Vladimir Ashkenazy – Albumul triourilor cu pian de Dmitri Șostakovici la CD Review pe 15 septembrie

Publicat: miercuri, 14 Septembrie 2016 , ora 14.23

Acoperă întrega viață a compozitorului

La începutul anilor 60', Dmitri Șostakovici l-a invitat pe tânarul pianist în apartamentul său din Moscova, pentru a interpreta Trioul cu pian nr 2. O întâlnire care pe artist l-a marcat pe întreg parcursul fabuloasei sale cariere ulterioare, fie ca pianist, fie ca dirijor. Vladimir Ashkenazy a fost și este un convingător interpret al creației lui Șostakovici.

Dovadă este și acest album lansat pe 3 iunie 2016, album ce face parte din campania Radio România Muzical "Votează discul de muzică clasică al anului 2016". Puse în lumina legăturii dintre cele două nume colosale ale muzicii Secolului XX (Dmitri Șostakovici și Vladimir Ashkenazy), aceste înregistrări crează toate premisele unei audiții de excepție.

Încă de la alcătuire, albumul dezvăluie ecourile prieteniei muzicale și personale între compozitorul și intepret. Programul acoperă întreaga viață a lui Șostakovici. Discul începe cu Trio cu pian nr 1, rareori cântat, o compozitie aproape anormal de romantică pentru el, pe care Șostakovici a scris-o la doar 16 ani, în 1923, și se termină cu ultima sa creație, semnată în 1975, anul morții sale, Sonata op. 147 pentru violă și pian. Între cele două repere se află Trio-ul cu pian No. 2, compus în 1943, o lucrare născută din tragedia personală și națională trăită în Cel de-al doilea Război Mondial.

"Ashkenazy , Visontay și Lidström au atins vena durerii, prin care curge aceasta muzică"

Trioul cu pian nr 1, în maniera în care este interpretat este o atractivă introducere pentru muzica de cameră a lui Șostakovici, o piesă plăcută în sine. Lucrarea aparent într-o singură mișcare, în fapt este o muzică în permanentă transformare, care progresează, iar fiecare metamorfoza este interpretată de acești muzicieni cu o superbă sensibilitate dramatică.

Și pentru că vorbeam de interpreți, liantul acestui program cameral Dmitri Șostakovici este evident pianistul Vladimir Ashkenazy. El a ales să colaboreze cu violista norvegiană Ada Meinich, fostă membră a Cvartetului Faust, pentru a interpreta Sonata op 147 pentru viola și pian. O tulburătoare introspecție asupra vieții, o lucrare care dă senzația în unele locuri că se prăbușește sub propria-i greutate, iar în altele, că sfidează gravitația.

Pentru celelalte lucrări, Ashkenazy a adus alături muzicienii cu care, în anul 2013 a lansat albumul Triourilor cu pian de Rahmaninov, violonistul germano - maghiar Zsolt-Tihamér Visontay și violoncelistul suedez Mats Lidström. Publicația Daily Telegraph scrie: Ashkenazy, Visontay și Lidström au atins vena durerii, prin care curge aceasta muzica ......Ei au dezlănțuit pasiunea...

Trioului cu pian nr 2 op 67 este practic argumentul de excepție al acestui proiect discografic. Vladimir Ashkenazy ne dezvăluie acum, cu experiența muzicală acumulată în cei aproape 80 de ani de viață, ce a trăit atunci, în anii 60', în intimitatea apartamentului din Moscova, când a cântat această partitură în fața creatorului ei. E sigur, înțelept își conduce discret colegii de trio, iar împreună reușesc să ne facă să auzim durerea, deznădejdea, exaltarea, ludicul, strigătul de disperare, sensibilitate și strălucirea. Fiecare culoare, fiecare nuanță, este cântată cu o uluitoare convingere dar și respect pentru ceeace înseamnă pentru muzică Dmitri Șostakovici.

Iată deci argumentele pentru care vă invit să ascultați pe 15 septembrie de la ora 12,15 rubrica CD Review și să votați acest album ce face parte din campania Radio România Muzical "Votează discul de muzică clasică al anului 2016".