Arhivă : Recomandări Înapoi

Avi Avital - albumul 'Between worlds': Music box, 13 ianuarie 2014

Publicat: vineri, 10 Ianuarie 2014 , ora 11.41


În 13 ianuarie 2014 inaugurăm noua campanie "Votează discul de muzică clasică al anului 2014". Principiul campaniei rămâne același: ascultați la radio sau pe site-ul proiectului de la pagina romaniamuzical.ro albumele intrate în competiție, acordați-le note, comentați-le. Discul care va obține cea mai mare notă din cele mai multe voturi exprimate va declarat discul anului care tocmai a început.

Primul disc pe care am ales să vi-l propun urmează să se lanseze oficial abia abia în 17 ianuarie 2014. Avi Avital la mandolină este protagonist, iar discul se intitulează Between worlds.

Între lumi - adică între lumea muzicii clasice și tradiționale, Avi Avital navighează cu siguranță și versatilitate:

Avi Avital: Este cu siguranță un album foarte special, fiecare dintre piesele de pe album înseamnă ceva pentru mine, fie că are legătură cu trecutul meu, fie că îmi spune în mod particular ceva. Cred că fiecare piesă spune ceva despre identitatea mea artistică și personală. Mandolina este pur și simplu o parte din mine; m-am îndrăgostit de ea când eram copil. Câteodată uit că țin în mână acest instrument, atât de mult face parte din mine, este vocea mea; nici nu mă gândesc la mandolină ca la un instrument, ci ca la o extensie a mea.

Bartok a cules mult folclor balcanic, mergând din sat în sat în România, în Transilvania, în Ungaria. A cules melodii, le-a înregistrat și le-a prelucrat apoi în creația sa într-un stil personal. A fost o revoluție pentru timpul său. A inclus muzica populară în aceste 6 faimose dansuri românești. În zilele noastre e altfel: fiecare știe sau are o imagine despre ceva când spui "dansuri populare românești" și dacă nu are, se duce pe youtube și vede despre ce e vorba în 20 de secunde.

Printre piesele de pe disc se regăsesc și cele Șase dansuri populare românești de Bela Bartok, într-o versiune inedită pentru mandolină și orchestră, semnată de Avi Avital și Kammerakademie Postdam.

Avi Avital: Cred că în fiecare țară, mandolina este văzută diferit. Când te duci în Italia, și spui mandolino - imediat apar asocierile: te gândești la muzica minunată a Neapolelui și la soarele de acolo. Când ești în Germania, tradiția de a avea cluburi de mandolină și orchestre de mandoline face ca instrumentul să fie privit ca unul mai curând pentru amatori. Când te duci în America, îți aduci aminte de imigranții italieni veniți la San francisco și New York, la amestecul muzicii lor cu cea a irlandezilor din care au rezultat stiluri noi - ragtime, blugras, un amestec între cultura muzicală europeană și cea tradițională americană. Este interesant să descoperi cum mandolina spune de fapt atâtea, fără ca oamenii să-și dea seama. Sunt sigur că măcar unul dintre oamenii care vin la concertele mele ar spune "Bunicul sau bunica mea avea o mandolină" sau "Îmi place cum sună, nu știam că mandolina este un instrument clasic" sau "Mandolina este un instrument perfect pentru muzica balcanică". Deci, pentru fiecare, mandolina are ceva de spus, poate nu foarte bine definit, dar are cu siguranță ceva de spus.

Vreau pe acest album să mă joc cu imaginile instrumentului - pentru că este un instrument clasic, folosit mai ales în muzica barocă, dar care astăzi este asociat mai ales cu muzica tradițională. Mandolina se găsește cred undeva între muzica clasică și cea populară, s-o numesc, în conștiința oamenilor și cu această imagine am vrut să mă joc.

Alături de Avi Avital, pe albumul Between worlds apar și invitați-vedetă - printre ei, acordeonistul Richard Galliano, alături de care Avi Avital a înregistrat lucrări de Heitor Villa Lobos, Astor Piazzolla și Vittorio Monti.

Between worlds mi se pare o audiție extrem de potrivită pentru începutul de an, când noi înșine suntem poate "între lumi", făcând planuri pentru anul abia început, privind poate nostalgici către trecut. Muzica lui Avi Avital de pe acest album este plină de viață și foarte colorată, explorând muzici tradiționale din cele mai diverse zone ale lumii - din Brazilia, până în Georgia și mai departe către America de Nord. Și mi se pare extraordinar cum Avi Avital reușește să se adapteze atât de bine unor repertorii atât de diverse: mandolina lui sună în același timp și ca un instrument clasic, și ca unul popular. Audiția acestui album mi se pare o experiență fascinantă.

Numele lui Avi Avital cred că este cunoscut - primul său disc pentru Deutsche Grammophon, apărut în 2012 a fost inclus în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2013" și puțin a lipsit să fie numit chiar discul anului 2013. Acel prim disc conținea lucrări de Johann Sebastian Bach, iar mandolina lui Avital era atât de convingătoare, că aproape nici nu-ți dădeai seama că nu ascultai un concert pentru vioară și orchestră, ci unul cu mandolină și orchestră.

Between worlds ne propune un univers cu totul diferit, o muzică pe care cred că mulți dintre noi, în parte, nici nu o cunoșteam - așa cum sunt de exemplu cele 3 miniaturi georgiene de Sulkhan Tsintsadze. Printre muzicienii care îl însoțesc pe Avital în această înregistrare: prim violistul Orchestrei Filarmonicii din Berlin, Amihai Grosz, despre care am descoperit că are un bunic originar din România.

Avi Avital va împlini anul acesta 36 de ani; în 2010 era nominalizat la premiile Grammy, categoria "cel mai bun solist instrumentist" - era primul mandolinist care a reușit o asemenea performanță.

Avi Avital a început să cânte la mandolină la 8 ani și a studiat în Israel și Italia. Repertoriul său este unul eclectic - de la muzică clasică la jazz, trecând și prin kletzmer și muzică tradițională, însă totuși, Avi Avital se consideră cu precădere un muzician clasic. Și-a propus să scrie o nouă pagină în istoria mandolinei, să readucă acest instrument în conștiința contemporanilor săi și cred că cel puțin până acum, Avi Avital reușește să facă ce și-a propus. Dovadă stă și acest disc atât de special inclus în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2014".

Emisiunea poate fi reascultată la radio duminică, 19 ianuarie, de la ora 13.20.

Cristina Comandașu