VIDEO. Concerte pentru contrabas, album în premieră - CD Review, 5 octombrie

Publicat: marți, 4 Octombrie 2016 , ora 14.24

Unul dintre virtozii de excepție, care face din contrabas instrument solistic

Vă aduc în atenție un album în care contrabasul este solist, un instrument pe care doar muzicieni de excepție reușesc să îl scoată în evidență în această postură. Ei bine Ödön Rácz este un astfel de virtuoz, un contrabasist maghiar care de curând a implinit 35 de ani, un artist cu un palmares solistic interesant. În 1994, la 13 ani, el a a avut prima apariție publică la Academia de Muzică din Budapesta, după care și-a început studiile la Conservatorul Sf. Ștefan, cu Gergely Járdanyi, unui dintre studenții renumitului Ludwig Streicher. Ödön Rácz este laureat al mai multor concursuri internaționale cum ar fi Concursul Johann Prunner, ediția 2002 sau Concursul ARD din anul 2003. În anul 2001 a fost admis la Universitatea de Arte și Interpretare de la Viena, unde a studiat cu Alois Posch. În 1997 contrabasistul a lansat primul său album cu lucrări semnate de Giovanni Bottesini, Johann Matthias Sperger și Hans Fryba. În ultimul timp aparițiile sale în sălile de concert sunt acompaniate de Orchestra de Cameră din Munchen, Orchestra Radio Bavareză, Orchestra de Camera Franz Liszt, Orchestra Haydn, Orchestra Filarmonicii din Stuttgart sau Ansamblul Virtuoso din Ungaria.

Din anul 2004 Ödön Rácz este contrabasist al Orchestrei Operei de Stat din Viena, iar din 2009 el a avansat în poziția de contrabasist principal. Artistul este în posesia unui instrument construit de Michael Ignatius Stadlman în 1781.

Doi clasici și un romantic

Cel mai recent album al lui Ödön Rácz a fost lansat pe 15 ianuarie anul acesta sub prestigioasa emblemă Deutsche Grammophon, un album ce face parte din campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2016". Colaborarea cu această renumită emblemă editorială confirmă valoarea artistică a interpretărilor lui Ödön Rácz.

Contrabastistul a ales, pentru acest album, un program alcătuit din trei concerte, trei dintre cele mai cântate lucrări din literatura dedicată acestui instrument. Este vorba de Concertele a doi compozitori clasici care s-au născut în același an, 1739, cehul Johann Baptist Vanhal și austriacul Karl Ditters von Dittersdorf, alături de lucrarea romanticului italian Giovanni Bottesini, la rându-i un virtuoz al contrabasului. Odon Racz este acompaniat de Orchestra de Cameră Franz Liszt.

Este un album în care Ödön Rácz reușește să șteargă ideile preconcepute cum că acest instrument, contrabasul, se exprimă cel mai bine în postura de acompaniator. Artistul are o tehnică impresionantă și în același timp încântătoare. Sunetul său este surprinzător de suplu și se impune. Este frumos, elegant, plin de bonomie. Armonicele bogate completează plăcut liniile melodice care se impun cu ușurință peste acompaniamentul orchestrei.

Iată de ce vă invit să ascultați pe 5 octombrie de la 12.15, în premieră, o înregistrare de pe acest album la CD Review.