Arhivă : Recomandări Înapoi

'Metheny-Mehldau' - Jazz a la carte, 11 ianuarie 2015

Publicat: marți, 30 Decembrie 2014 , ora 9.24

Două minți uluitoare și-au dat întâlnire în 2006 pe fondul unui material alcătuit sub sigla Nonesuch. Se cunosc de ani buni, s-au admirat reciproc cu mult înainte de a se întâlni, pentru că sunt printre cei mai buni - chitaristul Pat Metheny și pianistul Brad Mehldau - "o pereche de vis" în opinia tuturor, critici și public, fascinați de anvergura unui discurs în care ideile se împletesc firesc, în care jazzul își arată una dintre cele mai fascinante "fețe", o formă debordantă de modernitate, inteligență și sensibilitate. "Metheny-Mehldau" se numește albumul pentru care vă lansăm invitația de a rămâne, în 11 ianuarie, legați de frecvențele România Muzical; nu foarte nou, însă oferind atâtea oportunități celor care până în prezent nu sunt cuceriți, de a se deschide către această artă a improvizației, sau dacă sunteți cunoscători, de a simți o dată în plus, de ce iubiți jazz-ul.

Pentru Pat Metheny, cel care a câștigat 20 de premii Grammy în 30 de ani, una dintre frumusețile jazz-ului ține de faptul că permite celor care cântă să-și dezvăluie individualitatea, cine sunt cu adevărat ca muzicieni, într-o manieră care nu este posibilă în alte forme. Într-o altă ordine de idei, el consideră că un muzician are obligația de a "documenta" timpul în care trăiește prin modul în care se manifestă sonor în planul improvizației, mereu cu urechile deschise, cu onestitate și ancorat în contemporaneitate. De aici jazzul său cu "o sensibilitate" rock. Însă artistul vorbește în egală măsură despre principiul unificator care străbate muzica, indiferent de epocă sau stil. Nu face diferențe între Bach, Herbie Hancock, John Coltrane sau Igor Stravinski. "Sunt mult mai numeroase lucrurile care îi leagă, decât cele care îi despart".

Idei similare regăsim și în ceea ce-l privește pe Brad Mehldau, cu 16 ani mai tânăr decât colegul său, însă foarte apropiat ca structură, pianistul care domină de 20 de ani scenele lumii și care privește cu seriozitate și în direcția muzicii clasice. El se declară fascinat de armonie (știința de a combina acordurile), de ceea ce se întâmplă în spatele melodiei. "Se pune în general accentul pe melodie, și îți poți pierde interlocutorii dacă le vorbești despre armonie. Însă Schubert, Brahms, Beatles, John Coltrane sau Duke Ellington, toți erau mari armoniști. Au scris melodii uluitoare, dar ele nu ar fi însemnat prea mult dacă nu ar fi existat armonia."

O formă de armonie este și modul în care cântă împreună Pat Metheny și Brad Mehldau, în formulă de duo în opt dintre piesele albumului, și în cvartet în celelalte două, împreună cu basistul Larry Grenadier și Jeff Ballard la baterie, membri ai Trio-ului Brad Mehldau. Adăugăm și faptul că predomină piesele semnate Pat Metheny, doar trei dintre ele fiind compuse de pianistul Brad Mehldau, fiecare muzician păstrându-și individualitatea, însă întotdeauna îmbogățită prin intervențiile inspirate ale co-echipierului.

(Duminică, 11 ianuarie, în Jazz à la carte, ora 12,30)


Marina Nedelcu