Arhivă : Recomandări Înapoi

Gluck 300 - Opera în interpretări de referință, 29 iunie 2014

Publicat: luni, 16 Iunie 2014 , ora 14.53

Acordarea unui loc important uverturii ca sinteză a dramei muzicale, legătura între arie și recitativ și un conținut muzical care să susțină desfășurarea dramei sunt câteva dintre principiile reformatoare ale lui Gluck, compozitorul născut cu 300 de ani în urmă pe 2 iulie în Ținutul Boemiei.

Dintre cele peste 100 de opere scrise de Gluck numai câteva sunt reformatoare: "Orfeu" și "Alcesta" - scrise la Viena, "Ifigenia în Aulida", "Ifigenia în Taurida" "Paris și Elena" si "Armida" - scrise la Paris.

Anul 1761 îl găsește pe Gluck la Viena când sosește literatul Raniero de Calzabigi cu libretul său Orfeu, pe care-l oferă compozitorului spre a realiza muzica, cerându-i să renunțe la "passagi, cadenze e ritornelli" și la structura tradițională a operei seria. După laborioase repetiții, dirijate de Calzabigi și Gluck, premiera operei Orfeu din 1762 lasă publicul nedumerit în fața unei opere fără vocalize și arii de bravură, fără desfășurări sonore convenționale. Dramatismul era realizat cu o declamație foarte expresivă, cu arii de o fermecătoare simplitate, cu efecte orchestrale și cu un balet bine motivat în acțiune.

Mâhnit că vienezii nu i-au înțeles muzica, catalogată de unii drept "barbară, sălbatică și extravagantă", Christoph Willibald Gluck pleacă la Paris. A ajuns în capitala franceză în momentul când opera seria și tragedia lirică franceză devin lucrări de artă desuetă.

El restituie drama muzicală așa cum au imaginat-o florentinii și cum a realizat-o Monteverdi. Ca și înaintașii săi florentini, Gluck își va expune principiile sale estetice prin scris și va aprinde dezbateri, la care vor participa cu entuziasm enciclopediștii.

"Ifigenia in Aulida" este prima operă scrisă la Paris pe care Gluck o montează la Sala Palatului Regal din capitala franceză. Prezentarea operei a dat naștere la o serie de discuții și intrigi. Publicul parizian s-a împărțit în diverse grupuri și opinii. Primul grup stătea pe poziția vechii opere a lui Lully și Rameau, al doilea grup era de partea muzicii italiene a lui Piccini și Saschini, iar cel de-al treilea îl susținea pe Gluck. De partea lui se mai afla Jean Jacques Rousseau, enciclopediștii și întregul Paris prerevoluționar. Astfel reforma lui Gluck a găsit condiții favorabile ca să triumfe.

"Orfeu și Euridice" și "Iphigenia în Aulida" - două opere reformatoare ale lui Gluck pe care le veți audia în ediția din 29 iunie 2014 a Operei în interpretări de referință, de la ora 19.30.

Jeanine Costache