Arhivă : Recomandări Înapoi
Mirel Iancovici si Cvintetul cu doua violoncele de Schubert - Întâlnire cu ...capodopera, 27 octombrie
Imi amintesc de un moment aparte al istoriei Radio-ului românesc: sper să nu greșesc, dar în martie 1993 se transmitea primul concert oferit de Radio România către ascultătorii de pretutindeni, prin intermediul Uniuniunii Europene de Radio. Solistul acelei seri a fost violoncelistul Mirel Iancovici. L-am reîntâlnit apoi pe alte scene românești, dăruind versiuni interpretative remarcabile ale unor mari creații datorate muzicienilor români dar și în rafinate tălmăciri ale repertoriului universal.
Un nume de referință al școlii românești de violoncel, maestrul Mirel Iancovici - stabilit de mult timp în Olanda - a revenit la București în această toamnă ca membru în juriul ediției 2016 Concursului Interanațional "George Enescu", secțiunea violoncel. Cu acest prilej a avut amabilitatea să încredințeze cu generozitate microfonului câteva gânduri despre universul repertorial al instrumentului său, un tezaur căruia i-a dat viață prin intermediul corzilor și arcușului și pe care l-a cercetat cu pasiunea unui... arheolog și strictețea unui... analist ... Ascultându-l vorbind, ești captivat de implicarea artistului devenit istoric al fenomenului cultural, căutător științific al drumurilor evolutive în diferitele direcții ale creației și interpretării muzicale.
Din discografia sa, maestrul Mirel Iancovici a ales pentru "Intâlnirea" cu publicul român sub semnul capodoperei (la Radio România Muzical) monumentalul Cvintet cu două violoncele de Franz Schubert, înregisrat în compania membrilor Cvartetului Panocha.
Un opus care i-a jalonat cariera de-a lungul deceniilor, oferindu-i deobicei locul "violoncelului adăugat" formației de cvartet, un loc ..."privilejiat" (dacă am putea folosi un astfel de termen în cazul paginilor lui Schubert) dar au existat și ocazii rare în care maestrul a schimbat rolul, descoperind alte ipostaze expresive ale lucrării...