Arhivă : Recomandări Înapoi
VIDEO. Diijorul Pablo Heras Casado - 'Il Maestro Farinelli': Music box, 26 mai 2014
Vă propun în primă audiție un disc care a apărut pe piață în 5 mai 2014; este un album cu totul special, intitulat „Il Maestro Farinelli”, un eveniment pentru cei care iubesc muzica barocă – pentru că pot descoperi muzica interpretată la curtea regelui Filip al V-lea al Spaniei, în prima jumătate a secolului al XVIII-lea. Este o lume muzicală pe care o cunoaștem cu toții prea puțin – o dovadă stând și faptul că 8 dintre piesele pe care cuprinse pe acest album sunt înregistrate de ansamblul Concerto Koln și dirijorul Pablo Heras Casado în premieră mondială, lucrări semnate, printre alții, de Nicola Conforto, Francesco Corradini, Juan Marcolini, Niccolo Jommelli și Tommaso Traetta.
Farinelli la curtea Regelui Spaniei
Veți remarca faptul că
există o notă comună în ceea ce privește lucrările de pe acest disc – un aer
specific barocului spaniol, un tempo rapid și un spirit expansiv. Iar toate
acestea nu sunt întâmplătoare: discul ascultat astăzi vrea să recreeze
repertoriul pe care celebrul Farinelli îl interpreta la curtea lui Filip al
cincilea al Spaniei. Farinelli, unul dintre cei mai cunoscuți cântăreți
castrați ai secolului al XVIII-lea, a fost invitat în 1737 de regina Spaniei să
vină la Madrid pentru a fi în serviciul Regelui Filip al V-lea care suferea de
o depresie debilitantă – din 1737 până în 1746, când regele a murit, Farinelli
i-a cântat în fiecare seară, fără excepție. Și cred că muzica pe care
Farinelli, capelmaistrul curții Spaniei, o alegea, servea scopului propus –
acela de a încerca să vindece prin muzică depresia suveranului. Printre piesele
propuse se regăseau și creațiile lui Nicola Porpora, un compozitor în vogă al
vremii, care în Londra secolului XVIII concura cu Georg Friedrich Handel.
Farinelli lucrase la Londra cu compania lui Porpora și inevitabil a fost târât
în disputa dintre Porpora și Handel.
Două lucrări de Nicola Porpora figurează pe acest disc: o uvertură înregistrată în premieră mondială, a operei Carlo il calvo și o arie din opera Polifemo, aceasta din urmă înregistrată de ansamblul Concerto Koln, dirijor Pablo Heras Casado și contratenorul Bejun Mehta, nepotul lui Zubin Mehta și unul dintre cei mai buni contratenori din contemporaneitate.
De ce-mi place acest disc
Apreciez foarte mult acest disc din mai multe motive – repertoriul atât de interesant este unul dintre ele. Spania muzicală barocă este un subiect care cu siguranță merită mai mult pus în lumină, pentru că etosul acestei muzici este unul cu totul special – muzică barocă în care recunoaștem influențe clare venind din muzica tradițională spaniolă. Iar interpretarea este una de cel mai înalt nivel, cu un ansamblu specializat în interpretarea muzicii baroce și un dirijor spaniol de 36 ani care a lucrat deja cu cele mai importante orchestre ale lumii.
Protagoniștii
Pablo Heras Casado are un
CV deja impresionant pentru un dirijor de 36 ani – s-a lansat în momentul când
Daniel Barenboim l-a selectat ca unul dintre tinerii dirijori care urmau să
conducă ansamblul West Eastern Divan – se întâmpla în 2004. Pablo Heras Casado
avea atunci 26 ani, dar deja înființase o orchestră barocă în Spania natală.
Astăzi, Pablo Heras Casado este dirijorul principal al Orchestrei St Luke’s din New York și a
condus cele mai importante orchestre ale lumii, printre care Filarmonicile din
Berlin, Munchen și New York. În 2014,
revista Musical America l-a desemnat pe Pablo Heras Casado drept dirijorul
anului.
Tot în Statele Unite
Americii face o carieră cu totul specială contratenorul Bejun Mehta –
similitudinea de nume cu dirijorul Zubin Mehta nu este întâmplătoare, Bejun
este nepotul de frate al lui Zubin
Mehta. Cu recenzii dintre cele mai calde atât în America, cât și în Europa,
Bejun Mehta se poate lăuda cu o carieră împlinită și numeroase discuri ce-i
poartă semnătura. Printre ele și acest „Il Maestro Farinelli” lansat în 5 mai
2014, pe care Bejun Mehta alături de ansamblul Concerto Koln condus de Pablo
Heras Casado a înregistrat în premieră mondială o arie dintr-o zarzuelă de Jose
de Nebra, moment urmat de o suită orchestrală cu mai multe seguidilla din
zarzuele ale aceluiași Jose de Nebra, de asemenea înregistrate în premieră
mondială.