Arhivă : Recomandări Înapoi
175 de ani de la nașterea lui Jules Massenet – marcați la Opera în interpretări de referință
În 12 mai 2017 s-au împlinit 175 de ani de la venirea pe lume a lui Jules Massenet, una dintre personalitățile lumii operei franceze. Artistul a intrat la Conservatorul parizian la numai 11 ani, studiind compoziția cu Ambroise Thomas. Avea să rămână legat de această remarcabilă instituție de învățământ, din 1878 devenind el însuși profesor de compoziție aici. Primul moment important de recunoaștere a calităților sale de creator a survenit în 1863, când Massenet a câștigat Premiul Romei cu cantata David Rizzio; apoi, odată cu opera La Grand’ Tante, s-a lansat în cariera ce avea să-i aducă faimă mondială: cea de compozitor de opere. Dintre cele 24 de creații lirice ale sale cele mai cunoscute rămân în zilele noastre Manon, Werther și Thaïs, aceasta din urmă conținând celebrissimul moment Méditation pentru vioară și orchestră.
Thaïs este opera pe care am ales-o și eu pentru ediția de duminică,
14 mai 2017, a emisiunii Opera în interpretări de referință. Versiunea interpretativă pe care
v-o propun îi aduce în rolurile principale pe soprana Nino Machaidze, pe baritonul
(în acest caz) – Placido Domingo
și pe tenorul Celso Albelo. Thaïs a fost prezentată în versiune de concert la Teatrul
Liceu din Barcelona în 4 martie 2017 iar noi avem posibilitatea să urmărim înregistrarea
mulțumită Uniunii Europene de Radio.
Libretul operei
este scris de Louis Gallet și bazat pe romanul omonim al lui Anatole France. Premiera
a avut loc la Opera Garnier din Paris, în 16 martie 1894, cu soprana americană Sibyl Sanderson, pentru
care Massenet scrisese rolul titular. Acțiunea se derulează în Egiptul
perioadei bizantine, unde un călugăr cenobit, Athanaël, (care trăiește, așadar,
într-o comunitate de călugări, nu este pustnic), încearcă să o convertească pe Thaïs, o curtezană alexandrină devotată
zeiței Venus, la creștinism. Călugărul va descoperi mai târziu că obsesia lui
pentru Thaïs este, de fapt, legată de dorințe
trupești. Pe măsură ce sufletul pur al curtezanei este dezvăluit, iese la
iveală și natura lumească a bărbatului religios. Se vorbește adesea despre
încărcătura religioso-erotică a creației, care a avut parte, de altfel, de
producții controversate de-a lungul anilor.
Soliștii,
Corul și orchestra Teatrului Liceu din Barcelona s-au aflat sub conducerea
muzicală a dirijorului francez Patrick Fournillier; adevărat specialist în
interpretarea creației lirice a țării natale, Fournillier colaborează cu marile
instituții de operă din întreaga lume și este constant invitat în cadrul
Festivalului Massenet, unde a dirijat, între altele, și Thaïs. La Teatrul Liceu din Barcelona el a debutat chiar în
concertul pe care îl ascultăm duminică seară.