ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

„Pelleas și Melisande” de Debussy la „Opera în interpretări de referință”

Publicat: duminică, 5 Iulie 2015 , ora 15.37

Nu încape îndoială că Pelleas și Melisande de Debussy se numără printre cele mai semnificative creații din istoria genului dramatic. Povestea îi are protagoniști pe Prințul Golaud - căsătorit cu prințesa orfană Melisande, pe care a adus-o în întunecatul castel al bunicului lui, Regele Arkel. Aici Melisande îl cunoaște și apoi se îndrăgostește de fratele vitreg al lui Golaud, Prințul Pelleas. Suspiciunea și gelozia extremă ale lui Golaud sunt forțele ce împing înainte derularea acțiunii ce culminează cu o scenă de dragoste, povestea încheindu-se tragic, cu uciderea lui Pelleas și moartea lentă a Melisandei. Au existat dintotdeauna comparații cu Tristan și Isolda datorită firului narativ, de aceea uneori capodopera impresionistă a lui Debussy este cunoscută și ca "Tristan francez".

Una dintre cele mai apreciate imprimări integrale ale operei a fost realizată în 1991 pentru Deutsche Grammophon de Claudio Abbado. Distribuția i-a avut pe soprana americană Maria Ewing și pe baritonul francez François Le Roux în rolurile titulare. Lor li s-au alăturat în studio bas-baritonul belgian José van Dam în rolul Golaud, mezzo-soprana germană Christa Ludwig în Genevieve și bas-baritonul francez Jean-Philippe Courtis - Arkel pentru a da naștere unei producții credibile și emoționante, în compania Orchestrei Filarmonicii din Viena și a Corului Operei de Stat vieneze.

Rezultatul minunat este o dovadă în plus a capacității artiștilor internaționali de a se adapta cerințelor așa-ziselor școli naționale. Așa cum ați constatat - doar jumătate din artiștii distribuți aici sunt vorbitori nativi de limbă franceză, un aspect important în acest caz.

Ar mai fi interesant, poate, de adăugat, că în anul 2003 Abbado și Filarmonica din Berlin au imprimat, tot pentru Deutsche Grammophon, o suită instrumentală din opera lui Debussy. Aranjată de Erich Leinsdorf, ea constă în mare parte din interludiile orchestrale ale operei și nu este tocmai apreciată în lumea muzicală, tocmai din cauză că susține involuntar importanța covârșitoare a textului, în absența căruia această operă nu poate exista.

Opera în interpretări de referință vă propune, așadar, duminică, în 5 iulie 2015, de la ora 21.00, Pelleas și Melisande de Claude Debussy.

Irina Cristina Vasilescu