Arhivă : Recomandări Înapoi

Dirijorul italian Gianluigi Gelmetti într-un interviu în 3 părți pentru ‘Poveștile de succes ale muzicii’

Publicat: sâmbătă, 12 Martie 2016 , ora 20.06

 Bonom, expansiv, energic, pozitiv și cald. Ușor supraponderal, seducător-afabil, Gianluigi Gelmetti pare să radieze bucuria de a trăi prin fiecare por. Pe scenă, în fața orchestrei, transmite echilibrul ce-și are rădăcinile în stăpânirea la nivel de instinct a meșteșugului care rămâne, totuși, controlul unui aparat orchestral. Ceea ce mi s-a părut evident, urmărindu-l la Ateneu, pe 15 septembrie 2015, a fost plăcerea pe care o radiază dirijând și intensitatea cu care trăiește această plăcere.
Plăcerea, energia și culoarea ar fi cele care i-ar creiona, cred, în esență, profilul de muzician italian până în moduva oaselor.
 S-a născut la Roma, în 11 septembrie 1945 iar la 16 ani debuta ca dirijor la Sienna, specializându-se ulterior pe acest teren cu nume ca Franco Ferrara, Hans Swarowsky și, mai ales, Sergiu Celibidache. De-a lungul timpului a fost dirijor principal al unor ansambluri și instituții renumite, ca Orchestra Radiodifuziunii din Stuttgart, Orchestra Simfonică din Sydney, Opera din Roma și, bineînțeles, Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo, unde în 2013 a fost promovat în poziția de director artistic. Avocat fără rezerve al muzicii contemporane, Gianluigi Gelmetti prezentat în primă audiție absolută Simfonia a VII-a de Hans Werner Henze, cu Orchestra Filarmonicii din Berlin, în 1984.

Latura componistică a activității lui este în mod sigur mai discretă decât cea de șef de orchestră - și asta pentru că cele două ego-uri muzicale ale sale sunt ținute în mod premeditat în cămăruțe etanșe una față de cealaltă, dintr-o rațiune etică pe care o va dezvolta în dialogul nostru: aceea de a nu permite ca dirijorul Gelmetti să fie un promotor al autorului Gianluigi Gelmetti.
 Dincolo de toate, însă, cele două fațete își îmbogățesc în mod sigur valențele reciproc și suntem datori să le cunoaștem pentru a-l înțelege pe acest artist ce duce mai departe epicul profil al dirijorului-compozitor, profil în care s-au mai încadrat Leonard Bernstein, Pierre Boulez și, mai recent, Esa-Pekka Salonen.
 Un artist, așadar, care a i-a fost nu numai discipol lui Sergiu Celibidache, ci i-a și succedat acestuia ca dirijor principal al Orchestrei Simfonice Radio Stuttgart, unde a avut această calitate între 1989 și 1998. Și, pentru că anumite cercuri par să se închidă deja frumos, în ecuația emisiunii "Poveștile de succes ale muzicii", să amintim o coincidență: precedentul nostru invitat a fost dirijorul englez Sir Roger Norrington care și el a servit ca dirijor principal la Stuttgart, imediat după Gelmetti: o lume mică dar frumoasă, aș fi tentat să cred.
 Interviu cu Gianluigi Gelmetti, așadar, 3 duminici la rând începând din 13 martie 2016, de la ora 10,30.

Ștefan Costache