din trei epoci diferite:

Prima audiție absolută a Concertului pentru vioară, violoncel și orchestră de Laura Ana Mânzat, Concertul în Fa major RV 544 "Il Proteo o sia il mondo al rovescio" de Antonio Vivaldi și lucrarea pentru orchestră de coarde "Metamorphosen" de Richard Strauss.

Un evenimet muzical într-adevar.. care evidențiază, poate încă odată, schimbarea de viziune propusă de dirijorul Cristian Lupeș, managerul instituției, instalat acum un an și cinci luni și care a reușit să obțină pentru Filarmonica din Sibiu, cea mai importantă distincție din istoria sa, Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, categoria B - Muzică, conferit de Excelența Sa, Președintele României, Dl. Klaus Iohannis, la 15 ianuarie 2021, de Ziua Culturii Române, în semn de apreciere pentru contribuția importantă adusa la dezvoltarea culturală a țării noastre, dovedind excelență la nivel național și internațional.

La pupitrul dirijoral s-a aflat în seara zilei de 28 ianuarie, Cosmin Morariu ale cărui păreri le-am consemnat în urma unui scurt interviu:

,,Am avut șansa, după absolvirea Academiei de Muzică din Cluj, să-l cunosc pe Enrique Garcia Asensio care a fost timp de 32 de ani prim-asistent al lui Sergiu Celibidache. El a fost maestrul meu alături de care am încercat să descâlcesc căile fenomenologiei muzicale elaborate de Sergiu Celibidache, toate acestea în paralel cu studiul intens cu tatăl meu, dirjorul Doru Morariu. Pot să spun că am avut doi profesori de dirijat cărora le datorez totul, Asensio și tatăl meu. M-am bucurat că Filarmonica din Sibiu a invitat tineri interpreți de care avem mare nevoie, suntem în momentul în care trebuie să investim în generatiile noi, vremurile sunt cum sunt și trebuie să promovăm în permanență efortul celor care se dedică muzicii în fiecare clipă..."

Într-adevăr soliștii pe care i-am ascultat, au uimit prin muzicalitate și virtuozitate.

Violonista Raluca Stratulat a avut deja multiple participări în cadrul unor festivaluri de muzică clasică sau contemporană, a susținut concerte și recitaluri în Europa și SUA, a concertat sub bagheta unor dirijori importanți ai momentului, a realizat prime audiții cu lucrări de muzică contemporană apartinând unor compozitori români și străini, a inițiat "The Chamber Music Project", o serie de recitaluri împreună cu proprii elevi.

Raluca Stratulat este în prezent șefa catedrei de Muzică de cameră a Colegiului Național de Muzică "George Enescu" din București.

Violoncelistul Valentin Dimitrie Simion are deja peste 50 de premii I la competiții naționale de violoncel și muzică de cameră, a câștigat și câteva premii internaționale;

Concursul Internațional de la Plovdiv (Bulgaria 2017), "The Muse" (Atena 2018), "The North International Competition" (Stockholm 2019), "Jan Vychytil" (Praga 2020).

A participat la cursuri de perfecționare cu profesori români și din străinătate, în prezent este Student al Universității Naționale de Muzică din București la clasa profesorului Marin Cazacu.

La final am reușit să stau de vorbă și cu ascultătorii fideli ai concertelor organizate de Filarmonica din Sibiu și am consemnat câteva opinii:

,, Lucrarea scrisă de Laura Ana Mânzat m-a interesat în mod special, pentru că există preconcepția că lucrările contemporane sunt zgomotoase, fără melodie. Dar în acest concert, unde măsura era de 7 optimi, dialogul între vioară și violoncel a fost reliefat extraordinar de bine și m-a impresionat foarte mult" (Viorel Mailat-solist la corn al Filarmonicii Sibiu și dirijor al Orchestrei Formusik, acum pensionar)

,,În primul rând trebuie să-l felicit pe managerul Filarmonicii noastre, dl. Cristian Lupeș, pentru repertoriul cu totul deosebit de cel anterior cu care eram noi obișnuiți, probabil știți că sibienii sunt mai tradiționaliști. Dar în ultima perioadă am avut ocazia să ascultăm tineri interpreți și compozitori români, ceea ce este un lucru remarcabil. Atracția serii a fost desigur concertul în primă audiție de Laura Ana Mânzat. Sunt fericit de-a dreptul că am avut ocazia să ascult o muzică nouă dar care nu se depărtează de filonul muzicii noastre tradiționale.

Cineva de la Deutsche Welle îmi spunea că "suntem o țara de țărani".. nu mi se pare rău acest lucru pentru că suntem încă racordați la rădăcinile străvechi. Tocmai asta m-a bucurat ascultând acest dublu concert. Melosul folosit, inflexiunile lăutărești de la început, partea a doua de o melodicitate superbă și dialogul dintre soliști, minunat construit, mi-au plăcut foarte mult. Am făcut o paralelă cu Vivaldi unde am văzut de asemenea debordând spiritul italian. Soliștii au fost excepționali și vor putea face carieră în viitor" (Florin Soare-meloman)

,,La lucrarea în primă audiție de Laura Ana Mânzat, mi-au plăcut în mod deosebit părțile dinamice, energice. Mi-am imaginat lucrarea extinsă la dimensiunile unui concert standard, de tip romantic, adică 30-40 de minute. Și de asemenea pentru orchestră completă, nu camerală. Aștept să ascult și alte lucrări ale acestei compozitoare. (Octavian Ghioc-meloman).


Laura Ana Mânzat