ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Ludwig van Beethoven – 245 de ani de la naștere

Publicat: vineri, 11 Decembrie 2015 , ora 10.40

Am întâlnit multe persoane pentru care primul nume din domeniul muzicii clasice la care se gândesc este Ludwig van Beethoven. Simfoniile, concertele, sonatele sale, cvartetele de coarde reprezintă o constantă a afișelor simfonice și camerale din întreaga lume. Mai mult decât atât: un fragment din Simfonia a V-a și altul din Cvartetul de coarde op.130 figurează și între cele 27 de exemple muzicale de pe Terra care au fost inscripționate pe CD-ul de cupru aurit trimis în spațiu cosmic pe nava Voyager ... (Doar în capitala României, numele acestui compozitor "a meritat" doar o stradă foarte, foarte mică !!!)

Celor 138 de partituri pe care Beethoven le-a selectat în lista sa de "opusuri" li se adaugă cele 205 (fără număr de opus) care apar în catalogul realizat acum șase decenii de către Georg Kinsky and Hans Halm iar multe dintre ele sunt - categoric - "șlagărele" repertoriului clasic.

Beethoven, botezat în 17 decembrie 1770, născut la Bonn, adoptat de Viena devenind una dintre gloriile sale, prețuit de familia imperială, admirat și...neînțeles. Cumplitul paradox al marelui compozitor care a surzit, personalitatea sa complicată, viața băiatului talentat pe care tatăl și l-a dorit "copil-minune" călător prin Europa după modelul mozartian, a tânărului pianist virtuoz ale cărui aspirații romantice au întâlnit mereu obstacole, misterul care învăluie câteva dintre dedicațiile sale au ispitit imaginația scriitorilor și cineaștilor. Despre Omul și Muzicianul Beethoven găsiți o remarcabilă sursă de informație, de cultură chiar pe site-ul România Muzical la secțiunea emisiuni, unde puteți reasculta episoade din cadrul serialului Portret de compozitor pe care Veronica Zbarcea i l-a consacrat (www.românia-muzical.ro/emisiuni/arhiva.htm).

"Titanul de la Bonn" - așa cum este frecvent supra-numit - simbolizează în creația muzicală momentul de cotitură dintre Clasicism și Romantism, acel exponent pregnant al curentului "Sturm und Drang" ("Furtună și avânt") ... De când s-a inventat posibilitatea înregistrărilor muzicale s-au adunat o multitudine de versiuni interpretative ale creației beethoveniene: integrale, serii, reluări... Proporțiile Filei de calendar au obligat doar la...sugestii referitoare la câteva dintre direcțiile urmate de compozitorul născut cu 245 de ani în urmă. Alegerea variantelor sonore a căutat să sublinieze și câteva dintre numele unor mari reprezentanți ai școlii muzicale românești din diferite generații, unele dintre acele nume pe care publicul le-a asociat în timp cu laude, cu aplauze, cu încredere în autenticitate stilistică. Măreția și prestanța sonorităților simfonice dirijate de George Georgescu, echilibrul și nota de înțelepciune a viziunii pianistice camerale semnate Radu Lupu sau poezia discretă, rostită cu sobră maturitate și distincție de arcușul Lolei Bobescu într-o succintă pagină concertantă - iată cele 3 ipostaze beethoveniene propuse de Fila de calendar din 17 decembrie, la ora 11,30 în cadrul emisiunii Arpeggio.

Anca Ioana Andriescu