ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.50 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Muzica lui Enescu în Festivalul de la Salzburg - 'Concerte de 5 stele', 4 mai 2016

Publicat: miercuri, 4 Mai 2016 , ora 12.06

Compoziție a anului 1900, scrisă pentru patru viori, două viole și două violoncele, Octetul op. 7 în Do major este una dintre cele mai cântate lucrări enesciene astăzi, în întreaga lume, după cele două Rapsodii române compuse în anii imediat următori. Este opera unui tânăr de doar 19 ani, Enescu, în primii săi ani la Paris, proaspăt absolvent al Conservatorului; de altfel, Octetul, de o impresionantă complexitate a scriiturii polifonice, este  dedicat profesorului său de contrapunct  de aici, marele André Gedalge cu care va studia și Ravel, profesor față de care Enescu a purtat o imensă recunoștință întreaga viață: “Am fost, sunt încă și voi râmâne pînă la moarte elevul lui Gedalge. El mi-a dat o doctrină la care, cum s-a dovedit, natura mea s-a acomodat” spunea compozitorul român în convorbirile radiofonice cu Bernand Gavoty. Despre Octet, Enescu însuși spunea că este prima exclamație a vocii sale de maturitate. 

Cu o lună înainte de a concerta pentru prima oară la București în ediția de toamna trecută a Festivalului ‚Enescu’, surorile Nemțanu, Sarah și Deborah, violoniste de origine română, au interpretat Octetul enescian pe scena Festivalului de la Salzburg într-un concert cameral sub titlul „VILDE FRANG & FRIENDS”.

„George Enescu este violonistul meu preferat”

Este mărturisirea pe care tânăra violonistă norvegiană Vilde Frang o făcea în urmă cu câțiva ani la microfonul colegei noastre Ioana Marghita, în interviul acordat cu prilejul prezenței sale în 2013 în România, în Festivalul „Enescu”. „Am găsit câteva înregistrări extrem de vechi și cred că este cel mai bun violonist pe care l-am ascultat vreodată. Ceea ce făcea pe instrument era pur și simplu magic. L-am ascultat interpretând Sonata La Follia de Corelli, o lucrare destul de ușoară, dar pe care el o cânta atât de aristocratic, parcă simțeai că are cu adevărat sânge albastru prin vene, era extrem de regal. Până în acest moment nu am cântat niciuna dintre lucrările semnate de Enescu, dar sunt foarte interesată de ele și compozitorul Enescu sunt sigură că mă va preocupa în viitor.”

O promisiune onorată chiar vara trecută pe scena renumitului Festival de la Salzburg în recitalul  „VILDE FRANG & FRIENDS” din 10 august 2015, în  care tânara violonistă i-a adus alături de ea la sala Mozarteum pe câțiva dintre cei mai talentați colegi de generație: le-am amintit deja pe surorile Sarah Nemțanu și Deborah Nemțanu, violoniste de origine română cu o carieră extraordinară la  Paris, îi numim și pe Christoph Koncz, violonist austriac care s-a făcut cunoscut în întreaga lume odată cu rolul său din filmul The Red Violin, violiștii britanici Laurence Power și James Boyd și doi tineri violonceliști germani Nicolas Altstaedt și Sebastian Klinger – toate, nume sonore ale scenei de concert europene de astăzi.

 Sextetul de coarde op.70 în re minor „Amintiri din Florența” de Ceaikovski și Octetul de coarde op.7 în Do major de George Enescu în recitalul „VILDE FRANG & FRIENDS”  sub sigla Salzburger Festspiele, 2015 - înregistrare live difuzată în emisiunea  „Concerte de 5 stele” (Miercuri, 4 mai 2016, ora 15.30)